Umulig opgave ? Afbrændt modstand - Page 2

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg synes det ligner mere en af de små grønne drosselspoler.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ja, jeg så også tråden, men når der står R17 på printet så er det ikke
helt utænkeligt at det er en modstand:)

... desuden ligner resten af elektronikken ikke noget der pumper en ret
høj frekvens ud, der er jo ingen lade-kondensator i den del, kun  B7-D10
brokoblingen.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Nej, det lyder det godt nok som om. Spoler benævnes dog nogle gange som R i
værdien, har tit set SMD spoler f.eks. med teksten "4R7", der betyder 4.7
uH.

Et løst gæt... kunne det være noget triac eller SCR styring, og spolen så er
den sædvalige støj-drossel?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Hmm, det ville være underligt at bruge triac'er til styring af en
lavspændings dc motor og spolen er lige lovligt lille til at den kan
gøre nogen nytte.

Desuden synes jeg det ser ud til at tråden er mere konstantan-farvet end
kobberfarvet:
http://img535.imageshack.us/f/resistord.jpg/

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Det sorte cylinder under tråden ligner bunden af en ferritkerne. Meget af
tråden er jo kobberfarvet, men det er sikkert lak. Men en trådviklet
modstand plejer ikke at bruge isoleret tråd. Og den grønne farve er typisk
for små spoler.

Jeg tænker det er sådan en her:
http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090113231816/howto/en/images/7/74/Axial-inductor-on-PCB-board.jpg

Selvom det er en DC-motor plejer man jo tit at sætte en lille drossel i
serie for at dæmpe kommutatorstøj.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Rigtigt, men man ville sætte den spole tæt på motoren, så støjen ikke
kom ud i ledningerne, her sidder komponenten lige op af en lavfrekvent
H-bro.

Grunden til at jeg tror H-broen er lavfrekvent er at der ikke er nogen
lade-kondensator på dens forsyning, som blot er ensrettet AC fra
trafoen, hvis det skulle være noget PWM-agtigt, så ville man nok have
sat en 'lyt foran.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand
ja det synes jeg ogsE5% .. fF8%rste gang jeg sE5% billedet ku jeg ikke
forlige mig med spoletrE5%d i en modstand.. og nu du siger det.. jamen
det er da en grF8%n spole..
og jeg kan ikke se det men er det ikke optokoblere de to hvide og er
det sE5% ikke 220 volt ac der er pE5% den side med fet for sE5% er det mE5%
ske
forklaringen at der sidder en spole , mE5%ske i gate..?? men selfF8%lig..
ejeren har ikke sagt om det var 220 volt tilsluttet og hvad det var ..
og nogen gange kan man sE5% alligevel ikke lade vE6%re at gE6%tte
og
alex

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Der er vist nogle få rester af noget grønt nederst på den afbrændte
enhed...
Jeg går ud fra at de også findes i mange forskellige variationer ?
Er der nogen chance for at finde ud af hvad det er for en ?

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ét er hvad der står på printet, noget andet er, hvad der er monteret.

For mig ligner det godt nok en lille spole, man kan se lidt
kobbervikling tilbage.

De er også typisk grønne på kroppen og ligner en modstand til forveksling.

// Per.

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Man overser åbenlyst det faktum, at der er talke om en trådviklet modstand?
Karsten H. (7870)
Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

De er ikke viklet på ferritkerne. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Næh, men modstande er nogle gange viklet af konstantan tråd på keramik,
som i øvrigt har det med at blive sort som ferrit når modstanden futter af.

Modstand:
  * Printet siger R17
  * Placeringen lige efter en halv-bro.
  * Styrer en DC motor, der er masser af spoler i den slags, så der er
ikke behov for en ekstra.
  * Farven på vindingerne: Blank som Konstantan, ikke oxyderet kobber.
  * Der er vindinger, modstande har vindinger.
  * Den er grøn, modstande findes i grønne pakker.
  * Nogle sorte dele, kan sagtens være kul på keramik.

Spole:
  * Der er vindinger, spoler har vindinger.
  * Den er grøn, spoler findes i grønne pakker.
  * Nogle sorte dele, naturlig ferrit.

Jeg hælder jeg stadig til modstand, på point, hvis ikke knockout.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Man kunne prøve med en magnet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand
On Mon, 07 Jun 2010 22:30:18 +0200, Flemming Frandsen

Det er en spole.

Man ser tydeligt den lakerede kobbertråd
Jeg har ALDRIG set en modstand med den basisfarve (Og jeg har set
flere end de fleste)
Trådviklede modstande i den fysiske størrelse giver ikke mening

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ok, men hvad gør den godt for der?

... og hvorfor er den blevet varm?

Plejer man ikke at hælde PWM direkte ud i DC motorer?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand
On Thu, 10 Jun 2010 22:45:06 +0200, Flemming Frandsen

Fly mig diagrammet og jeg skal fortælle dig det :-)

Noget er defekt !

Det kan man, men langt fra altid.

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Det er lidt småt med diagram, men Svenno har postet et par fine billeder
af printet:
http://img690.imageshack.us/i/print1le.jpg/
http://img541.imageshack.us/i/print2m.jpg/

Så vidt jeg kan se så sidder R17 på udgangen af en halv-bro (drevet af
+/- 12 V), på den anden side af R17 sidder et par DC motorer til stel.

Ja, der var snak om at mekanikken gik trægt pga. skidt.

Men hvis man kan spare en Yuan på at undlade den, så tror jeg man ville
have gjort det.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand
Hej jer der har været så flinke at svare min post.
Beklager at jeg har været så lang tid om at vende tilbage.

Jeg har fulgt med i debatten men er lidt forvirret om det er en modstand
eller en spole så jeg er ikke rigtig kommet videre.

Jeg tror at jeg lige genlæser alle posts og genovervejer :)

Tak for hjælpen.

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg er enig i dine observationer. Men pE5% billedet ovenfra kan jeg tyde
at der stE5%r R17 ved pE5%gE6%ldende komponent. Og det irriterer mig lidt.

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Du kan kan ikke bruge en måling over hele modstanden til noget, når
den sidder i kredsen. Start med at lodde modstanden ud, for ellers
måler du jo Thevenin modstand på hele kredsen set fra den modstand.

Ellers så prøv at måle fra der, hvor tråden er brændt over til
modstandens ben. Det ser ud til at det tråd du så måler på er ca 1/3
-1/2 af modstandens samlede trådlængde. Så gang den værdi med 2 eller
3 og prøv dig frem derfra.

En effekt modstand vil måske virke som en god idé, specielt hvis det
er en design fejl, men lad være. For så er det nok ikke en modstand
til et par øre der brænder af næste gang ;-)

Troels

Site Timeline