ukendt komponent

Hej jeg er stødt på en komponent som jeg ikke kender. Dets diagram symbol
er et retankel med en sinus symbol indeni og under 'kassen' står der 4A.
Den har komponentbetegnelsen FR701, og ligner rent fysisk en modstand uden
farver ( helt sort ) eller tekst (1/4 W).

Den sidder i udgangen af en strømforsyning og kunne godt have en
sikringsfunktion.

mvh. Keld

Re: ukendt komponent
Hej Keld

Det kan dreje sig om en såkaldt Fusible Resistor, altså en modstand der er
bygget så den brænder over ved en vis belastning.

Mvh Max

Re: ukendt komponent

Det er lige som du skriver en sikringsfunktion.

Det kan enten være en alm sikring på 4A, men det kan også (som det sikkert
er) en sikringsmodstand, hvori forskellen på en sikringsmodstand og en alm.
sikring er jeg ikke lige klar over.. .. men jeg kunne tænke mig at det er
prisen som den største faktor.

MVh Bojer

Re: ukendt komponent
Nu har jeg fået den loddet ud og på undersiden står der: bel, MQ, 4A, 125V.
Så i har nok ret i at det er en sikringsmodstand. Men jeg ved ikke om
jeg kan erstatte den med en sikring på 4A, eller om overbrændingspunktet
også er afhængig af spændingen over, så det er en effektsikring snarere
end strømsikring???????

mvh. Keld

Re: ukendt komponent
125V.

Nei.  Det er strømmen som får sikringen til å ryke.  Spenningen over
sikringen er ca 0V når den er hel.
De 125V er en spenningen som sikringen garantert kan ha over seg når den er
røket uten at det blir overslag.

Sett du inn en 4A treg sikring.  Sikringsmodstandere fungerer som trege
sikringer.

Re: ukendt komponent

Tror nok at dette er en 4 A sikring.
Sikringsmotstander er vanligvis merket med farveringer som en vanlig
motstand. Man kan ofte ikke se forskjell på en vanlig motstand og en
sikringsmotstand,man må vite det.
Skal ikke komme inn på å forklare om sikringsmotstander her , det ville ta
for meget tid.
Så jeg tror at du ganske trygt kan bruke en vanlig 4 A sikring.
Lykke til !

Site Timeline