UPS spørgsmål

Har kigget på nogle UPS'er, undrer mig lidt over data og hvad de
betyder.

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item10%-392-09&toc20%725
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item69%-490-53&toc25%065

Nogen der kan fortælle mig hvad "Reservtid" betyder? Hvis det er den
tid den kan trække en PC ved fuld belastning synes jeg ikke det er ret
lang tid (21 minutter) for den dyre model.

Den billige derimod står til 206 timer (12.400 minutter) hvilket lyder
lidt usandsynligt. En trykfejl?

Og hvad betyder "Kapacitet" (er kun angivet for den billige)?

Nogen specielle mærker der kan anbefales iøvrigt?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: UPS spørgsmål
Hej Rado

Nu bruger man jo ikke en UPC for at drive sine computere, man bruger
den for at kunne lukke dem sikkert ned ved strømsvigt.

En læsefejl, et . er der hvor det er skrevet det samme som et ,

Så det er 12,4 minutter

Max

Re: UPS spørgsmål
On Sun, 9 Jun 2013 21:31:00 +0200, "Max"

OK, var jeg ikke klar over.

For mit vedkommende handler det mest om at kunne tage dem fra nettet
og køre videre når det er tordenvejr (har tidligere fået smadret et
par maskiner på grund af lynnedslag). Men det findes der så nok ikke
en nem og billig løsning på kan jeg forstå.

OK, tak!

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: UPS spørgsmål

Er det ønsket skal man til at være kreativ, og finde en UPS der kan
køre med externe batterier.

Men 100% beskyttelse giver det ikke - slår lynet ned i ledningsnettet,
finder det nok også de ting, man ikke ønsker ramt.

--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: UPS spørgsmål

Du kan nok regne med reservetid betyder "Den tid der er tilbage, efter
den har signaleret _snart_tom_"

smartUps 1000, plejer at kunne levere ca 650watt i en time, så 6
minutter til at lukke en server ned , plejede at være ok i gamle dage

Hvad skal du bruge en UPS til ?

--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: UPS spørgsmål

OK, det lyder rimeligt. Hvis det er en enkelt PC med lavt strømforbrug
(max 200 w) burde den vel så kunne køre 2-3 timer?

Mest for at kunne bruge maskinen i tordenvejr, hvor jeg normalt plejer
at hive strømstikket ud.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: UPS spørgsmål
Hej Rado

Hvad med at have en bærbar til disse situationer. Du skal jo tænke på
at du ikke bare skal være væk fra elforsyningen, men også alt kablet
netværk og andre former for ledninger skal være væk for at have
bare lidt beskyttelse under tordenvejr.

Max

Re: UPS spørgsmål

Det tror jeg ikke

f.eks en SmartUPS1000 kører med RBC6 batterier ~ 2 stk 12volt 9.6AH
celler -  koblet i serie ~ 24volt 9.aAH

I teorien 240watt i en time
kan UPS'en levere 500watt, kan den i teorien køre 30minutter

så 250watt effekt leveres nok kun i en time, men vi har glemt at en
UPS ikke er 100% tabsfri.

Jeg fik aldrig udforsket min SmartUPS1000, og et nyt sæt batterier
koster en bondegård , så det sker nok ikke foreløbigt :)

Uffe B. kommer nok snart på banen med lidt guldkorn :)

--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: UPS spørgsmål

Skal du bruge maskinen som stand-alone, eller skal den have forbindelse
til andre ting/internet?

Hvis du har brug for netforbindelse, så er det jo ikke nok kun at
beskytte computeren, hvis du også har en form for kablet modem.

Ellers er en god beskyttelse at få sat transient-beskyttelse på din
el-tavle og evt en separat gruppe til EDB som så først forsyner en
In-Line UPS og derfra forsyner dit EDB udstyr.
Hvis du har kablet modem, så er en eller anden form for
transient-beskyttelse også nødvendig der.

Hvis du kun skal kunne bruge en stand-alone computer i tordenvejr, så
vil jeg helt klart anbefale en bærbar.

--
Uffe

Re: UPS spørgsmål
wrote:

UPSe er som sådan ikke designet til at du skal kunne kører konstant
batteridrift, de er beregnet til at du kan nå at lukke pænt ned for
dit maskineri i tilfælde af strømsvigt.

Hvis du vil have lang tids drift at din PC på batterier skal du have
en UPS med mulighed for eksterne batterier, prisen bliver derefter og
det fylder ret meget (og nej, du kan ikke benytte bil batterier af
flere årsager).

Det billigeste er at finde en brugt UPS til ekstern batteri og selv
lave en batteribank, men du skal benytte batterier af en bestemt type
og de er ikke billige og levetiden, selv om du ikke bruger
batterierne, er 3-5 år (for standard batterier) under gode betingelser
(fuldt opladte og i kølige omgivelser).
Alternativt kan du, hvis du har mod på det, selv lave en UPS om til at
have større batteri kapasitet, det er bare at sætte en passende mængde
batterier sammen forbundet korrekt og med passende ledning.
Gå efter en UPS hvor batteri spændingen er så høj som muligt 48Volt at
at foretrække over 24Volt, 24 over 12, og 12 over 6.
Dog går UPSen nok galt i skoven ved en forøget batterikapasitet
når/hvis den kan fortælle om sin forventede oppetid, den går jo ud fra
standard batterikapasiteten. Ligeså er det nok formålstjeneligt at
monterer en blæser til at køle selve UPSen når den kører batteri
drift.

Men det er bestemt ikke billigt at have en UPS stående, min APC
smart-ups 700 bruger 100Watt bare for at holde sig selv i live, det
svare til 2,4kWh i døgnet eller 876 kWh om året og er det til 2 kr. på
kWh så er det jo 1752 kr. om året læg dertil så udgiften til batteri
udskiftning.
Jeg havde eksterne batterier (51Ah) koblet til, over 2000 kr. pr styk
(der var 2) de var godt nok af en kvalitet med 10 års forventet
levetid, men det giver så lige over 400kr/året til batterier. Jeg kan
så ikke sige noget om forventet batteritid, har aldrig haft en
strømafbrydelse der har varet så lang tid at dette blev testet.

Det bedste og billigeste til alm. brug er at benytte en bærbar som
andre også er inde på, køb et par ekstra batterier hvis du er nervøs
for oppe tiden, lad dem op en gang om måneden og når de er ladt op så
i en plasikpose og i køleskabet.
Husk at sætte den bærbare op til at kunne gå i dvale medens du skifter
batteriet.

Der er for det første tale om 2 forskellige typer UPS, den ene er en
"VI Line-Interactive" og den anden "VFD Offline".
Den dyre giver desuden mulighed for at din PC kan få et signal om at
lukke ned ved strømafbrydelse (hvis du installerer SW og konfigurer
dette).

Du opnår 2 ting med dem, den ene er lidt batteri drift tid, den anden
er overspændingsbeskyttelse (under forudsætning af at du har forbundet
tingene rigtigt og at du har en virkningsfuld jordforbindelse), men
direkte lynnedslag klarer de ikke og en kraftig induktion er heller
ikke deres livret.

/Hans

Re: UPS spørgsmål
On Mon, 10 Jun 2013 08:11:34 +0400, Hans Kjaergaard

Tak for det uddybende svar, jeg kan se det ikke er helt uproblematisk
og også dyrt i strømforbrug, så en bærbar som du og flere andre
foreslår er nok en bedre løsning så det vil jeg prøve i stedet.

Tak til alle for input og forslag...

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: UPS spørgsmål
Rado skriver:

Alternativet er vel en lille UPS, så du kan lukke ned og så en omskifter
og et nødstrømsanlæg på brændstof?

Re: UPS spørgsmål

Glem alt om UPS hvis du alt så er villig til en reboot.
Jeg går ud fra at det er dig der detektere tordenvejret aligevel og ville så
afkoble strømstikket fra
lysnettet
og lade UPS overtage.

En Quick and dirty kr. 2000,- løsning med 2-3 timers 300 watts drift kunne se
sådan ud.

KR. 249,-
http://www.harald-nyborg.dk/p3414/batterilader-sdc-10
BATTERILADER SDC-10
10 Amp. – 12 Volt Intelligent ladekontrol,  Kan forbindes til et batteri på
ubestemt tid hvor det intelligente
kredsløb konstant overvåger spænding og opretholder optimalt opladningsniveau.

Kr. 595,-
http://www.harald-nyborg.dk/p6634/inverter-omformer-600w-12-220v
INVERTER/OMFORMER 600W 12/220V

Kr. 1195,-
http://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah
12V vedligeholdelsesfri AGM batteri, 90Ah

Nb!
Jeg er selv indehaver af en 2KW modificeret sinus inverter som ovenstående og da
jeg skulle prøve den første
gang
kom der 50Hz brum fra min monitors strømforsyning fra den dårlige sinus kurve
inverteren generede.

Jeg satte en PCF spole fra en PC PSU i serie med belastningen og det fik
strømforsyningen i monitoren
til at være stille, og spolen bliver kun lunken i sin kasse ved 100 watt
belastning, kan anbefales !

- husk korte afstand mellem batteri og inverter og lang ledning på 230V siden.

Jan Rasmussen

Re: UPS sprgsml

afkoble strømstikket fra

Hm, ja det her jeg godtnok slet ikke tænkt på i farten - UPSen behøver
jo kun at køre under tordenvejret.  Strømudfald er jo temmelig sjældne
så dem bekymrer jeg mig ikke særlig om. Kan altid lave en restore fra
et image hvis systemet skulle blive ustabilt efter en nedtur.

Det er mest for  at kunne arbejde videre under tordenvejret, de kan jo
nogle gange vare temmelig længe. Og hvis man kobler et trådløst
bredbåndsmodem på UPSen også kan man jo faktisk også komme på nettet,
helt isoleret fra el-net og telefon-/kabelnet.

sådan ud.
ubestemt tid hvor det intelligente
opladningsniveau.
da jeg skulle prøve den første
inverteren generede.
strømforsyningen i monitoren
belastning, kan anbefales !

Tak, ser meget interessant ud, det vil jeg kigge på!

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
Re: UPS spørgsmål
On Mon, 10 Jun 2013 16:38:03 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Har overvejet det sidste, men synes det er lidt overkill når det kun
drejer sig om de gange det er tordenvejr.