udregning af modstande

Et program jeg laver skal udregne modstande. Jeg har tænkt mig at det
automatisk skal vise en modstand med 5 ringe hvis det 3. indtastede ciffer
er forskelligt fra nul. Hvis det ER nul, vil den vise en 4 rings modstand
med 2 tal og x-faktor, op til og med tolerance. Hvad synes I?
5 ringe = c c c x-faktor tolerance (og ppm på en med 6 ringe).
Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

Hvordan får jeg så vist en 1k modstand med 6 ringe?

Re: udregning af modstande

ciffer
modstand
I øjeblikket skal der indtastes uden præfiks, dvs. du skriver bare tallet og
den laver en med 3 eller 4 ringe. Altså det jeg har brug for at vide, er om
fabrikken gider omstille en enkelt produktion for at lave en med 6 som kan
laves med 3?
Så findes de, har du checket det?

Mvh
Martin

Re: udregning af modstande

og
om

Når der skal kodes temperatur coefficent, skal der bruges 6 ringe.

Ja og ja.

Re: udregning af modstande

tallet
kan
Så egentlig skal man have ca 3-4 valg for type modstand før der regnes ud.
Senere skal der også være andre typer som
Kulfilm -200 til -900
metalfilm +100
presions metalfilm +20
trådviklede keramik ca. 200

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

Hvad mener du?

Typen af modstanden ændre ikke farvekodningen, men der kan selvfølgelig være
kodet en anden temperatur coefficient.

Forøvrigt bruges der ikke farvekoder til trådviklet keramik.

Er det snart muligt at se dit program? Jeg er nysgerrig.

Re: udregning af modstande

ud.
være
er beta, nu hvor jeg er ved at få det op på version 2.0. Ellers hent version
1.02 fra htmltips.dk i forumet under c++ boardet. Det er ude af beta men
uden noget med modstande.

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

det
version

Du må gerne sende til min email, den er "hkj snabela mailme dot dk"

Jeg vil også godt give dig nogle kommentarer om dit program.

Men lige en advarsel: Hvis du har nogle gode ide'er kan jeg finde på at
efterligne dem i mit MiscEl program!

Re: udregning af modstande

En ide er vel at fortælle den overskydende difference fra indtastningen så
brugeren har en chance for at få en modstand mere, så han/hun opnår den
ønskede værdi alligevel.

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

I mange tilfælde vil en afvigelse fra den beregnede værdi ikke have nogen
praktisk betydning, derfor har jeg valgt at placere på en anden side (Nemlig
series/parallel).

Der findes også forskellige rækker af standard værdier (E6, E12, E24, E48,
E96, E192). Afhængig af hvilken type modstande man køber (og hvor), så kan
man få de bedre rækker (I mit program vælges det under "Prefered
components").

Men måske ville det være en god ide at gøre tydelige opmærksom på at jeg
ikke koder den ønskede modstand, men nærmeste standardværdi.

Re: udregning af modstande

at

(Nemlig
Derfor har jeg også spurgt i gruppen efter et skema over
tilnærmelsesværdierne men har ikke fået noget svar.
Det ville jo kunne kompensere lidt for det.

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande
Hej Martin

Inden du kastede dig ud i det projekt var det måske en ide
først at have sat sig ind i modstande og E rækker.

Du kan finde alt hvad der er værd at vide om modstande
på fabrikanternes hjemmesider, f.eks. denne her

http://www.vishay.com/company/brands/beyschlag /

Mvh Max

Re: udregning af modstande

Så er det, samt lidt mere, tilføjet til farvekode delen i MiscEl.

--
Elektronik program: http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
Kan bl.a. kode/dekode farvekoder ;-)

Re: udregning af modstande

ciffer
modstand
Nå ja, det har jeg overset. Man skal kunne vælge at få med ppm også.'

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

Måske du kan bruge dette link som en oversigt når du
laver dit program
http://itll.colorado.edu/ITLL/index.cfm?fuseaction=ResistorChart
og har du forresten set HKJ's program du kan downloade
det her
http://hjem.get2net.dk/hkj/MiscEl.zip
det er et fedt program der er også blandt meget andet en  "color code
calculator"
vi for vel mulighed for at se programmet når det er færdigt ?

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: udregning af modstande

Tak for urls.. Når det er ude af beta, kan det hentes fra htmltips.dk i
forumet under c++ boardet.

Mvh.
Martin

Re: udregning af modstande

Iøvrigt kan du som medlem af htmlclub på htmltips.dk få tilsendt email når
der er ny besked på et emne, eller når der er et nyt emne. Det vælger man
selv fra og til med et par klik. Så er I med når Ohmslov ver. 2.0 er fremme.
Private beskeder til mig via forumet stiles til maffy.

Mvh.
Martin

Site Timeline