Udskiftning af LCD display på laptop

Hej,

Jeg har en AMILO M 3438 G fra Fujitsu Siemens med defekt 17" LCD display af
typen
B170PW01 (1440x900, glare-type). Displayet er produceret af AU Optronics.

Mit spørgsmål er om man kan putte et hvilket som helst 17" display i
laptoppen sålænge
dimensionerne bare er korrekte? Eller skal jeg købe ovennævnte display?

Problemet med displayet er at det pludselig ikke viser de hvide farver
særlig godt. Der
er lyserøde, lodrette striber istedet for. De øvrige farver vises ok, men er
lidt forvrængede.

Er der 100% sikkert at det er selve displayet der ikke virker eller kan det
være inverteren?

Jeg har udelukket grafikkortet da jeg har koblet en ekstern skærm på
laptoppen og her
vises billedet fint.

Tak på forhånd :o)

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Grafikkortet bruger 2 vidt forskellige udgange til hhv panel og ekstern
monitor. Så det kan du ikke udelukke grafikkortet på.....

Typisk er det forbindelser mellem grafikkort og panel, eller drivere på
panel og selve LCD matrixen.

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Eller inverteren.

Mange er hurtigt til at sige "defekt skærm" - men det er kun selve
inverteren der er kaput.
Kan billedet svagt anes på skærmen så er der meget der taler for inverteren
er gået en tur.

/Dennis

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
en god fingerregl er, hvis du sætter en extern skærm til, og den ikke
virker, så er det ikke skærmens skyld, om den også er død kan manikke
forudse, men det er sjældent dens skyld, så er det nærmere gfx eller mb.

hvis du derimod får liv i extern skærm, så kan det være mange ting, for det
kan godt være LCD delen i grafikkortet, det kan være kablet, inverteren
eller selve skærm panelet.

det bedste du kan gøre er at alliere dig med en der er villige til at swappe
lidt skærm med dig så du kan få testet om ikke "bare" det er skærmen eller
inverteren osv.

Mvh Jesper

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Jeg kan sagtens se billedet på LCD skærmen på min laptop. Problemet består i
at farverne er forvrængede. F.eks. er de hvide områder nu lyserøde.
Problemet
opstod nogle dage efter jeg havde gjort min skærm ren med en spray som er
beregnet til at rengøre laptop-skærme. Laptoppen var slukket mens jeg gjorde
skærmen ren og jeg overdængede ikke skærmen med opløsningen. Jeg vil
starte med at udskifte inverteren og se om det hjælper.

Kan man iøvrigt sætte en hvilken som helst LCD skærm i sålænge den blot har
samme
dimensioner? Eller _skal_ det være samme fabrikat/type/model ?

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Tror ikke det er din inverter.
Inverteren er jo 1 eller 2 "lysrør" som oplyser pladen bagerst i dit
display.

Vildt gæt:
    Så skulle det jo være fordi røret eller bagbladen var forurenet af din
rensevæske !?

/tomov

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Er inverteren ikke det print som sidder under lcd panelet ?

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Jo - og inverterens funktion er at lave ca. 100 volt AC til at drive det/de
tynde lysstofrør.

/tomov

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Ok, så det du siger er at sålænge jeg har et billede på skærmen så er det
ikke
inverteren? Hvorimod det sandsynligvis ville være inverteren hvis skærmen
bare
var sort?

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
"Jake"

Det kommer helt an på om den er sort med eller uden baggrundslys. Er der
ingen baggrundslys er det inverteren ellers ikke.

Er baggrundslyset gået (umiddelbar helt sort skærm) vil man alligevel kunne
se billedet hvis man kommer en kraftig lommelygte helt tæt på skærmen.

Mvh
Morten

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Jeg har uploadet 3 billeder af skærmen her:

http://www.cherubia.com/screen.zip

Er der nogen der har et kvalificeret gæt på hvad jeg skal udskifte?

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
"Jake"

I hvert fald _IKKE_ inverteren.
Se i stedet om det hjælper at tage stikkene fra og sætte dem på igen. Prøv
først hvor skærmkablet sidder nede i computeren. Det er nemmest at komme
til. Hjælper det ikke, så split skærmen ad (vær forsigtig ikke at ødelægge
noget) og se om kablet skulle sidde løst i stikket.

Løs forbindelse kan godt give den type billeder. Hvis ikke, så er det
desværre nok billigere at købe en ny bærbar end at reparere den. En
undtagelse skulle da være hvis det er skærmkablet der er defekt. Ved ikke om
man kan få dte løst, men f.eks. en berygtet PowerBook serie fra Apple i
gamle dage led af det problem at skærmkablet blev defekt (ikke bare stikket
der vrikkede sig løst). Dte var rimeligt betaleligt. Helt anderledes
forholder det sig hvis det er bundkortet (grafikkortet sidder jo på og kan
ikke skiftes alene) eller selve skærmpanelet (tror dog ikke det er
skærmpanelet).
Eller købe en brugt defekt og håbe på man kan sætte det sammen til én
perfekt fungerende maskine. Nu er den vel uden for garanti? Ellers er det jo
klart nemmest (og biligst)!

Så aller aller først: Tjeck forbindelserne i begge ender af skærmkablet og
se om noget ser forkert ud og pres på plads!

Mvh
Morten

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Jeg har ikke åbnet laptoppen endnu eller pillet ved noget. Vil blot lige
tilføje
at skærmen pludselig vendte tilbage til normal mens jeg sad og skrev. Det
varede et par minutter, men nu er skærmen igen fyldt med lodrette, lyserøde
streger i de områder hvor der er hvidt.

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
"Jake"

Jamn så er problemet jo rimeligt klart og som flere af os har sagt fra
starten: det lugter helt klart af en løs forbindelse. Er du heldig er det
blot en stik der er ved at gå løs (sæt det på igen og evt. giv det kraftig
tape) og er du uheldig er det selve kablet. Uden at kende om din laptop er
kendt for problemet vil jeg tippe på det første.
Hvad sker der hvis du trykker bag på skærmen el. lign? Så kan du måske også
få den til at blive normalt igen.

Mvh
Morten

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Der sker ikke så meget når jeg trykker bag på skærmen, men jeg vil lige
undersøge
om kablet sidder løst og vender tilbage med et svar senere idag...

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Jeg fik trykket lidt her og der og skærmen ser fin ud nu...Det må have været
en løs forbindelse. Det sker dog stadigvæk at de hvide områder pludselig
bliver
fyldt med lyserøde striber og jeg tænkte på, om det muligvis har noget at
gøre
med varmeproblemer?

Jeg har dog renset blæseren selvom der ikke var meget støv i den.

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
"Jake"

Ja, det lugter stadig af løs forbindelse :)

Varme kan sagtens være medvirkende årsag til at forbindelsen kommer og går.
Materialer udvider sig jo når det bliver varmt - nogle mere end andre. Og så
kan det sagtens gøre at forbindelsen sluttes og brydes.

Det er helt uden betydning for det her problem, selvom det er da godt at
sørge for at den ikke stopper til som nogle har for vane at lade den gøre :)

Mvh
Morten

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
Billederne viser at de områder som er hvide istedet er fyldt med lodrette,
lyserøde streger.

Re: Udskiftning af LCD display på laptop
Jeg mener at have sE5%dan et panel liggende til en amilo m3438g.

Men som gruppen er inde pE5%, kan det ogsE5% vE6%re inverter og gfx.
Hvordan er fejlen opstE5%et eller har du kF8%bt den sE5%dan ?

Smid en mail pE5% snipped-for-privacy@gmail.com hvis du er interesseret i
skE6%rmen, eller at sE6%lge din bE6%rbar ;-)

Re: Udskiftning af LCD display på laptop

Hvilken stand er det i?

Site Timeline