Underlig opstilling til måling af forlængelser ?

Hej...

Jeg er igang med at adskille et såkaldt extensiometer fra en
trækprøvemaskine, som gerne skulle komme til at virke i en anden opstilling.

Extensiometeret virker ved, at to hullede skiver, som er monteret på samme
statiske aksel, bringes til at rotere, nogle gange i samme retning, andre
gange i forskellige retninger. Afstanden mellem de to hullede skiver er ca.
2 mm, og på den ene side af de to skiver sidder en gammeldags glødepære, og
på den anden side 4 lysfølsomme modstande (eller noget som ligner).

Mit store problem er, at jeg ikke fatter, hvordan man med to hulskiver og 4
fotomodstande kan måle to skivers indbyrdes retning & hastighed, når alle 4
"måleinstrumenter" sidder på samme side af hulskiverne...... Nogen der kan
et godt link til noget som ligner ?

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Underlig opstilling til måling af forlæ ngelser ?

Det lyder lidt skummelt.

Måske er det noget i samme stil som man bruger i en mus:
http://www.ubasics.com/adam/electronics/doc/rotryenc.shtml

Der er 2 optogafler som "ser" gennem en skive med 50% hakker i, så man
får to signaler ud:

           ___     ___     ___     ___     ___
OUT 1 ___|   |___|   |___|   |___|   |___|   |___
         ___     ___     ___     ___     ___     _
OUT 2 _|   |___|   |___|   |___|   |___|   |___|
        <--Clockwise         Counter-clockwise-->

Tricket er at bruge den ene til retning og den anden til clock.

Re: Underlig opstilling til måling af forlængelser ?
Hej igen....

og 4

Jeg er helt med på ovenstående, men kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan
mit system virker.....
Det ville svare til (hvis man skal sammenligne med en mus) at begge
retninger aftastes parallelt (Ikke elektrisk) med 4 foto-modstande, fra to
skiver siddende på samme aksel.....

Jeg glemmer at jeg har set det, og smider det gamle Monsanto-måleudstyr
ud.....

Tak for hjælpen,
Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Underlig opstilling til måling af forlængelser ?

4
4

Jeg tror at det virker lige som din computer mus !
der er også to skiver med "huller" og 4 "lys dioder"
med tilhørende opto elektronik ,de to, lad os kalde dem
optokobler er nu forskudt for hinanden lige den afstand
som "hullerne" har, altså når den ene er "spærrert" er den anden åben for
lys derved kan man bestemme retningen
hastigheden kommer ved tiden der går mellem de to
diameter på skiven så kan man beregne hastighed )
jeg har ikke kunne finde nogen link der viser princippet !'

men der er måske nogen i gruppen der ved et og andet

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Site Timeline