UHF Modulator - stereo?

Der har for ca 1 år siden været et indlæg her i gruppen om UHF
modulator, hvor Monacors VAM-3 blev nævnt.

Men findes der en sådan modulator til stereo-lyd også? Eller vil det
koste det hvide ud af øjnene?

Og har jeg ret i, at jeg med en sådan modulator kan se optagelserne fra
mit videokamera (der kun har mulighed for phono-stik udgang)?? Det ser
sådan ud på det billede Monacor har på deres hjemmeside.

Mvh
Michael Hansen

Re: UHF Modulator - stereo?

tror jeg, en stereo video koster også utrolig meget....

men man ved jo aldrig

Kasper

Re: UHF Modulator - stereo?

Det er ikke længe siden at en af radiobranchens leverandører, jeg husker
dersværre ikke hvilken, bekendtgjorde at de solgte A2 stereo modulatore.

Spørg din lokale radioforetning med egen faglært antennemontør.

Mvh. Uffe Ravn

Re: UHF Modulator - stereo?
On Sun, 10 Apr 2005 00:34:12 +0200, Michael Hansen

Hvis de må være A2 er det overkommeligt. Hvis NICAM er kravet koster
en ordentlig modulator 10K
Re: UHF Modulator - stereo?

Hvorfor ? Det er da en overkommelig bit flytten-rundt-pakke-rigtig
opgave som en hver DSP bør kunne klare.

Jeg har også ledt efter en sådan modulator, men det eneste jeg kunne
hitte var at bygge en Nicam selv. Den er dog ikke færdig endnu,
grundet andre ting.

Men i hovedtræk er det jo "bare" en hurtig stereo ADC en processor og
lidt ram, plus en UHF mixer til at lægge lydsporet ind på video
signalet. Så hudt-jeg-visker så er det kun en signal rate på 728kbit,
som beregnes og sendes.

Mvh
  Klavs.

Re: UHF Modulator - stereo?
On 11 Apr 2005 01:47:34 -0700, snipped-for-privacy@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl)

Problemet er nok at NICAM ikke er så pokkers udbredt, så de
modulatorer der findes er til head-end brug, overholder diverse
normer, nabokanalduelig mm.
En ordentlig analog modulator koster også ca. 5K (uden NICAM) såeh.

Du fløjter bare når du er færdig ;-)

Jah. Selvbyggerprojekter har det med at gå i stå - ved det.

Det skal ikke ind på video, men har sin egen underbærebølge på 5.85MHz
Og husk at den ikke må genere den analoge 5.5MHz

Re: UHF Modulator - stereo?
Jo men i dette tilfælde er det en lidt anderledes grund end normalt
:-).

  Ja ok sorry, det ved jeg godt men for mig at se er det nu stadigt
Audio FM signalet og Video signalet der skal "mixes". At der så er
lidt am og fm modulation hist og pist hvad gør det :-). Den første
beskrivelse jeg fik på Nicam var med en bærebølge på 6 MHz og jeg gik
freidigt igang indtil jeg fik at vide det kun virker i UK baserede TV.
Snøft. Hvorfor lige 5.85. Hvis de havde valgt en lidt anden frekvens
kunne man snildt have brugt de 728kHz og en frekvens dobler eller
omvendt delt ned til de 728kHz. Den eneste grund jeg kan se til at man
IKKE gør det, er en "frygt" for at det ene kredsløb så kunne drille
det andet. Da det ene er rent analogt og det andet er digitalt, så
burde man dog godt kunne lave tilstrækkelig adskillelse.

  Ja jeg husker en dæmpning på nogle dB for den "normal" lyd kanal og
yderligere dæmpning for Nicam'en.

  Det jeg har problemer med er at hitte ud af, hvordan hullen jeg
mixer fm lyden med de 5.5 og Nicam'en på 5.85 ind på mit "video"
signal. Jeg har lavet en del lavfrekvens ting, men det her kunne jeg
ikke lige finde noget på nogen steder. For normalt også på skolen,
viser man kun det ene forløb. Og så sidder der sikkert en der ude,
hvis det er dit største problem så er du snart færdig, for du gør bare
bla-bla-bla. Jeg har haft kigget på modulatorer fra Commodore til
Amiga'en, C64, fra Elektor (3 stk), fra Velleman og ELV alle i mono,
og hvis det "bare" er at mixe det 5.85MHz fm overlejrede signal ind
(vel at mærke  det rigtige sted), så burde det kunne gøres nemt ?

Mvh
  Klavs.

Re: UHF Modulator - stereo?
On 12 Apr 2005 01:37:13 -0700, snipped-for-privacy@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl)

Jeg kan love dig at det ikke er så simpelt. Der er tænkt meget over
det.

Det er også "nemt" rent teoretisk. Gør det nu bare.