ultralyds renser

Hej.
Jeg har som skoleprojekt fE5%et stillet en opgave hvor jeg har valgt at
beskE6%ftige mig med en ultralyds renser. Jeg har sF8%gt en del rundt pE5%
nettet, og har fundet mange forhandlere af dem.
Det jeg leder efter er dog i stedet en hjemmeside der beskriver
maskinens virkemE5%de, da jeg har tE6%nkt mig at lave en selv, men er her
lidt tvivl om hvordan sE5%dan en virker helt prE6%cist.
Har godt forstE5%et hvordan princippet virker, men er i tvivl om hvad
der bruges til at sE6%tte rensevE6%sken i bevE6%gelse. Er det bare en
hF8%jttaler der spiller ved en meget hF8%j frekvens?
Det allerbedste ville vE6%re hvis nogle kendte en side med en
beskrivelse til hvordan man laver sin egen hjemme ultralyds-renser. :D
PE5% forhE5%nd tak!

Re: ultralyds renser
Google "ultrasound transducers" giver 792000 hits.

Mvh. BJ

Hej.
Jeg har som skoleprojekt fået stillet en opgave hvor jeg har valgt at
beskæftige mig med en ultralyds renser. Jeg har søgt en del rundt på
nettet, og har fundet mange forhandlere af dem.
Det jeg leder efter er dog i stedet en hjemmeside der beskriver
maskinens virkemåde, da jeg har tænkt mig at lave en selv, men er her
lidt tvivl om hvordan sådan en virker helt præcist.
Har godt forstået hvordan princippet virker, men er i tvivl om hvad
der bruges til at sætte rensevæsken i bevægelse. Er det bare en
højttaler der spiller ved en meget høj frekvens?
Det allerbedste ville være hvis nogle kendte en side med en
beskrivelse til hvordan man laver sin egen hjemme ultralyds-renser. :D
På forhånd tak!

Re: ultralyds renser

Det er vist ikke så længe siden, at ALDI have en lille en på tilbud til
under et par hundrede kr. Den virker i øævrigt udmærket til småting, urremme
etc.
Karsten H. (7870)
Re: ultralyds renser

Nå.
792'000 hits viser at du ikke kan finde ud af at bruge en søgemaskine.

Til Jesper:

Ultralydsrensere bruger piezotransducere til at eksitere/ryste væsken
i renserens kar. Bl.a. Sharp og TDK laver sådanne transducere.
Måske du kan finde nogle online datablade/dokumenter
hos dem. Ellers har jeg vist et par gamle databøger.
Piezokeramiske transducere er kendetegnet ved at kunne omdanne
elektrisk energi til mekanisk bevægelse, og omvendt.
Ligesom en højttaler og en mikrofon, men piezokeramik kan anvendes
ved langt højere frekvenser.
Piezokeramik anvendes bl.a. også til vandalsikre knapper/tastaturer,
og til mikropositionering, hvor man ved hjælp af en spænding kan
justere f.eks. en optisk fiber til fokus ud for en laserdiode.
Hvis du er i nærheden af Kgs. Lyngby, er du velkommen til at
kigge forbi og få en billig model jeg købte i Netto for nogle
år siden. Jeg har aldrig fået den brugt.
Jeg fik aldrig startet mit Transmogriffer-drille-projekt. :o/
Så har du noget at eksperimentere og
demonstrere med, skille ad og fotografere.
Den er hvid og lyseblå, og fylder ca. som 1,5 liter nougat-is.
Den kan også sendes med posten. Ganske gratis i øvrigt.

/Bo.

Site Timeline