Udskiftning af batteri på el-scooter

Jeg har en 45-scooter scoot'elec fra Peugeot.
Den kan køre ca. 40 km/opladning.
Der sidder 3 stk. 6V 100Ah NiCd batterier (STM5-100 MRE fra Saft) i den,
hvilket kan drive dens 2.8kW motor. Batterierne er ... seriel forbundet
(giver 18V).
Batterierne bliver ofte næsten afladet (indbygget sikring mod total
afladning sikrer batterierne).

Jeg ønsker at forøge kapaciteten ved at udskifte batterierne med en
anden type batteri. Jeg har søgt og søgt, men jeg kan ikke finde
ordentlige oplysninger om det.

Jeg har spurgt firmaer, men har fået svar som det her:
"når det kommer til batterier til det automotive markede er vore hænder
bundet af kontrakter, regler og love."

Er der nogen, der har en ide om, hvor man kan købe batterier i den
størrelse til en rimelig pris og om det kan lade sig gøre?

Venlig Hilsen
Nicky Precht

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
Jeg tror de fleste firmaer der laver batterier til biler også laver 6 volt.
Eks. Varta
http://www.varta-automotive.dk/index2.php?p=3&s=2&content=batterisogning/searchTechnical.html
.
De har helt op til 180 Ah og bygget til mange op og afladninger, målene kan
du selv se, priserne må du ringe rundt efter.

Niels

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
http://www.varta-automotive.dk/index2.php?p=3&s=2&content=batterisogning/searchTechnical.html
.

Takker!
Jeg har kigget lidt på deres side og skrevet til dem.
Størrelserne kan nok give lidt problemer, men det kan et svejseapperat
vel klare ;)

Hvis bare el scootere var mere udbredte. Det er svært at skaffe gode
informationer om dem...

/Nicky

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
http://www.varta-automotive.dk/index2.php?p=3&s=2&content=batterisogning/searchTechnical.html
Deres svar:
---------
Desværre har vi ikke den type batteri du efterspørger. Du skal rette
henvendelse til VARTA Consumer Batteries. Vi har kun startbatterier.
---------

Desværre ser consumer batteries ud til kun at have små batterier :(
/Nicky

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

Jeg kan se det er nikkel cadmium batterier du har, det gør det nok noget
sværere at skaffe end de gængse blybatterier.

Niels

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

Ja... Men jeg er såmænd ligeglad. Hvis jeg kan gå et andet batteri i,
som virker lige så godt (helst bedre), så er jeg glad ;)

/Nicky

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

noget
Du kan prøve at kontakte Danbrit 98159300 eller Enersys tlf. 98192599.
Erik

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
Prøv at spørge www.batterier.dk de kan muligvis hjælpe dig

Mvh. Poul

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

Hvis du giver mig de fysiske mål på cellerne samt poltype/placering kan jeg
måske finde noget til dig/alternativt hvor meget plads har du til batterier?
(bredde-dybde-højde)
Erik

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

Det er disse batterier:
http://www.saftbatteries.com/120-Techno/10-10_produit.asp?sSegment=&sSegmentLien=&sSecteurLien=&secteur=&Intitule_Produit=STM&page=2

Vandkølede
HxBxL 246x123x260

Hvis du kigger på det øverste billede i denne PDF, kan det give et
overblik over indmaden :)
http://www.bxb.ch/pdf/fcs.pdf
Det er lader, computer, batterier og motor, som er under sædet.

/Nicky

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

jeg
batterier?

Hej prøv
http://www.cityel-import.dk /

de har akkuer til Ellerter, og må vel også kunne skaffe til dig.
Hvor stærkt kører din scooter med de 2.8 KW?  Det er jo næsten 4 HK
Og trækker den godt på stejle bakker?

MVH

Torben

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter

Den er begrænset til ca. 50 km/t, men med den hjemmelavede "turboknap",
kan den gå op til ca. 70 km/t... jeg er dog lidt bekymret for
batterierne, så jeg undgår den. Jeg havde den en dag oppe på 80 km/t ned
ad bakke, med solen i ryggen og medvind :D

Den har omtrent normal scooter acceleration (altså god) og den går ret
godt op ad bakker, så længe den har tilløb :) Den er næsten umulig at
starte op ad en ca. 35% bakke. Op ad en normal stejl bakke, taber den
omkring 10 km/t, uafhængigt af længden.

Men med 2-3 kW for 40 km, så er jeg fint tilfreds med hastigheden i
forhold til prisen.

/Nicky

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
Det lyder da som en meget god økonomisk scooter.  Og selvfølgelig skal man
da lave en turbuknap  ;-)
Jeg vil sige akkuer skal nok klare det, men mere bekymret for motoren.  Er
den med magnetter, så falder virkningsgraden når den bliver varm?
35% bakke er da også rimelig meget, kører du da opad DK´s eneste bjergvej op
til Hammerfyret?
Det er muligt at motoren yder lidt mere end 2,8 KW under acc. og op ad
bakker.
Med hvis du "kun" har 18 V til 2800 w trækker du jo 155 A.

Måske kunne du hæve spændingen til 24 V  når du køber akkuer, og stadig 2800
W  så kun 117 A, hvis din styring kan det.

Jeg har selv bygget en el cykel, og  kører  i øjeblikket med alm. bil
akkuer.

Torben

Re: Udskiftning af batteri på el-scooter
Det er en shuntmotor. Den fF8%les ikke som om at dens virkningsgrad
falder undervejs.
Der er en sikring, der forhindrer at scooteren trE6%kker mere end 250A,
sE5% det prF8%ver jeg at undgE5% ;)
Efter sigende skulle der vE6%re en tastekombination, som sparker den op
til 70 km/t, men det er mE5%ske kun et rygte...
Batterierne gE5%r op til omkring 24V ved en opladning, men stabiliserer
sig efterfF8%lgende pE5% 18V, skulle jeg mene.
NE5%r batterierne er ved at vE6%re flade, falder spE6%ndingen til noget
nE6%r 15V og sE5% dF8%r den efterfF8%lgende.
Men 24V som normal spE6%nding bliver vel godt og vel 24V som fF8%lge af
opladning.
Det er jeg ikke sikker pE5% at styringen kan klare. Det er jo en lille
computer :)
Jeg ved ikke om normale bil batterier kan give en jE6%vn og stor mE6%ngde
strF8%m i lang tid. De mister vist ogsE5% meget ved hele tiden at blive
ladet op fra nE6%sten ingenting...

/Nicky

skal man
motoren.  Er