Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Hej :)

Jeg sidder med et print hvor en modstand er brændt af - den er nærmest
flækket.

Jeg har desværre ikke diagram over printet så jeg har "lidt" svært ved
at finde ud af hvilken modstand det er. Er det en umulig opgave at finde
ud af hvilken modstand det er ?

Printet sidder i en disko-lyseffekt produceret i østen og en google
søgning giver ikke noget resultat.

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Er modstanden helt ulæselig og ikke bare sodet til på oversiden?

Det kan ske at den side der vender mod printet har været koldere og
stadig har noget farve tilbage.

Prøv at tage nogle skarpe, store billeder af begge sider af printet og
læg dem online, det kan være at der er nogen der kan regne ud hvad den
skal gøre og finde på en værdi til den.

Ved du hvorfor den lukkede røgen ud? var der f.eks. nogen der satte
dimsen på 400V eller tømte en fadøl i den?

Hvis røgen kom ud helt spontant er der nok en fejl et andet sted som
bare har taget modstanden med i faldet.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ja, den "stod" oprejst så keramikken er helt skaldet af flere steder.
Der står r17 på printet så jeg går ud fra at det er en modstand.

Desværre ikke.

Ok, jeg skal prøve :)

Nej, den har hængt oppe under loftet hvor ingen kunne komme til den.
Lyseffekten lyser men mekanikken i den kører ikke rundt. Jeg formoder at
den afbrændte modstand på printet har skylden.

Ok. Se i øvrigt min opfølgning på første post.

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Lille opfølgning:
Hvis jeg måler på modstanden med mit "ohm-meter" og meteret står på 20k
viser det 2.10 i displayet. Meteret viser 02.1 når det står på 200k - er
det noget man kan stole på når modstanden er "brændt" ? - keramikken er
visse steder skaldet af og der er et mørkt brandmærke på printet.

Mvh Mads

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Hmm, hvis den var futtet helt af ville den jo nok måles som brændt over,
så det kan godt ske det bare er et dårligt design der har overbelastet
modstanden så den har været meget varm i lang tid.

Du snakker om noget mekanik, kan det tænkes at røg og skidt over tid har
fået mekanikken til at gå så dårligt at strømmen er blevet for høj?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ok

Ja det kan måske godt tænkes.

Jeg har uploadet et billede her:
http://img535.imageshack.us/i/resistord.jpg/
Klik for største format.

Tak for din hjælp.

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Fint billede, grim modstand.

Prøv at nappe et billede af hele printet oppe fra og et mere nede fra.

Hvis du har en scanner så kan det varmt anbefales at bruge den til
formålet, det giver rigtigt gode billeder, sigt efter noget der ligner
det her:
http://dren.dk/pics/ubnt-m-reset/poe-24-solder-side.jpeg?width16%00

Med et par billeder af printet og evt af et par komponenter kan det være
at vi kan tegne et hurtigt diagram af den del af kredsløbet som
modstanden indgår i og prøve på at regne ud hvad den burde lave og hvad
fejlen kan være.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Tak, det er taget med mit forholdsvis gamle Sony Cyber-Shot DSC-W35 :)

De er her:
http://img690.imageshack.us/i/print1le.jpg/
http://img541.imageshack.us/i/print2m.jpg/

Desværre ingen scanner men dog en målepind :-)

Oki, tak for hjælpen :)

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Kan du klare et billede, så man kan se typenumrene på de sidste to
kravlebasser? Kan kun se den der umiddelbart er en LM324 (et gæt udfra
at der står 324 i typenummeret, er 14 ben og forsyningsspænding på
midterste ben i hver række) i toppen af billedet.

Mvh Hauge

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Hej Hauge

Det kan jeg sikkert godt men kan du ikke lige fortælle hvad en
kravlebasse er :-)

Tak for hjælpen.

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand
Hejsa

De sorte flade med mange ben fordelt på 2 rækker.

Mvh Hauge

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Oki de er her:

http://img7.imageshack.us/i/kravlebasse1.jpg/
http://img535.imageshack.us/i/kravlebasse2.jpg/
http://img8.imageshack.us/i/kravlebasse3.jpg/

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg kan se at det kan være lidt svært at læse hvad der står på nogle af
dem. Jeg har forsøgt at rense dem og taget nye billeder:

http://img687.imageshack.us/i/kravlebasse3renset.jpg/
http://img202.imageshack.us/i/kravlebasse2renset.jpg/
http://img291.imageshack.us/i/kravlebasse1renset.jpg/

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Det ser fint ud, dynerne kalder, men kan du ikke skrive noget om:
Hvad der er tilsluttet hvert stik ben i den store connector, mine gæt,
oppe fra:
  1: AC input fra en trafo.
  2: Midter punkt på trafo'en.
  3: AC input fra en trafo.
  4: Stel, igen.
  5: Udgang til et eller andet mekanisk der går trægt.

Det kunne godt ligne lidt at R17 sidder i serie med udgangen af
halv-broen som de to kraft-transistorer udgør, det tyder lidt på at der
skal en masse strøm igennem den.

R17 sidder der garanteret for at beskytte mod for store strømme (og ild)
hvis den motor eller hvad det nu er for noget der sidder mellem pin 4 og
5 bliver blokeret, når den ser ud som den gør tyder det på at mekanikken
er blevet overbelastet i gennem lang tid.

Der løber ikke meget strøm gennem R17 ved de 2 k du målte, ikke ved de
spændinger det her print er bygget til, så det er helt sikkert den
modstand der er futtet af.

For at vælge en ny modstand skal vi kigge lidt på hvad det er for noget
mekanik og hvor meget strøm dimsen bruger ved normal drift.

Rens mekanikken grundigt så det går let og prøv at tilslutte det hele,
hvor du kortslutter R17 med dit amperemeter, hvis det hele giver sig til
at virke rigtigt så knib øjnene sammen og gæt på en normal max strøm.

Det svære er at regne ud hvor meget støm man kan hælde gennem motor og
de andre komponenter ved blokering, uden der er noget der tager skade.

Jeg ville nok bare gætte på at 0.5 Watt er en rimelig effekt at få afsat
i R17 ved normal drift og prøve på at ramme det.

Det kan gøres ved at bruge en modstand på 0.5 W / I² Ohm (så hvis du
måler 2 A, vælger du en 0.1 Ohm modstand), modstanden skal så være
beregnet til 2 W eller mere for ikke at gå til med det samme.

Jeg vil ikke anbefale at du kortslutter modstanden permanent og da slet
ikke uden at renese mekanikken, for det er ganske sikkert der problemet
ligger.

... tror jeg:)

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg er kommet i tanke om at modstanden sikkert er der til at beskytte
mod voldsomme strømme når retningen på motoren vendes, så hvis man bare
kortslutter den kan det sagtens ske at transistorer eller motor smutter.

Prøv at starte med en 1 Ohm modstand og arbejd dig ned af til motoren
opfører sig normalt, det burde være sikrere end den første metode jeg
foreslog.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Ok, og jeg kan ikke ødelægge noget ved at starte med en 1 ohm modstand ?

Mvh Mads

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Det er svært at sige uden at måle på motoren.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg har ikke umiddelbart nogle modstand på lager så jeg skal ud og købe.

Kan du evt give et bud på hvilke modstande jeg skal købe således at jeg
har flere at teste med hvis 1 ohm ikke virker ? Gerne så jeg kan købe i
Brinck: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid17%4&gidlevel=0

Tak for hjælpen, det er værdsat :)

Mvh

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Hmm, er du helt sikker på at du ikke kan komme til at kigge i en
fungerende effekt af samme type? Et foto af en ikke-sveden modstand
ville gøre underværker.

Det ville være nemt hvis vi viste nøjagtigt hvilken størrelse modstand
der skulle bruges, så ville jeg anbefale en stor fed 5W modstand, så den
kan holde bedre end den gamle.

Men nu skal du jo til at købe en håndfuld modstande for at prøve dig
frem til den rette størrelse, og så bliver det lidt dyrt i 5W'ere.

Jeg gætter på at din modstand skal være mellem 10 og 0.5 Ohm, så en
strategi kunne være at købe fire modstande på hhv 1, 2.2, 4.7 og 10 Ohm,
så burde det kunne lade sig gøre at skyde sig ind på en fornuftig
størrelse.

Det kunne være at du er tæt nok på nogen der har et par modstande du kan
låne, hvor er du henne i landet?

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Umulig opgave ? Afbrændt modstand

Jeg har uploadet et billede her:
http://img80.imageshack.us/i/stikprint.jpg/
Stikket helt oppe til højre: Er til en mikrofon (lyseffekten er
musikstyret) og til dreje-potmeter som bestemmer hvor følsom mikrofonen
skal være.

Det store stik: Ude til venstre med rød/sort er til 2 motorer som
bevæger et spejl.
Stikket med lyseblå/sort/lyseblå er AC-tilgang.

Ok.

Tak for hjælpen.