Uoriginale batterier i UPS

Jeg har bestilt en brugt Smart-UPS 1000 til min server, og overveje at sætte nogle uoriginale batterier i hvis de brugte er blevet for gamle.

De originale batterier er beskrevet her:

De uoriginale er 12V og 12A fra biltema:

At det lige er 12V og 12A jeg skal bruge har jeg fundet ud af fra udenlandske sider der sælger uoriginale batterier til UPS.

Er der noget jeg skal være opmærksom på eller skal jeg bare kaste mig ud i det? Så vidt jeg kan se er det de samme slags batterier: størrelse og udformning er den samme. Prisen er ca 1/4.

Reply to
Hans Hvelplund Odborg

Hans Hvelplund Odborg said the following on 01-07-2005 15:28:

Det kan du sagtens, de "originale" er typisk Panasonic batterier, APC er jo ikke batteriproducent. Der kan være noget med bredden af tilslutningskremmerne. Og med en pris på 1/4 tør jeg vædde på at de holder _mere_ end 1/4 af levetiden på originale - så forretningen er ok

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Jeg ville ikke betænke mig.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Min smartups 700 kører fint med to 12V 7Ah fra T-Hansen. Jeg læste dog et sted, at ups'ens kredsløb skal lære batterierene at kende for at undgå, at ups'en lukker ned langt før batterierne er døde.

Det gøres ved at oplade helt og derefter aflade den med 1/3 af maks effekt (så vidt jeg husker) indtil den slukker, og det skulle gøres et par gange.

Jeg kan godt nok ikke huske hvor på nettet, jeg fandt det dokument, men det virkede meget seriøst, og jeg satte nogle glødelamper til min og udførte det. Jeg har ingen problemer.

Vh. KJ

Reply to
KJ

Hvis det er en APC SmartUPS har den en kalibreringsfunktion der kan gøre (det står i manualen ;-) )

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Jeg har arbejdet en del år med handicap udstyr og har arbejdet med en del forskellige batterifabirkater. Jeg kan sige at under hård belastning som i en lift til personløft er der Panasonic og så er der de andre. De batterier som THansen og Biltema og enkelte andre firmaer har er bedst til huller i vejene. Jeg har skifte billige blygele batterier der er under et halvt år gamle. Kapasiteten er typisk mellem 60 og 75% af de gode og dyre. Et andet problem ved de billige er at de har større tendens til lækage ved tilslutningsklemmerne. Det er et stort problem i handicapudstyr da batterierne her kan ligge på alle sider og endda på hovedet.

Benny

"Carsten Holck" skrev i en meddelelse news:42c569dc$0$164$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Benny Højvælde

Hvis man nærlæser data for batterier, findes der flere forskellige typer. Jeg skiftede i mine UPS'er for ca et år siden. De "oritinale" holdt i 5 år, og mere regner man normalt ikke med de kan bruges.

I en bil er det noget andet: Hvis batteriet kan starte motoren, anser man det for OK. Altså få sekunders brug. Til en UPS er det kritisk om der virkelig ER kapacitet i dem. Det er forskellen på at kunne lukke systemet kontrolleret ned eller ikke. Nogle batterier lækker omkring polerne, og kan ætse ledningen tyndere, så der er for stor modstand, når det virkelig går løs.

Om det kan betale sig at købe ordentlige batterier er op til een selv. Det er ligesom pulverslukkere. Man køber dem i håb om IKKE at skulle bruge dem :-)