Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Hej

da jeg har besluttet mig for en Zalman 7000 køler har jeg (selvfølgelig) problemer med den ene monteringsflange, der støder mod en elektrolyt i strømdelen. Problemet kan tilsyneladende ikke løses ved hverken at bøje lytten (støder mod en spole og sidder i øvrigt tæt på printet) eller slibe af flangen (vil ikke give nok). Så fremfor at forsøge at bikse et nyt opspændingssystem sammen, ser det ud til at være lettere at montere en ny kondensator med længere ben, så den kan bøjes tilstrækkeligt. Så derfor har jeg 2 spørgsmål: Er en Rubycon 6,3 v 3300uF til at skaffe (eller er fabrikatet ligegyldigt) - og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for ydelse/stabilitet)?

Hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

"FinnogAngela" skrev i en meddelelse news:pQCHc.1242$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

kan

ligegyldigt) -

Ps. Det skal lige siges, at jeg helst vil undgå løsningen med at bytte om på flangerne (da jeg ikke er så tryg ved et "skævt" tryk på min Barton)

Reply to
FinnogAngela

Jeg vil stærkt fraråde dette med mindre du er vant til at lodde på flerlagsprint.

Fabrikatet er ligegyldigt. Spændingen må gerne være større, men uF værdien _skal_ være den samme. Iøvrigt er større spænding = større kodensator, så det giver ikke meget da plads er dit problem.

Du skal have en low ESR type.

Det vil ikke betyde noget for ydelsen, men stabiliteten kan nemt ryge. Så korte ben som muligt!!

Thomas

Reply to
Thomas S. Iversen

ud

Er jeg desværre ikke..(hvad er der at være opmælrksom på)?

ligegyldigt) -

Ok, takker for info (Skal måske alligevel prøve om det er muligt at få ændret kølermonteringen, så den kan være der)

hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

Der er loddebaner inde i printet. Når du trækker den gamle ud, så kan du _meget_ nemt komme til at ødelægge disse. Derved får kodensatoren ikke forbindelse med banerne inde i printet og vupti, du har en bordskåner til

800,-

Det er ikke sikkert at kondensatoren bruger baner inde i printet, but you never know, do you? :-(

Thomas

Reply to
Thomas S. Iversen

Thomas S. Iversen mumbled his insignificant opinion in: snipped-for-privacy@www.zensonic.dk

flerlagsprint.

Ellers er der husmands tricket med at klippe komponenten af, og efterlade lidt af benene og lodde den anden på dem.Så undgår man ihvertfald at ødelægge printet, om det er den bedste løsning i det her tilfælde tør jeg ikke sige.

Reply to
Sune Storgaard

"FinnogAngela" skrev i en meddelelse news:pQCHc.1242$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

kan

ligegyldigt) -

Jeg har på min kammerats bundkort bare byttet de to flanger og det kører fint skal lige sige jeg også savede noget af trykarmen til køleren Savede af så tæt som muligt så der stadig var hul i armen

Mvh Lars

Reply to
LNC

"FinnogAngela" skrev i en meddelelse news:pQCHc.1242$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

kan

ligegyldigt) -

Du behøver ikke at flytte nogen kondensatorer. Du skal blot modificere køleren en smule.

7000A køleren sidder fast i de 2 plastik holdere, monteret i de 4 huller i bundkortet med en lang metal pind. Du skal bruge en sav og skære det der ikke skal bruges af denne pind, ellers er der ikke plads pga. en kondensator.

Pinden ser sådan her ud:

|__0___0____________________0___0__|

Hullet længst til venstre bruges ikke, skær på venstre side af andet hul. Det burde ikke være så svært, og er meget nemmere end at flytte kondensatorer.

Reply to
Martin Johansson

"Martin Johansson" skrev i en meddelelse news:40ef2710$0$224$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

BTW; Hvis jeg stod i samme situation og ikke kunne finde en løsning, ville jeg nok vælge en anden køler. Evt. en Thermalright SP97, så fåes det ikke meget bedre, medmindre det skal være en "højhus" køler. Men jvf. mit tidligere indlæg burde det ikke være et problem. Det er et NF7-S rev. 2.0 du har ikke?

Reply to
Martin Johansson

Jeg har loddet på multilagsprint i mindst 10år - og har aldrig set (endsige hørt om) fænomenet! Man skal vist bruge mere end normalt meget vold????

Jo! Den sidder helt sikkert i (mindst) et GND plan og et (evt. delvist) plan til enten 3.3V eller CPU spændingen ;-)

/Anders

Reply to
Anders F

(endsige

Har du aldrig hørt om at man kan trække gennempletteringen ud?

Reply to
chr

De to holdere (alu/ blå og hvid) er uens for at centrere pindens (clippens) trykpunkt på cpu. På billeder har jeg set nogle få plads til den hvide i "strømsiden" (som den skal, hvis den skal trykke rigtigt), men på mit (Rev

2.0 er der simpelthen ikke plads (heller ikke hvis jeg sliber af holdere (så vil jeg nå helt ind til gevindet)). kan prøve at poste et par pics.

ellers

Ja, er klar over dette fra div. links, men hjælper ikke uden holderen (og hvis jeg så kunne flytte lytten, var alt bøvl løst).

Hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

"Martin Johansson" skrev i en meddelelse news:40ef2820$0$298$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

skal

Har også tænkt på den, men ville prøve en løsning fra SilentPcreview, hvor en gut har ducted en Zalman lidt specielt (udsugning og noget han kalder "Cross current cooling").

Jo.

Hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

Det havde jeg ikke tænkt på, det vil jeg lige overveje (hvis jeg kan finde en lignende lyt). Havde i øvrigt tænkt på, om jeg kunne forlænge benene, men opgav det som for bøvlet..

Hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

Ja, det har jeg set, men jeg er lidt nervøs for at trykket skal blive "skævt" (Clipsens trykpunkt er så ikke længere lige ovenpå cpu, men lidt oppe og til siden - kan ses tydeligt, hvis man afmonterer clippen og sætter den i holderne). Men det kunne være jeg skulle prøve at checke igen.

Hilsen Finn

Reply to
FinnogAngela

"FinnogAngela" skrev i en meddelelse news:WYQHc.3237$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

(clippens)

(så

Jeg kan lige prøve at finde en, der har byttet lidt rundt på de to holdere for at få plads.

Her er billeder af en Zalman 7000 på et NF7-S rev. 2.0

og her er en guide i hvodan den kan komme til at passe:

Citat: "In a nutshell, you will be able to get it to fit, but you'll need to modify the heatsink mounting assembly. I had to do this on mine so it would fit on my NF7-S.

All you have to do is this. You'll probably need to file the heatsinks mounting foundation, there are two, one for each side. If you need to do this, it will obviously only be the one at the top (on the picture) you'll need to file, so as it will fit onto the motherboard without touching or putting adverse pressure on parallel capacitors and what not.

Even if you don't need to do that you'll definately need to shave down one side of the heatinks main securing clip. This really needs to be done on a grinder so as you don't accidentaly puncture through the hole on the end of the clip necessary to secure the heatink to the foundation assembly (there are two holes, you only need the one closest to the HS for socket A installations). You could try and file it, but it's tough metal and would be more trouble than it's worth. Once you've done that, the heatsink will fit securly and snuggly without risking damage to any of the surrounding motherboard components.

All that might sound a bit daunting but it really is easy as pie. If you do decide to go for that combo, feel free to PM or email me if you need more detailed assistance.

Hope that's helped."

hul.

Hmm mange steder rapporteres det ellers at det kun er pinden der skal skæres i.

Er det forresten dette forsøg du vil prøve?

Temperaturmæssigt ser det ikke særligt opløftende ud. Særligt ikke når man ser hvilken Vcore der køres ved.

En SP97 med en 92mm blæser vil yde bedre, det er jeg sikker på. Og kan også køle ganske støjsvagt.

Alternativt kunne man finde et billigt bundkort at prøve det på. Hellere det end at forsøge noget (der er ganske usikkert) på et NF7-S.

Reply to
Martin Johansson

du

Det kan da nok lade sig gøre hvis man er ihærdig! Men det er nu ikke noget jeg har hørt skulle være et problem... Hvis man husker at bruge loddekolben skal man da vist være mere end uheldig for at trashe gennempletteringen!

/A

Reply to
Anders F

loddekolben

Her vil jeg nok give Anders ret - man skal være ualmindeligt hårdhændet og lodde i lang tid før man kan trække gennempleteringen ud - specielt hvis der er flere lag der har forbindelse til den!!

-Thomas

Reply to
Thomas Thorsen [9000]

Jeg har heller ikke haft problemer med at skifte kondensatorer på motherboards, men på gamle print (~15-20 år) er det foruroligende let at rykke gennempletteringerne ud. Det er så kun dobbeltsidet jeg har haft med at gøre i den aldersklasse.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Den Sat, 10 Jul 2004 14:08:32 +0200. skrev FinnogAngela:

Hvis du laver løsningen med lange ben, så husk at isolere tilledningerne og lime kondensatoren fast til et eller andet på bundkortet. Hermed forhindres mekaniske påvirkninger af loddestedet samt kortslutninger, når mor smider rundt med kassen for at tørre støv af. En velrettet klat fugemasse er velegnet til formålet.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to