Udskifte lysdioder

Hej Gruppe!

Jeg overvejer at udskifte lysdioderne i min NAD C370 forstærker.
De er pt grønne. Jeg overver at skifte dem til blå, så de matcher
det blå display i CD-afspilleren.

Kan det overhovedet lade sig gøre? Er det ikke noget med at de
blå trækker lidt flere mA, end alm. grønne, gule og røde? Vil dette
ikke med tiden ødelægge styringen bag dioderne?

På forhånd tak :)

/Niels Munk

Re: Udskifte lysdioder

Go ahead :o)

Nej, mA er ca. det samme. Det skifter lidt afhængig af fabrikat mv. hvor
meget de kan tåle, men det er typisk i omegnen af 20-30 mA (Brinck har en
hvid der kan tåle 100 mA og så findes der også 1 w og kraftigere). Og husk
på det er max. Langt de fleste lyser rigeligt til indikationsformål blot
strømmen er nogle få mA.

Men, spændingen de blå skal have er lidt højere. Ca. 3 volt mod de andres 2
i runde tal. Dette betyder dog sjældent noget, idet de som regel forsynes
fra 5-12 volt via en formodstand. Altså vil de blå trække en anelse mindre
strøm end de grønne, røde osv, men da nyere dioder lyser mere end gamle (med
mindre man vælger ultra low cost), så lyser de faktisk mere.
Så jeg ser ingen problemer.

Mvh
Morten

Re: Udskifte lysdioder

2
(med
Ikke medmindre de forsynes af en fast spændings generator på f.eks. 1.75V :)
men jo...normalt er bare en driver transistor eller gate og så en
formodstand / seriemodstand....og så vil strømmen blive:
If= Vgen - Vdiode (3V) / R ved Vgen=5V: 2V / R = If
skal skidtet ha 10mA vil R typisk være : 200 Ohm eller en af std. værdierne
180 Ohm eller 220Ohm :)

Re: Udskifte lysdioder

Ved ikke hvornår jeg har set det i forbindelse med lysdioder - og da slet
ikke til indikationsformål som i forstærkeren. Spændingen varierer jo med
mærke/model af diode, hvorfor man (de pæne og korrekte) heller aldrig
parallelforbinder lysdioder, men giver dem hver deres formodstand. Omend
parallelforbindeing dog sagtens kan lade sig gøre hvis de er samme fabrikat,
model osv. Dog vil der grundet de uundgåelige små forskelle der vil være
mellem dioder være nogle, som hurtigere bliver trætte end andre.

F.eks. har jeg røde dioder i min samling der ved en strøm på 4 mA har et
spændingsfald på 1,6 v, mens andre røde har 2,1 v.
Altså vil det være dårlig strategi til det formål lysdioderne har i
forstærkeren. De kunne jo risikere at skulle lave bekostelige ændringer blot
fordi de har fået et nyt batch af dioder!

Jep, men som sagt, det behøver man ikke bekymre sig om med mindre de blå
lyser for kraftigt :o)

Mvh
Morten

Re: Udskifte lysdioder

Normalt mener jeg blå dioder skal forsynes med 5V mod 2V for alm LED's

Tomas

Re: Udskifte lysdioder

Nej, det er ~3 v plus minus afhængig af fabrikat/model. Og så kan man også
få UV, de skal væsentlig over 3 volt (ikke husker hvor meget), men de er
næppe egenede som indikatorer.

De typiske blå dioder i dag lyser væsentlig mere end de alm. grønne man
sætter i som indikatorer, så derfor, selvom strømmen gennem dem er mindre,
vil de ikke usandsynligt lyse mere.
Har selv haft en mani med at skifte diverse røde og grønne ud til blå :o) Og
det største "problem" har været de lyste for kraftigt!

Mvh
Morten

Re: Udskifte lysdioder
Hej Morten,

Både blå og UV (og pink og hvide) ligger _normalt_ på mellem 3V6 og 4V0.

Det kunne da ellers blive den nye hype-ting med "lilla" LED's ;)
De kunne også bruges i instrumenter med fluorescerende maling på nål og
skala, så ville de lyse op på fx. en sort baggrund, så man kun så det der
var relevant (sådan nogle ville jeg gerne have haft for ~20 år siden, men
jeg skrinlagde projektet da jeg ikke kunne få plads til et gammeldags UV-
lysstofrør bag bilens instrumentpanel).

Så er du da en oplagt kandidat til UV'erne ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Udskifte lysdioder

WWW.Conrad.de  har dem og de giver pænt med UV lys.

UV-LED 5 MM
Artikel-Nr.: 160000 - 13
ab 2,49 EUR

Mvh. Ole Vedel

Re: Udskifte lysdioder

Jeg kan så kun komme eksempler fra de blå jeg har haft fingre i, hvor de
første jeg fik var 3V6 og alle efterfølgende jeg har fået har været 3V0!

Brian

Site Timeline