Udskiftning af komponenter på print

Hejsa

Jeg kunne godt bruge nogle råd...

Jeg har en mixer med indbygget forstærker på 2100 watt som ikke spiller
som den skal.

Jeg har skilt den, og fået det ene forstærker-print ind i hobbyrummet.
Fejlen er til at overse.... ca. 20 komponenter (dioder, og modstande og
et par transistore) er totalt brændt af eller brændt over.

Dem vil jeg gerne skifte, men hvad er den nemmeste måde at lode dem ud
på, ja altså når man ikke har en udlodestation.

Skal jeg skaffe mig en tinsuger, eller sugetråd ? Jeg har prøvet med
sugetråd, men det jeg har er meget tyndt, og virker ikke særligt godt
til de store lodninger.

Harald-Nyborg har en tinsuger til ingen penge, men går ud fra den er
lige så lidt værd - eller hvad ?

Når så alle komponter er skiftet bliver det jo spændende og de brænder
af igen når der kommer spænding på 'dyret'.
Heldigvis har jeg fundet diagram på nettet.

/HHAndresen

Re: Udskiftning af komponenter på print

Så skaf noget kraftigere. Eller brug længere tid / mere materiale.

Er det en mekanisk version, a.la. en cykelpumpe, - med vakuum - eller
hvad mener du.?
Det fungerer også.

Mvh. Jørgen

Re: Udskiftning af komponenter på print

Det er denne her
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr52%91&n10 %

/HH

Re: Udskiftning af komponenter på print

Husk, det er ikke nok at skifte komponenterne. Der er en årsag til at de
har lukket røgen ud. Og den skal også findes. Desuden kan komponenter,
der ikke er sod på også være døde.

Bo //

Re: Udskiftning af komponenter på print

Hvilken model drejer det sig om?

Det er et lidt voveligt projekt du er gået igang med. Som Bo skriver så er
der en grund til at sådan en går i stykker og den skal du finde. Det kræver
noget viden og noget udstyr. Er du heldig kan du få gang i den igen og være
uheldig at den brænder af igen en uge efter. Men igen: det kommer jo an på
fejlen.
Hvis de defekte komponenter sidder i selve forstærkerdelen så skal du som
tommelfingerregel skifte alle halvledere indtil du kommer til en
kondensator.

Peter

Re: Udskiftning af komponenter på print

Det er en power max PM/16
http://www.yorkville.com/downloads/servman/smpm1622.pdf
Det er printet på side 17 den er gal med. Lige under det 3. sæt udgangs
transistorer, dvs. den der heder Q50 og ned til og med trimmeren på 4K7,
alt derimellem er meget sort eller brændt over.

Ja ved godt det ikke er et nybegynderprojekt, men det er da i det
mindste ikke SMD ;)

Selver mixerdelen fungere uden problemer, det er 'kun' en af
forstærkerne der er 'futtet af'.

Og det skulle være sket ved at spiller for højt, altså overbeslastning i
for lang tid.

Tak Peter, kanon regl - det vil jeg gøre.

Så selvom jeg ikke får liv i forstærkeren igen, så har jeg en dejlig mixer.

Re: Udskiftning af komponenter på print
Billede
http://bertha.5330.dk/mixer.jpg