Udregne kondensatorstørrelse

Hey

Hvis jeg nu har en LED 20mA som jeg vil montere en kondensator på, hvor jeg
vil have en smule efterglød på når forsyningen forsvinder, bare lige 1sek
eller sådan noget, findes der så en snild måde hvorpå jeg kan udregne
størrelse på kondensatoren ?

//Brian

Re: Udregne kondensatorstørrelse
Du skal også have en modstand med, da en kondensator direkte over dioden
ikke hjælper meget.
Hvis dioden fx tænder ved 2.0Volt, så er den måske slukket allerede nede
ved 1.9Volt.

Med en kondensator ladet op til fx 12Volt, og en modstand i serie på
500Ohm (giver 20mA ved 10Volt over modstanden), så vil der være
efterglød i dioden medens den aflader fra 12V ned til noget over 2Volt.

Tiden det tager at aflade til 0.7 af startværdien er R*C, så 1000uF med
500Ohm giver en halv sekundt for at aflade fra 12V til 8Volt (0.7 * 12)
(sådan cirka, da dioden snyder lidt i regnskabet).
Gang med 0.7 et par gange mere, og der er gået yderligere et halvt
sekundt et par gange mere

Det er vist ikke helt skævt, ellers er det jo bare at putte flere 100uF
på, hvis det går for hurtigt.
Har du kun 5V går det meget hurtigere, eller du skal have flere klodser

Christen

Re: Udregne kondensatorstørrelse

Det kommer nok ikke rigtigt til at virke på den måde, men det er
relativt simpelt at lave med et par transistorer:

http://www.youtube.com/watch?v=IFCJHCQNmaQ

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://www.openspaceaarhus.dk /

Site Timeline