US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?

Hej,
Jeg skrev for noget tid siden i gruppen, fordi jeg havde taget en KitchenAid
røremaskine med hjem fra USA.
Det gik hverken værre eller bedre, end at jeg ristede den, da jeg sluttede
den til sådan en lille 2000W 220V>110V converter jeg havde købt. Surt show.
Heldigvis er KitchenAid kendt for at holde i årevis, og reservedelene kunne
da også købes hjem fra USA.
De er nu købt og monteret - og skidtet virker. Det skal selvfølgelig nævnes
at jeg i samme omgang anskaffede mig et 1200Va trafo, efter vejledning
herinde fra.

Maskinen er på 450W, og som jeg har forstået det, skulle 1200Va være
rigeligt(?).
I hvert fald røg trafo'ets sikring i dag, da kæresten ville bage brød for
første gang - øv.

Dermed har jeg to spørgsmål:

- Hvorfor gik den? Jeg er med på, at hun sandsynligvis har belastet den
hårdt. Men er det for hårdt, eller er sikringen bare for lille?
- Der sad en 2,5A sikring i trafoet - den er tydeligvis sprunget. Som jeg
tolker det ud fra teksten på trafoet, kan jeg dog montere en 5A sikring. Er
det bare det, der er løsningen? Og må jeg det.

Link til billede af trafo:
www.h-hansen.dk/filer/trafo.jpg

På forhånd tak.

/Kasper Hansen

Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?

Som bonus info, kan jeg sige at KitchenAid'en selv har en indbygget
overbelastningssikring.
Men om den var røget 5 sekunder senere, er jo ikke til at sige. Iøvrigt er
det en "software" sikring, der selv nulstiller efter nogle minutter.

/Kasper Hansen

Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?

5A er løsningen, og det er ok når trafoen forsynes fra alt andet end 115
volt ifølge skiltet.

Orla Pedersen
Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?

Det var også min tolkning, men jeg vil så nødig ud at skulle købe
reservedele igen :)

/Kasper Hansen

Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?
On Mon, 9 Apr 2007 15:16:38 +0200, "Kasper Hansen [8270]"

Hvor fik du fat i den trafo, og til hvilken pris ?
(Jeg mangler lige en sådan)

/Hans

Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sik ring røget...?
8< 8< 8<

Skal det være lige den eller blot en tilsvarende?
Ellers kan det være at jeg har en der kan bruges.

./Lars (2610)

Re: US KitchenAid på 1200VA trafo - sikring røget...?

Bare tilsvarende 220/230 Volt ind og ca 115 Volt ud, og små 1100/1200
Watt.

/Hans

Site Timeline