Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Hejsa, som kan ses i mit andet indlE6%g vil jeg lave et "vE6%kkeur" - men
hvordan holder jeg tiden mest nF8%jagtigt? Jeg bruger en AVR
microcontroller, men hvordan holder jeg tiden mest prE6%cis? Bruger jeg
de 50Hz fra lysnettet til at tE6%lle eller er en 32KHz timer krystal
mere prE6%cis?

Noget helt andet? NetvE6%rk + timeserver er nok lidt overkill...

Brian

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Du kan købe et modul til tidsstyring via radiosignalet fra Frankfurt.
Søg på DCF77.

Alternativt kan du hente signalet fra et radiostyret vækkeur hvis du har
et sådant liggende. Jeg har sjovt nok i de her dage leget lidt med et
sådant hvor displayet var gået i stykker. Dengang jeg kasserede uret
tænkte jeg at jeg nok får brug for indmaden til et eller andet engang
(jeg er dårlig til at smide ud!). Og det var egentligt meget heldigt.

Har du først signalet er det let at dekode. Der findes færdige
biblioteker til dette.

Martin

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
On Wed, 17 Nov 2010 13:30:14 -0800 (PST), Geronimo

Set over længere tid er de 50 Hz det mest stabile, de 32 kHz fra
krystallet er i den sammenhæng ikke ret meget værd, med mindre du har
ofret en formue på en præcisionskrystal.

Ikke hvis du kan komme i kontakt med noget internet for billige
midler.

/Hans

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

OT:skal det da vække med sekundnøjagtighed? :-)
mvh Erik

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Ikke helt OT alligevel! Nej det skal det ikke, men pE5% den anden side
sE5% gider jeg heller ikke stille uret i dimsen en gang i mE5%neden fordi
det er 5 minutter bagefter f.eks.! ;-)

Brian

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

de 50 hz fra lysnettet vil midlet over tid være præcist nok til et vækkeur.
mvh erik

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Her er et forumindlæg om det i forbindelse med Arduino:
http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num12%64773936

Og så er der jo dette bibliotek: http://www.arduino.cc/playground/Code/Time

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Dallas RTC chip ?
Så husker dit ur også klokken efter strømsvigt
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1305.pdf

/A

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Det ser ud til at den skal bruge en 32KHz krystal for at kF8%re og
batteri for at huske? SE5% kan jeg jo lige sE5% godt regne det ud i
microen og have backup batteri... :-)

Brian

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
On Thu, 18 Nov 2010 03:05:21 -0800 (PST), Geronimo

strømsvigthttp://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1305.pdf
Ja det tror du, prøv og vend så tilbage med resultatet.

/Hans

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Jeg tror ikke jeg er helt med pE5% hvad du mener..?

Hvad tE6%nker du her prE6%cist pE5%, programmeringen af den prE6%cise dag/d=
ato/
mE5%ned/E5%r? Eller backup batteri lF8%sningen?

Det er da klart at det krE6%ver noget programmering at fE5% styr pE5% dag/
datoen prE6%cist og jeg har faktisk tE6%nkt mig at benytte en eller anden
form for hverdag/weekend funktion for at skelne mellem forskellige
tidspunkter den skal tE6%nde... MEN, det kan jeg faktisk lave meget
simpelt bare ved at fortE6%lle den at "idag er det dag nr. X i ugen" -
derfra regner den selv ud om det er hverdag eller weekend! Jeg har
ikke nF8%dvendigvis brug for at den skal tage hF8%jde for helligdage, sE5%
mange er der heller ikke af dem. Men uanset om jeg beslutter mig for
at have den komplette dato og helligdage med eller ej sE5% sparer jeg
stadigvE6%k en chip, en krystal og 50 kr ved at lave det hele i
micro'en! (Ok DS1305 kan fE5%s som sample ogsE5%)

Backup batteri lF8%sningen skulle derimod vE6%re relativt nem at lave,
specielt nE5%r microen kan kF8%re 3-5V..?
Noget andet er at der ikke har vE6%ret strF8%mudfald her i den tid jeg har
boet her, siden juni sidste E5%r, sE5% jeg har endnu ikke taget stilling
til om det er noget jeg gider lave!

Brian

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
On Thu, 18 Nov 2010 10:37:48 -0800 (PST), Geronimo

strømsvigthttp://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1305.pdf
Prøcision af selve tidsbasen, det er ikke så enkelt som det udmildbart
ser ud til.
Ingen problemer med udrgningen som sådan, men når det skal til at
trille selv så kan det godt give udfordringer, den største er dit
krystals manglende præcision, det er ikke 32000,00000Hz, desuden er
det med garanti også følsomt overfor temperatur svingninger, så start
med at kigge lidt i krystallets data og regn så på det igen.

Jeg underkender ikke at det er en rigtig god opgave at programmerer
sit eget ud, der er flere interesante problemstillinger man skal have
med i sine overvejelser, så ud fra det er det bare at komme igang.
Man kunne jo overveje både at lave en variant der kører mod
netfrekvensen og en der bruger krystallet som reference og så prøve
sig frem med hvilken der er mest brugbar til ens brug.

/Hans

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
Den 18.11.2010 20:33, skreiv Hans Kjaergaard:
strømsvigthttp://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1305.pdf

Eller en kombinasjon?
Et ur som til vanlig bruker nettfrekvensen, men skifter til Xtall når
nettfrekvensen blir borte.

Der vill gå l a n g tid før feilene som summerer ser opp blir merkbare.

HM

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Nej, der vil ikke gå "l a n g" tid før et ur med et simpelt krystal går så
meget forkert at det skal indstilles.
Jeg bruger som sagt DS1305, da tiden i produktet ikke er så vigtigt, har jeg
valgt ikke at foretage justering af 32kHz krystallet. Det betyder dog at det
skal indstilles flere gange om året, hver gang går det typisk 3-5 minutter
forkert. Man kan fint justere krystallet, så uret går meget mere præcist,
men det kræver en rigtig god tæller med mange decimaler.

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Man kunne lade uret justere sig selv. Hold 50Hz og 32kHz op mod hinanden så
længe der er 50Hz til rådighed, og gem et differenstal løbende. Det
differenstal bruger man så til at korrigere når man kører på krystallet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Jeg tror jeg misforstod Haralds kommentar pga. spørgsmålstegnet efter "Eller
en kombinasjon?".

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Nu har AVR'en jo allerede en intern clock som er nogenlunde nF8%jagtig,
jeg kan jo bare holde den op mod de 50Hz og sE5% bruge den interne clock
nE5%r systemet kF8%rer pE5% batteri! :-)

StrF8%mmen er nE6%ppe vE6%k sE5% lE6%nge at det i praksis vil have nogen st=
F8%rre
betydning for urets prE6%cision at den interne clock ikke er 100%
nF8%jagtig.

Brian

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Det er jeg helt enig i. Strømudfald skal i reglen regnes i minutter, i
sjældne tilfælde timer, og uret vil sandsynligvis højst afvige nogle så
sekunder.

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?
On Fri, 19 Nov 2010 03:57:51 +0100, Harald Mossige

Ja, men øvelsen var nu at påvise hvor stor forskellen reelt er, men
hvis alternativet ifbm. batteridrift er at uret står stille, er det
ganske fornuftigt at trikke videre på krystallet, do burde man sætte
uret til at blinke med sisplayet for at signalerer at der har været
strømafbrydelse og tiden derfor bør kontrolleres.

Det kommer jo an på længden af strømafbrydelserne og hvor heldig man
er med skiftet mellem de to tidsbaser.
Der skal også laves noget fornuftigt mht. skifte mellem netdrift og
batteridrift og tilbage igen.

/Hans

Re: Ur/timer - 50Hz eller 32KHz?

Findes der ikke en AVR med intern real time clock?
Så skal der bare et 32kHz krystal og et lithium batteri på. Det koster
intet, og så har du et ur der kører de næste 10 år.
Og programmerigen er let/ikke eskisterende, og du har ms, Sekunder,
minutter, timer, day of month, day of week, month, year osv lige til at
læse.
Og den holder styr på skudår...

Det ville jeg gøre. Hvis ikke den ligefrem skal være ultrapræcis fra -20 til
50 grader, så skal du ikke ud at købe noget dyrt krystal.

mvh
Kåre

Site Timeline