Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Hvad bruger de herrer til lodning af SMD, og måske især til aflodning ?

Læste et sted at har man udstyret, hvad det så end er, så skulle det faktisk
være nemmere at pille SMD's af end at pille komponenter med ben ud af
gennemplaterede print.

mvh/JS

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Køb en varm luft station så kan du hurtig lodde dine SMDer ud.

se evt.

http://www.cyncrona.dk/nyheder/December04/news/udlodningsstation.htm

Håber du kan bruge denne info til noget godt.

De bedste hilsner

J.

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Takker.

Hvad er prisen ca, det ligner noget der koster en arm :-)

mvh/JS

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?
Den er nok temlig dyr men de kan skaffes fra ca. 2000,- og opefter se
evt. hos rsonline.dk med flere.

De bedste hilsner

J.

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?
Til almindelige smd komponenter foretrækker jeg to almindelige loddekolber.
det syntes jeg er lettere. til aflodning af kredse der plejer jeg at klippe
benene. er det kredse med meget små ben kommer jeg store mængder tin på alle
benene og aflodder med en spids beregnet til de enkelte kredse. Jeg har også
varmluft men syntes ikke om det.

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Det brugte vi også på Sci-Atl. Det tager et øjeblik. IC'er klippes
forsigtigt. Der var kun én SMD-komponent der krævede en speciel teknik,
da den havde varmeafledning på "maven", altså under kredsen.

Jesper G. Poulsen
Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

SMD udloddestation !

Alternativt:
Skal du bruge "dimserne, eller printet igen ?

Nej, det er sådan set lige nemt.

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Ja i nogle tilfælde begge dele.

Ok, jeg synes det kan være noget nær umuligt at pille f.eks en 20-bens kreds
ud af et gennempleteret print.
I hvert fald hvis man gerne vil kunne bruge kredsen igen så man ikke bare
kan klippe benene af.

mvh/JS

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Du kan klare dig med en forvokset hårtørrer til at lodde ud med, hvis
det er "mangebens".

Forkert udstyr så. Du skal bruge noget der kan fjerne tinnet, mens du
varmer, en udloddepistol er ikek _så_ dyr igen.

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Det er da væsentligt nemmere at fjerne en SMD-IC med varmluft end at
fjerne en HMD-IC fra et gennempletteret print (selv ved anvendelse
tinbad).

Jesper G. Poulsen
Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Tinsuger med god varme og godt vaccum, så er alt muligt.

Klaus (nu med 400kg udloddede IC's efter sig)
Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Men ikke lige så hurtigt.

Er du klar over hvor meget de fylder? :-)

Jesper G. Poulsen
Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Nu er det foregået i løbet af de sidste 18 år, så nej..

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Hvis ikke du har råd til udstyret/har udstyret i nærheden, plejer jeg at
aflode SMD IC'er sådan (Lært på min tidligere arbejdsplads...):

1. Tag 20 cm tynd, flertrådet ledning. Fang én af trådene i ledningen.
2. Lod den fast på et loddepunkt umiddelbart i nærheden af SMD IC'en (bare
ikke på IC'en selv).
3. Stik tråden ind under IC'en
4. Bestem hvilken side på IC'en benene først skal afloddes på, det skal være
det ben længst fra der hvor tråden er fastgjort.
5. Varm første loddeø op med en lille loddespids, og træk hurtigt tråden
imellem ben og loddeø, samtidig med du slipper med lodddekolben.
6. Fortsæt sådan på alle ben i samme række, og gå derefter videre til næste
række ben.
7. IC kan nu fjernes, det samme kan tråden. Og det bedste, IC og print kan
genbruges :-)

Er det for kringlet beskrevet?

--
MVH Troels

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?
være
næste
Næh, hvis det virker er det da en billig og smart metode.

Mvh KS

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Det virker fint for mig, dog kræver det lige 5 min. øvelse inden man er
skarp til det.

--
MVH Troels

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?
Er der ikke tendens til, at tråden springer ?

Mvh KS

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Jo, i starten er der. Men jeg synes faktisk hurtigt man kan udvikle en
teknik så tråden fint holder til en hel IC. Det gælder i al fald om at vente
med at trække i tråden, til tin imellem ø og ben er flydende. Man skal
ligeledes heller ikke hive for hårdt.

--
MVH Troels

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Ja, meeen øvelse gør mester.

--
MVH Troels

Re: Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Ok det må prøves, hvad gør du så med modstande og andet som ikke har ben man
kan løfte enkeltvis.

mvh/JS

Site Timeline