Udskiftning af batterier

Batterierne i min dykkerlygte skal udskiftet. De er af følgende model
http://www.neuhold-elektronik.at/catshop/product_info.php?cPath36%_39&products_id84%6
.
Kan jeg sætte nogle ind med et stærkere mAh uden at der sker noget ved det -
der er nogle elektroniske indstillinger som at den f.eks.giver besked ca. 10
min. før batterierne går døde? På den medfølgende lader står der, at den
både kan lade Ni-Cd samt NiHM! Betyder det at jeg f.eks. i stedet kan
indsætte
http://www.neuhold-elektronik.at/catshop/product_info.php?cPath36%_40&products_id13%38
?

Mvh Niels

Re: Udskiftning af batterier
[...]

Uden at kunne svare på det tekniske, så undrer det mig, at du refererer
en Østrigsk side om batterier. Der er masser af forhandlere i DK-land,
f.x. batterier.dk, og de kan svare på tekniske spm, hvis du sender dem
en mail, eller ringer. Desuden er er der et forum om batterier

Bo //

Re: Udskiftning af batterier

Prisen!!!

Mvh Niels

Re: Udskiftning af batterier
Ja, du kan sparer ca. 13kr/batteri.
Til gengæld skal du give 100kr i forsendelse, hvor batterier.dk leverer
gratis.

Re: Udskiftning af batterier

-ikke forstået. 4.5Eur er ca det samme som34kr. Hertil kommer transport,
og forskellen i moms og gebyr for bank overførsel.

Hos Århus Radiolager kan du købe de samme celler (fra GP batteries) til
ca ca 33kr med moms

Bo //

[...]

drop den østrigske hjemmeside. en dansk hobby butik sælger mangebatterier.
derfor koster et aa batteri fra 25kr og op i 2500mAh

Re: Udskiftning af batterier

Jamen det gør jeg da så,... men bortset fra samtlige fine indlæg, er jeg
stadig interesseret i at få svar på mit oprindelige spørgsmål, såfremt nogen
skulle ligge inde med den nødvendige viden desangående.

Med venlig hilsen Niels

Re: Udskiftning af batterier

nogen
Det bli'r kun et gæt, men mon ikke den føler på spændingen, og siger til når
den har nået et vist punkt på den nedadgående kurve. Hvis det er tilfældet,
så vil det stadig virke, bortset fra, at du får lidt længere tid at
løbe/uddykke på :-)

mvh
Ebbe

Re: Udskiftning af batterier

når
tilfældet,

Det tror jeg ikke man skal regne med, spændingen på disse celler fortæller
nemlig intet om restkapacitet. I lampen sidder der nok nærmere noget
der måler hvor meget kapacitet der er brugt og giver alarm ved en vis
mængde, den elektronik vil blive snydt af andre typer celler.

Mvh Max

Re: Udskiftning af batterier

Ja, hvis den ligefrem sidder og regner på forbruget, så kan mit gæt ikke
bruges til noget som helst. Hermed trukket tilbage :o)

mvh
Ebbe
( som syntes jeg kunne huske noget om et "knæk" hvor cellen er afladet, men
tilstået: Min husker er sgutte ny mere, hehe)

Re: Udskiftning af batterier

Lygten har gennem årene fungeret således, at der gives nogle "alarm-blink"
så man ved at batterierne snart er ved at dø ud. Det er dog ikke sådan at
lygtens lysstyrke bliver svagere og svagere eftehånden som lygtens brændetid
forlænges. Den bliver ved med at lyse med samme styrke lige indtil
batterierne går tør for strøm, og herefter slukker den øjeblikkeligt. Den
tid der går inden den giver "alarm-blink" er ligeledes blevet forkortet
væsentligt i løbet af årene, så elektronikken må da måle et eller andet, af
det der er tilbage,... kan dog ikke forstå det hvis det et volten den måler,
for hvis den bliver svagere, vil lygten så ikke lyse minde?

Mvh Niels

Re: Udskiftning af batterier
Hej Niels

måler,

Som omtalt tror jeg det er kapaciteten der måles, jeg har en barber-
maskine med lignende elektronik i, der er en 0 til 100% graf på
og den passer stadigvæk selv om batteriernes levetid på en
opladning er stærkt reduceret efterhånden. Jeg tror at den
elektronik der er anvendt simpelthen lære batterierne at kende
og så hele tiden opdatere denne viden og melder ud derfra.

Mvh Max

Re: Udskiftning af batterier

I modsætning til alkali-batterier, så giver Nimh og Nicd jo samme spænding
og strøm næsten til de løber tør. Min dykkerlampe slukker ved 0,9v og det er
vist det almindeligste, det giver stadig lygten lidt tid fra den dykker fra
de 1,2, til at melde at tiden er ved at være inde. Se evt på kurver på
nettet hvis du vil vide hvor mange minutter det tager før den styrtdykker.
Men du burde rolig kunne udskifte batterierne med andre og bedre, det er
garanteret ikke forbruget den regner på, så ville den ikke kunne bruges, når
den blev ældre og svagere.

Re: Udskiftning af batterier

Jeg skifter batterier. Tak for de fine svar.

Mvh Niels

Site Timeline