Underlag til lodning

Jeg sidder og lodder ved et trE6%bord, og det er nok ikke sE5% smart at
have printpladen liggende pE5% trE6%bordet mens man lodder. Findes der et
smart, tyndt, varmeresistent, billigt underlag som man kan ligge pE5%
sit bord til denne slags situationer?

/David

Re: Underlag til lodning
Jeg bruger et lille stk. krydsfinerpl.
EA
Jeg sidder og lodder ved et træbord, og det er nok ikke så smart at
have printpladen liggende på træbordet mens man lodder. Findes der et
smart, tyndt, varmeresistent, billigt underlag som man kan ligge på
sit bord til denne slags situationer?

/David

Re: Underlag til lodning

Få fat på et stykke gummiplade i en 4-5 mm. tykkelse, gerne med
mønster på den side der vendes opad. Den slags gummiplader
sælges ofte hos forhandlere af reservedele til biler. Den helt
korrekte løsning vil jo være en antistatisk bordmåtte, men de
er ikke helt så billige, priserne starter omkring en plovmand.

Mvh Max

Re: Underlag til lodning
Hej!

Jeg har skåret et kontorstolsunderlag til, så det passer på mit arbejdsbord.
Virker fint og er ca. 3mm tykt... Det er ikke modstandsdygtigt overfor en
loddekolbe, men det betyder jo mindre. Hvor ofte lodder man på selve bordet? :o)

Sådan en plade koster et par hundrede i Ikea og skæres til med en hobbykniv.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Underlag til lodning

Det syntes jeg lyder som en rigtig-rigtig dårlig ide.
De kontorstolsunderlag jeg har haft i hænderne har alle været så
statisk-elektriske at hårene på armene (og hovedet) har rejst sig. Det vil
med sikkerhed slå enhver CMOS-kreds ihjel.

Underlaget bør være antistatisk.
Vil man ikke ofre en rigtig ESD-måtte et stykke linoleum ganske udmærket
(ikke at forveksle med gulvvinyl). Træ og papir er også neutrale mht. ESD,
men plastprodukter er bandlyst (med mindre de er beregnet til formålet).

Re: Underlag til lodning
[...]

Jeg bruger altid en gammel avis...  hvis man er uheldig kommer der brune
pletter .. men så tager man bare en anden.

/Preben

Re: Underlag til lodning

Jeg har investeret i et "stativ", til formålet, så kan jeg fiksere pladen,
og samtidig rotere den 360º efter behov
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem72%12

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Re: Underlag til lodning

Hvad er formålet med det underlag, at beskytte bordet mod brændemærker?
Det er efterhånden sjældent jeg lodder noget som helst, men skal det være
så plejer jeg at bruge et stykke pap.

Har du ikke mere brug for et stativ til at holde dit print fri af bordet?

Et træbord er i øvrigt helt fint i forbindelse med elektronik, da det ikke
kan oplagre statisk elektricitet.

Tomas

Re: Underlag til lodning
Jeg har en sE5%kaldt tredje hE5%nd kF8%bt i Brinck. Den er fin nok til
mange ting, men lige netop det med at holde printet fri af bordet
forstE5%r jeg ikke. Dvs... Det lyder som en smart og belejlig ting at
gF8%re, og jeg prF8%vede det da ogsE5%, men eftersom komponenten jo
hE6%nger nedad med benene op igennem printpladen hvor jeg sE5% skal
lodde, sE5% falder komponenten jo ud nE5%r den ikke er loddet fast. SE5%
et eller andet underlag til at holde komponenten pE5% plads er vel
nF8%dvendig? Og sE5% var det ogsE5% for at beskytte bordet, men det er et
billigt bord og jeg kan se at det ikke har gjort noget selv om jeg har
loddet tE6%t ved bordet.

/David

Re: Underlag til lodning

Næ, for idet du har puttet benene gennm hullet, bukker du 2 af dem i en
45 graders vinkel (inden du klipper) og dermed hænger den fast.

Pænt pynt i stuen:

Re: Underlag til lodning

Jeg har en såkaldt tredje hånd købt i Brinck. Den er fin nok til
mange ting, men lige netop det med at holde printet fri af bordet
forstår jeg ikke. Dvs... Det lyder som en smart og belejlig ting at
gøre, og jeg prøvede det da også, men eftersom komponenten jo
hænger nedad med benene op igennem printpladen hvor jeg så skal
lodde, så falder komponenten jo ud når den ikke er loddet fast. Så
et eller andet underlag til at holde komponenten på plads er vel
nødvendig? Og så var det også for at beskytte bordet, men det er et
billigt bord og jeg kan se at det ikke har gjort noget selv om jeg har
loddet tæt ved bordet.
---------------------
De enkle tingene gir gode løsninger.

Klipp til en papplate og en passe tynn skungummiplate i kortets størrelse.
Monter komponenter på printet, de minste først, legg skumgummien over
komponentene,så papplaten. Festes med kleklyper. Nå kan du tryggt snu
printet.

Komponentene holdes bedre på plass når du bender benene ca 45 grader.

Ellers, det loddestativet som ble vist i Michals innlegg ser ut til å være
meget bra.

HM

Re: Underlag til lodning

Jeg ved ikke hvad det er for en 3. hånd? Hvis det er en klump med 2
aligatornæb, og evt. lup vil jeg give dig ret, den er god til mange ting,
men ikke specielt egnet til at holde print.

Jeg tror vi andre plejer at bukke benene..
Bevares, med relæer og IC sokler kan det være en smule bøvlet, men det er
mest et spørgsmål om vilje..

Så er der jo ikke noget at pive over ;o)
--
[...]

Hej

Mit bord er meget ens med en bordplade fra et køkken, laminat på spånplade,
jeg har loddet og loddet og skruet o.s.v i over 2 år uden nogen beskyttelse,
og det kan man knapt se !!
Jeg har enda nogle gange ideer med at lodde små ting direkte på bordpladen..
Jeg ved udmærket det ikke er et brugbart tip til dig, men det kan være andre
der skal lave et bord finder det interassant, desuden fik jeg pladen ved en
tømmer og har fået den i 75cm dybde og lige omkring 2 meter, herligt bord :)

Kasper

Site Timeline