"UPS" til lille computer

Hej alle,

Jeg har en lille computer stående som server. Til denne vil jeg gerne
have en ups på, så computeren kan lukke "pænt" ned i tilfælde af
strømudfald.
Den nuværende strømforsyning er rated til 2A@12V, så jeg går ud fra at
det er hvad computeren _maks_ trækker - jeg vil dog lige underbygge min
teori med et par målinger.
Computeren er ca. 5 minutter om at lukke de forskellige processer, så
jeg skal selvfølgelig have "juice" nok til dette. Strøm derudover er
luksus, men gør selvfølgelig ikke noget.

Jeg er ikke interesseret i at holde andet udstyr tændt (router, switche
osv.), da det ikke er nødvendigt den er på nettet - blot vil jeg sikre
mig at computeren ikke bliver slukket imens der kører noget på den.

Jeg tænker en løsning i retning af:
- Et batteri der kan tåle at stå med lader mere eller mindre hele tiden
og som kan levere 12V til computeren i 5-10 minutter. Endvidere skal det
være et batteri som man kan have stående indendørs!
- En simpel lader til opladning/vedligeholdesladning af batteriet.
- En pic som emulerer UPS over for computeren (RS232), så computeren kan
få at vide når den skal til at lukke ned.

Er det helt tosset?

Jonas Jalling

Re: "UPS" til lille computer

Jeg var samme øvelse igennem for nogle måneder siden, og fandt ud af at
jeg kunne købe en færdig løsning med USB til 380kr. Og så falmede min
interesse for at bruge ret mange timer på opgaven. Alene batteri og
lader koster mere tilsammen...
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID19%9882

Bo //

Re: "UPS" til lille computer
Bo Bjerre skrev:
<snip>

Ja, der kan da også gå for meget gør det selv i projekterne :)
Jeg bestiller sådan en - tak for hjælpen.

--
Mvh. Jonas Jalling

Site Timeline