Udregning af effektmodstand

Hej..

Hvordan er det nu jeg udregner følgende:

Jeg har en LED "Pære" som er til 12V og ifølge måling bruger 0,08A -> 80mA andet kender jeg ikke om pæren..

Pæren skal forbruge 21W før at systemet virker, derfor ønsker jeg at sætte en effektmodstand over pæren.. men hvordan udregner jeg det?

Mit eget bud ville være følgende:

Først tager vi og finder W nu som bliver til 12x0,08 = 0,96W ca 1W Det resterende 20 W skal optages i modstanden som så bliver til R= U^2/P =

12^2/20 = 7,2ohm Er det korrekt? og modtanden skal jo så som MIN. være en 20W og gerne højere..

//Brian

Reply to
El-Trikker

El-Trikker skriver:

Kan den tåle de 15-16 volt der optræder i bilen?

Det er korrekt.

Det vil jeg da håbe at designeren som har lavet sådan en pære til bil-brug har taget højde for...

Takker.. så er jeg ikke faldet helt af på den...

Reply to
El-Trikker

Ja udregningen er ok, og så har du 20 watt varme at skaffe dig af med. Jeg ser ikke helt fidusen ved at bruger LED'er i denne sammenhæng :-)

Bo Bjerre skrev: .

Holdbarheden Bo, men ja varme at skaffe sig af med

mvh Erik

Reply to
ER

Jaja.. det er jo også lidt koldt i denne tid ;)

//Brian

Reply to
El-Trikker

El-Trikker skriver:

Vil man mene at designere der laver almindelige pærer til bil-brug tager højde for sådan noget?

Vi snakkes ved til midsommer :-)

Det kommer de til :-) min svoger som er bosiddende i Tyskland fik en ny Mercedes 3xx+ I sommer var de i Italien, og efter en færgetur kunne vognen ikke starte, og måtte skubbes i land. Nu er garantien ved mercedes rimelig gog, så efter en telefonopringning til forhandleren, blev der lovet en autoriseret mekaniker på stedet indenfor 3 timer. Et måleinstrument på og et spørgsmål om han ikke havde fået skiftet en pære for kort siden. Jo venstre baglys blev skiftet dagen før på en servicestation. Mekanikeren fandt en reservedelskuffert, og skiftede pæren til en original "Mercedespære" - og voila! - bilen har kørt fejlfrit siden

Jeg er altså glad for min Toyota, som svoger rynker på næsen af. - nå hans Mercedes har heller ikke været dyrere end min Toyota :-)

finn

Reply to
jos

jos skriver:

Ja, de er ihvertfald ikek kommet dertil endnu - se på 1/4 af de 307'ere der kører rundt i landskabet.

Kunne bilen ikke starte fordi der var en forkert pære i baglygten?

Nej, men til gengæld ville han kunne få din Toyota til 1/3 af prisen der, hvor han bor - og alligevel kunne starte fra en færge, uden at skulel skifte baglygtepære....

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg er glad for min rigtige bil og ikke sådan en Kina/Franskmand. En rigtig bil levere ikke meget mere end 14V...

Reply to
Brian H

Brian H skriver:

Sådan over længere midlinger - nej.

Du har nok ikke målt på korte spidser fra afkobling af induktive forbrugere....