Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

da jeg har besluttet mig for en Zalman 7000 køler har jeg (selvfølgelig)
problemer med den ene monteringsflange, der støder mod en elektrolyt i
strømdelen. Problemet kan tilsyneladende ikke løses ved hverken at bøje
lytten (støder mod en spole og sidder i øvrigt tæt på printet) eller slibe
af flangen (vil ikke give nok).
Så fremfor at forsøge at bikse et nyt opspændingssystem sammen, ser det ud
til at være lettere at montere en ny kondensator med længere ben, så den kan
bøjes tilstrækkeligt. Så derfor har jeg 2 spørgsmål:
Er en Rubycon 6,3 v 3300uF til at skaffe (eller er fabrikatet ligegyldigt) -
og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for
ydelse/stabilitet)?

Hilsen Finn

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

kan
ligegyldigt) -

Ps. Det skal lige siges, at jeg helst vil undgå løsningen med at bytte om på
flangerne (da jeg ikke er så tryg ved et "skævt" tryk på min Barton)

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Jeg vil stærkt fraråde dette med mindre du er vant til at lodde på
flerlagsprint.

Fabrikatet er ligegyldigt. Spændingen må gerne være større, men uF værdien
_skal_ være den samme. Iøvrigt er større spænding = større kodensator, så
det giver ikke meget da plads er dit problem.

Du skal have en low ESR type.

Det vil ikke betyde noget for ydelsen, men stabiliteten kan nemt ryge. Så
korte ben som muligt!!

Thomas

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

ud

Er jeg desværre ikke..(hvad er der at være opmælrksom på)?

ligegyldigt) -

Ok, takker for info (Skal måske alligevel prøve om det er muligt at få
ændret kølermonteringen, så den kan være der)

hilsen Finn

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Der er loddebaner inde i printet. Når du trækker den gamle ud, så kan du
_meget_ nemt komme til at ødelægge disse. Derved får kodensatoren ikke
forbindelse med banerne inde i printet og vupti, du har en bordskåner til
800,-

Det er ikke sikkert at kondensatoren bruger baner inde i printet, but you
never know, do you? :-(

Thomas

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s
Thomas S. Iversen mumbled his insignificant opinion in:
  snipped-for-privacy@www.zensonic.dk

flerlagsprint.

Ellers er der husmands tricket med at klippe komponenten af, og efterlade
lidt af benene og lodde den anden på dem.Så undgår man ihvertfald at
ødelægge printet, om det er den bedste løsning i det her tilfælde tør jeg
ikke sige.

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Det havde jeg ikke tænkt på, det vil jeg lige overveje (hvis jeg kan finde
en lignende lyt).  Havde i øvrigt tænkt på, om jeg kunne forlænge benene,
men opgav det som for bøvlet..

Hilsen Finn

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s
Den Sat, 10 Jul 2004 14:08:32 +0200. skrev FinnogAngela:

<snip>

Hvis du laver løsningen med lange ben, så husk at isolere tilledningerne
og lime kondensatoren fast til et eller andet på bundkortet. Hermed
forhindres mekaniske påvirkninger af loddestedet samt kortslutninger,
når mor smider rundt med kassen for at tørre støv af. En velrettet klat
fugemasse er velegnet til formålet.

Christian Treldal

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Jeg har loddet på multilagsprint i mindst 10år - og har aldrig set (endsige
hørt om) fænomenet! Man skal vist bruge mere end normalt meget vold????

Jo! Den sidder helt sikkert i (mindst) et GND plan og et (evt. delvist) plan
til enten 3.3V eller CPU spændingen ;-)

/Anders

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

(endsige

Har du aldrig hørt om at man kan trække gennempletteringen ud?

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s
du

Det kan da nok lade sig gøre hvis man er ihærdig! Men det er nu ikke noget
jeg har hørt skulle være et problem... Hvis man husker at bruge loddekolben
skal man da vist være mere end uheldig for at trashe gennempletteringen!

/A

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s
loddekolben

Her vil jeg nok give Anders ret - man skal være ualmindeligt hårdhændet og
lodde i lang tid før man kan trække gennempleteringen ud - specielt hvis der
er flere lag der har forbindelse til den!!

-Thomas

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Jeg har heller ikke haft problemer med at skifte kondensatorer på motherboards,
men på gamle print (~15-20 år) er det foruroligende let at rykke
gennempletteringerne ud. Det er så kun dobbeltsidet jeg har haft med at gøre i
den aldersklasse.

    Mvh
        Kimjand

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s
og
der
motherboards,
gøre i

Og så må det næsten være pertinax (de ildelugtende brune)?

/Anders

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Nej, det var glasfiber. De ting jeg har set med pertinax er fra før ~1980, og
det er ikke så sjovt at lodde på :|

    Mvh
        Kimjand

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Jeg har heller ikke haft, men jeg troede bare at "faren" var større end den
åbenbart er. Ifølge lærebøger er det jo ikke mange my kobber der
sidder derinde.

Thomas

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

kan
ligegyldigt) -

Jeg har på min kammerats bundkort bare byttet de to flanger og det kører
fint skal lige sige jeg også savede noget af trykarmen til køleren
Savede af så tæt som muligt  så der stadig var hul i armen

Mvh Lars

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

Ja, det har jeg set, men jeg er lidt nervøs for at trykket skal blive
"skævt" (Clipsens trykpunkt er så ikke længere lige ovenpå cpu, men lidt
oppe og til siden - kan ses tydeligt, hvis man afmonterer clippen og sætter
den i holderne). Men det kunne være jeg skulle prøve at checke igen.

Hilsen Finn

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

kan
ligegyldigt) -

Du behøver ikke at flytte nogen kondensatorer.
Du skal blot modificere køleren en smule.

7000A køleren sidder fast i de 2 plastik holdere, monteret i de 4 huller i
bundkortet med en lang metal pind.
Du skal bruge en sav og skære det der ikke skal bruges af denne pind, ellers
er der ikke plads pga. en kondensator.

Pinden ser sådan her ud:

|__0___0____________________0___0__|

Hullet længst til venstre bruges ikke, skær på venstre side af andet hul.
Det burde ikke være så svært, og er meget nemmere end at flytte
kondensatorer.

Re: Udskiftning og "Flytning" af kondensator på Abit Nf7-s

BTW; Hvis jeg stod i samme situation og ikke kunne finde en løsning, ville
jeg nok vælge en anden køler.
Evt. en Thermalright SP97, så fåes det ikke meget bedre, medmindre det skal
være en "højhus" køler.
Men jvf. mit tidligere indlæg burde det ikke være et problem.
Det er et NF7-S rev. 2.0 du har ikke?

Site Timeline