Udstyr til lodning/aflodning af SMD ?

Hvad bruger de herrer til lodning af SMD, og måske især til aflodning ?

Læste et sted at har man udstyret, hvad det så end er, så skulle det faktisk være nemmere at pille SMD's af end at pille komponenter med ben ud af gennemplaterede print.

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Køb en varm luft station så kan du hurtig lodde dine SMDer ud.

se evt.

Håber du kan bruge denne info til noget godt.

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Takker.

Hvad er prisen ca, det ligner noget der koster en arm :-)

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Den er nok temlig dyr men de kan skaffes fra ca. 2000,- og opefter se evt. hos rsonline.dk med flere.

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Til almindelige smd komponenter foretrækker jeg to almindelige loddekolber. det syntes jeg er lettere. til aflodning af kredse der plejer jeg at klippe benene. er det kredse med meget små ben kommer jeg store mængder tin på alle benene og aflodder med en spids beregnet til de enkelte kredse. Jeg har også varmluft men syntes ikke om det.

Reply to
Jacob

Det brugte vi også på Sci-Atl. Det tager et øjeblik. IC'er klippes forsigtigt. Der var kun én SMD-komponent der krævede en speciel teknik, da den havde varmeafledning på "maven", altså under kredsen.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

".J.S..." skriver:

SMD udloddestation !

Alternativt: Skal du bruge "dimserne, eller printet igen ?

Nej, det er sådan set lige nemt.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ja i nogle tilfælde begge dele.

Ok, jeg synes det kan være noget nær umuligt at pille f.eks en 20-bens kreds ud af et gennempleteret print. I hvert fald hvis man gerne vil kunne bruge kredsen igen så man ikke bare kan klippe benene af.

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Det er da væsentligt nemmere at fjerne en SMD-IC med varmluft end at fjerne en HMD-IC fra et gennempletteret print (selv ved anvendelse tinbad).

--
[...]

Du kan klare dig med en forvokset hårtørrer til at lodde ud med, hvis det er "mangebens".

Forkert udstyr så. Du skal bruge noget der kan fjerne tinnet, mens du varmer, en udloddepistol er ikek _så_ dyr igen.

"Jesper G. Poulsen" skriver:

Tinsuger med god varme og godt vaccum, så er alt muligt.

Klaus (nu med 400kg udloddede IC's efter sig)

Men ikke lige så hurtigt.

Er du klar over hvor meget de fylder? :-)

--
[...]

Nu er det foregået i løbet af de sidste 18 år, så nej..

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

".J.S..." skrev i en meddelelse news:41eebba9$0$179$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hvis ikke du har råd til udstyret/har udstyret i nærheden, plejer jeg at aflode SMD IC'er sådan (Lært på min tidligere arbejdsplads...):

  1. Tag 20 cm tynd, flertrådet ledning. Fang én af trådene i ledningen.
  2. Lod den fast på et loddepunkt umiddelbart i nærheden af SMD IC'en (bare ikke på IC'en selv).
  3. Stik tråden ind under IC'en
  4. Bestem hvilken side på IC'en benene først skal afloddes på, det skal være det ben længst fra der hvor tråden er fastgjort.
  5. Varm første loddeø op med en lille loddespids, og træk hurtigt tråden imellem ben og loddeø, samtidig med du slipper med lodddekolben.
  6. Fortsæt sådan på alle ben i samme række, og gå derefter videre til næste række ben.
  7. IC kan nu fjernes, det samme kan tråden. Og det bedste, IC og print kan genbruges :-)

Er det for kringlet beskrevet?

-- MVH Troels

Reply to
Troels Pedersen

"Troels Pedersen" skrev i en meddelelse news:41ef5e41$0$51543$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

være

næste

Næh, hvis det virker er det da en billig og smart metode.

Mvh KS

Reply to
KS

"KS" skrev i en meddelelse news:41ef706d$0$151$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Det virker fint for mig, dog kræver det lige 5 min. øvelse inden man er skarp til det.

-- MVH Troels

Reply to
Troels Pedersen

"Troels Pedersen" skrev i en meddelelse news:41ef7252$0$51563$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Er der ikke tendens til, at tråden springer ?

Mvh KS

Reply to
KS

"KS" skrev i en meddelelse news:41ef7c72$0$180$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Jo, i starten er der. Men jeg synes faktisk hurtigt man kan udvikle en teknik så tråden fint holder til en hel IC. Det gælder i al fald om at vente med at trække i tråden, til tin imellem ø og ben er flydende. Man skal ligeledes heller ikke hive for hårdt.

-- MVH Troels

Reply to
Troels Pedersen

"KS" skrev i en meddelelse news:41ef8ee5$0$203$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Ja, meeen øvelse gør mester.

-- MVH Troels

Reply to
Troels Pedersen

"Troels Pedersen" skrev i en meddelelse news:41ef5e41$0$51543$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Ok det må prøves, hvad gør du så med modstande og andet som ikke har ben man kan løfte enkeltvis.

mvh/JS

Reply to
.J.S...