Uoriginale batterier i UPS

Jeg har bestilt en brugt Smart-UPS 1000 til min server, og overveje at
sætte nogle uoriginale batterier i hvis de brugte er blevet for gamle.

De originale batterier er beskrevet her:
http://www.apcc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=RBC6&fnl39%44,2&fnl_basket39%44,3c

De uoriginale er 12V og 12A fra biltema:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId11%93&iItemId95%120

At det lige er 12V og 12A jeg skal bruge har jeg fundet ud af fra
udenlandske sider der sælger uoriginale batterier til UPS.

Er der noget jeg skal være opmærksom på eller skal jeg bare kaste mig ud i
det? Så vidt jeg kan se er det de samme slags batterier: størrelse og
udformning er den samme. Prisen er ca 1/4.

Re: Uoriginale batterier i UPS
http://www.apcc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=RBC6&fnl39%44,2&fnl_basket39%44,3c
Det kan du sagtens, de "originale" er typisk Panasonic batterier, APC er
jo ikke batteriproducent. Der kan være noget med bredden af
tilslutningskremmerne.
Og med en pris på 1/4 tør jeg vædde på at de holder _mere_ end 1/4 af
levetiden på originale - så forretningen er ok

/carsten

Re: Uoriginale batterier i UPS
Jeg ville ikke betænke mig.

Aage

Re: Uoriginale batterier i UPS

Min smartups 700 kører fint med to 12V 7Ah fra T-Hansen. Jeg læste dog
et sted, at ups'ens kredsløb skal lære batterierene at kende for at
undgå, at ups'en lukker ned langt før batterierne er døde.

Det gøres ved at oplade helt og derefter aflade den med 1/3 af maks
effekt (så vidt jeg husker) indtil den slukker, og det skulle gøres et
par gange.

Jeg kan godt nok ikke huske hvor på nettet, jeg fandt det dokument, men
det virkede meget seriøst, og jeg satte nogle glødelamper til min og
udførte det. Jeg har ingen problemer.

Vh. KJ

Re: Uoriginale batterier i UPS
Hvis det er en APC SmartUPS har den en kalibreringsfunktion der kan gøre
(det står i manualen ;-) )

/carsten

Re: Uoriginale batterier i UPS
Jeg har arbejdet en del år med handicap udstyr og har arbejdet med en del
forskellige batterifabirkater.
Jeg kan sige at under hård belastning som i en lift til personløft er der
Panasonic og så er der de andre.
De batterier som THansen og Biltema og enkelte andre firmaer har er bedst
til huller i vejene. Jeg har skifte billige blygele batterier der er under
et halvt år gamle.
Kapasiteten er typisk mellem 60 og 75% af de gode og dyre.
Et andet problem ved de billige er at de har større tendens til lækage ved
tilslutningsklemmerne. Det er et stort problem i handicapudstyr da
batterierne her kan ligge på alle sider og endda på hovedet.

Benny

Re: Uoriginale batterier i UPS

Hvis man nærlæser data for batterier, findes der flere forskellige
typer. Jeg skiftede i mine UPS'er for ca et år siden. De "oritinale"
holdt i 5 år, og mere regner man normalt ikke med de kan bruges.

I en bil er det noget andet: Hvis batteriet kan starte motoren, anser
man det for OK. Altså få sekunders brug. Til en UPS er det kritisk om
der virkelig ER kapacitet i dem. Det er forskellen på at kunne lukke
systemet kontrolleret ned eller ikke. Nogle batterier lækker omkring
polerne, og kan ætse ledningen tyndere, så der er for stor modstand, når
det virkelig går løs.

Om det kan betale sig at købe ordentlige batterier er op til een selv.
Det er ligesom pulverslukkere. Man køber dem i håb om IKKE at skulle
bruge dem :-)