UHP lamper ?

Jeg sidder og leget lidt med en Philips ballast til en 150W UHP lampe
(halogen udladningslampe) er der nogen som kan fortælle mig hvordan sådan et
dyr virker ?
Ballasten skulle (ifø. dataene på kassen) forlade lampen med 4,5KV hvor
efter den skifter over på 230VAC det lyder jo meget trivielt men det jeg
lurerede på er:

når man tænder for ballasten forvarmer den ca i 45 sekunder før pæren
starter hvis man så lader den være tændt lidt ... og trækker stikket ud til
forsyningen af ballasten
slukker pæren selvfølgelig men sætter jeg så stikket til igen går der 45
sekunder + en værre masse tid før pæren er "kold nok" før den "genstarter"

Jeg kan høre at der er højspænding på pæren hele tiden indtil den
restarter...

Kunne man evt. "bare" lave en værre masse spændings dobblere og så lave
4,5KV og så bare bruge en 555 timer til at vente 45 sekunder og så skifte et
relæ fra de 4,5KV over på 230V ?

Hvordan ved ballasten at pæren er startet og det er tid til at skifte over
på 230V ?

Når pæren får højspænding hvor meget strøm trækker den så ?

Håber nogen ligger inde med noget viden om disse lamper ?

(Jeg tør ikke at måle på den med mit scop før jeg lige får bygget en led
spændings deler først)

m.v.h.
Lasse

Re: UHP lamper ?

Hey

Man ionisere luften mellem de 2 terminaler i pæren med den høje spænding,
der efter er pæren i prinzippet lav impedanset pg den anden spænding kan
lyse pæren op ved at bruge af dens effekt.

jeg har repareret en lys kanon man bruger til at lyse op i luften med, det
var samme princip, dog var det ca 50-60V DC man kørte pæren på efter
højspændingen... den var på ca 2kW

Kasper

Re: UHP lamper ?
Hej Lasse,

Jeg aner ikke en dyt om de lamper, men kunne det tænkes at være ligesom med
et laserrør, hvor der er en "strike-spænding" der starter den hvorefter
impedansen i røret falder, så forsyningen, der blot er lavet som en
højspændingsforsyning med en passsende udgangsimpedans, falder til
driftsspændingen ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det var også lidt det jeg havde af ideer om hvordan det virker jeg kan bare
ikke helt komme på en "kredsløbs ide" til hvordan det kunne laves altså at
når impedansen falder i pæren så belaster den højspændingen hårdere og
derefter skifter den over ... muligvis ved at overvåge strømforbruget og så
skifte ? eller er det noget helt anderledes snedigt ?

/madsen

Re: UHP lamper ?
Hej Lasse,

_Hvis_ det er samme princip (aner det ikke), så sker det automatiskt når
der er nok ionisering til at driftsstrømmen kan gå, da det sænker
impedansen.

Forestil dig en spændingskilde med en given impedans. Jo mere strøm du
trækker, jo lavere bliver spændingen. Det skal blot tilpasses så man har
strike-spændingen i tomgang og med en impedans så kilden, ved den normerede
arbejdsstrøm, giver den normerede arbejdsspænding.

Men vil lige igen understrege... Jeg har _ingen_ erfaring med UHP-lamper,
whatever that might be !

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller lysstofrør ?

Re: UHP lamper ?
Hej Klaus,

Tjahh, jeg har lige rodet med noget LASER, så det lå lige for :)

--
Venlig hilsen,
Søren