Udgangs transister til Jbl sa 600

Hej Ng ( Ved ikke om jeg er kommet det rigtige sted )

Jeg er den heldige ejer af en James b. Lansing inc. forstærker SA 600 ( gl. dreng cå fra 68-70 ) , men udgangs transisteren i det en trin er brændt af , da jeg kiggede på det viste det sig at på et tidspunkt er de blevet skiftet og nummerne er blevet slettet , er der nogle her der kan hjælpe med hvad de orginale hedder/hed ...så jeg kan høre stereo igen (-;

Peter

På forhånd tak

Reply to
PVM

( gl.

ndt af ,

skiftet

vad de

Har du mulighed for at tage et par billeder? Jeg vil meget gerne se=20 transistorerne Q9, Q10, Q57 og Q58. Hvis der st=E5r noget p=E5 Q57 og Q58= ,=20 s=E5 gerne den info ogs=E5, please.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske isl=E6t ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:=20
Bo Holmqvist

Hej igen

Jeg har intet diagram så jeg ved ikke hvad Q XX er jeg har blot byttet om på udgangstrinene og målt på de 2 udgangs transistere....( desværre defekte ) Men de er blevet skiftet en enkel gang ved jeg fra den forrige ejer ( Min onkel ) ....Han har arbejdet i forsvaret og "lånt " nogle Motorola trans. som kunne erstatte dem , dengang da farfar var ung (-;

Har forrresten været ude og se lidt mere på nettet og de bliver solgt for

1800- 2500 $ det er da for vildt , de er jo snart 40 år gl...

Peter

gl.

,

skiftet

de

Har du mulighed for at tage et par billeder? Jeg vil meget gerne se transistorerne Q9, Q10, Q57 og Q58. Hvis der står noget på Q57 og Q58, så gerne den info også, please.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:
PVM

t om p=E5

defekte )

Normalt st=E5r der et bogstav efterfulgt af nogle tal ud for komponenten =

p=E5 printpladen. Da hverken du eller jeg har kunnet finde ud af, hvilken= =20 effekttransistor der er tale om, m=E5 vi g=E6stimere, og til dette er det= =20 IMHO en god ide at finde ud af, hvilke driver-transistorer der sidder=20 foran.

S=E5 det burde v=E6re muligt at se "Q9" og Q10" d=E9r, hvor=20 effekttransistorerne var loddet i printet p=E5 komponentsiden (ikke=20 loddesiden). D=E9r i n=E6rheden skal s=E5 sidde to lidt mindre transistor= er -=20 m=E5ske endog sp=E6ndt op p=E5 en k=F8leplade - hvor der s=E5 forh=E5bent= lig sta=E5r=20 trykt "Q57" hhv. "Q58".

Hvis alt dette ikke siger dig ret meget, s=E5 m=E5 jeg (igen ;-) bede dig= om=20 at fotografere printet og effekttransistorerne, s=E5 man kan se, hvad det= =20 er for noget. Og der b=F8r v=E6re mindst =E9t billede af d=E9r, hvor=20 effekttransistorerne sad loddet fast - set fra komponentsiden.

in

ans.

Han kan ikke hj=E6lpe lidt med oplysninger?

gt for

S=E5 b=F8r man n=E6sten passe lidt p=E5 og pr=F8ve at f=E5 fat i noget s=E5= originalt=20 som muligt, men det bliver nok sv=E6rt.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske isl=E6t ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:=20

(

ndt af

vad

58,
Reply to
Bo Holmqvist

Jeg tror .... jeg kan løse knuden ...men giv mig lidt tid ...og jeg forstår nu godt hvad du skriver (-; Har min ....Onkel ...han ved mere om det end de fleste ...men er desværre blevet "lidt " gammel , men han kommer sgu i tanke om det mest utrolige ..bare vent jeg vender tilbage og tak for interesse end til videre...

Peter

PVM wrote:

Normalt står der et bogstav efterfulgt af nogle tal ud for komponenten på printpladen. Da hverken du eller jeg har kunnet finde ud af, hvilken effekttransistor der er tale om, må vi gæstimere, og til dette er det IMHO en god ide at finde ud af, hvilke driver-transistorer der sidder foran.

Så det burde være muligt at se "Q9" og Q10" dér, hvor effekttransistorerne var loddet i printet på komponentsiden (ikke loddesiden). Dér i nærheden skal så sidde to lidt mindre transistorer - måske endog spændt op på en køleplade - hvor der så forhåbentlig staår trykt "Q57" hhv. "Q58".

Hvis alt dette ikke siger dig ret meget, så må jeg (igen ;-) bede dig om at fotografere printet og effekttransistorerne, så man kan se, hvad det er for noget. Og der bør være mindst ét billede af dér, hvor effekttransistorerne sad loddet fast - set fra komponentsiden.

Han kan ikke hjælpe lidt med oplysninger?

Så bør man næsten passe lidt på og prøve at få fat i noget så originalt som muligt, men det bliver nok svært.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:

PVM

Jeg kan for en god orden skyld give dig de Motorola nr. jeg har imorgen ( har ikke forstærkeren her , ligger på arbejdet ) men skriver dem ned og sender dem ... Håber måske det kan hjælpe .....( nu når de er så dyre / fede skal de have lov til at leve (-; )

Peter

PVM wrote:

[...]

Hej igen BO ..

Har du et diagram på kalorius ....( sa600 )

om

defekte )

Min

trans.

for

af

Reply to
PVM

00~SA660.pdf

Desv=E6rre st=E5r der intet om typer p=E5 transerne. Men p=E5 et billede = kan man=20 se transerne, og p=E5 disse st=E5r JBLs varenumre, s=E5 der er ikke ret m= eget=20 at komme efter. Men der st=E5r meget om fejlfinding, s=E5 m=E5ske kan du = l=E6re=20 din forst=E6rker bedre at kende?

Men transistorhuset er TO3, s=E5 det hj=E6lper noget. Men hvordan er dens= to=20 ben tilsluttet til resten? Er der ledninger loddet fast, eller sidder=20 der et print?

Man kunne pr=F8ve med 2N3055/MJE2955 eller 2N5884/2N5886 (mine favoritter= ).

BTW: Det sker desv=E6rre ogs=E5, at n=E5r udgangstranserne ryger, s=E5 tr= =E6kker=20 de andre komponenter med sig i "d=F8den". Derfor b=F8r de n=E6rmeste=20 komponenter ogs=E5 testes efter, is=E6r de to transistorer der er montere= t=20 lige ved siden af effekttranserne (de ligner effekttranserne, men de er=20 lidt mindre).

[...]

skal de have

et

en

et

orer -

ntlig sta=E5r

ig om

et

lgt

s=E5 originalt

00 (

=E6ndt

et

hvad

Q58,

Reply to
Bo Holmqvist

Du kan bruge ca. hvad som helst.

MJ15024/MJ15025 er en mulighed, men selv MJ2955/2N3055 vil gå.

2SA1117/2SC2608 er guf, men nok svært at finde.

-- Jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle betyde, at forbinde en 0,1 mm X 1 mm tin-fyldt kobberbane i ét apparat med en anden 0,1 mm X 1 mm tinfyldt kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Reply to
Ole Geisler

Hej Bo ..Igen

Jeg vender tilbage 2N3055 /MJE 2955 ( dejlig gl. piger ) god gl. kraft karle ....osv

Vi skrives ,,

Peter

Desværre står der intet om typer på transerne. Men på et billede kan man se transerne, og på disse står JBLs varenumre, så der er ikke ret meget at komme efter. Men der står meget om fejlfinding, så måske kan du lære din forstærker bedre at kende?

Men transistorhuset er TO3, så det hjælper noget. Men hvordan er dens to ben tilsluttet til resten? Er der ledninger loddet fast, eller sidder der et print?

Man kunne prøve med 2N3055/MJE2955 eller 2N5884/2N5886 (mine favoritter).

BTW: Det sker desværre også, at når udgangstranserne ryger, så trækker de andre komponenter med sig i "døden". Derfor bør de nærmeste komponenter også testes efter, især de to transistorer der er monteret lige ved siden af effekttranserne (de ligner effekttranserne, men de er lidt mindre).

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:

PVM

karle

Husk at checke, om benenes funktioner (base, collector, emitter) er=20 magen til dem, der er "d=F8de". Ellers vil det ikke fungere. Is=E6r=20 collector (=3Dhuset) er vigtig. Med base og emitter b=F8r det v=E6re muli= gt=20 med lidt beh=E6ndighed at bytte rundt p=E5 dem, om n=F8dvendigt.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske isl=E6t ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:=20

A600~SA660.pdf

e kan man

meget

u l=E6re

ns to

er).

tr=E6kker

ret

n (

ed og

e skal de have

tet

en

ken

det

torer -

entlig sta=E5r

dig om

det

olgt

s=E5 originalt

600 (

r=E6ndt

vet

d hvad

Q58,

Reply to
Bo Holmqvist

[...]

_____________________-- Alderen tatt i betrakting, det kunne også være germaniumtransistorer?

HM

--------------------------------------

[...]

Harald Mossige

Den kan jeg sgu ikke stå for!

Tro flytter markedsandele (citat Kims Onde Broder)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Jeg har nu fundet nogle Motorola nr. ( Men igen desværre , ikke lige til at skaffe )

Trans 1 M 12536-724 2 M 12538-724 3 M 12539-752 4 M 12537-752

Set fra front øverste trin 4-3-2-1

Peter

Håber der er en i verden der kan finde en erstatning for disse

1
Reply to
PVM

gl.

,

skiftet

de

Verdens første helkomplementære transistoriserte utgangstrinn. Den såkalte T-krets. Designet av Barth Lochanti. JBLs universalgeni. De originale transistorene ble sortert ut av Motorola og var i utgangspunktet MJ4502(pnp) og MJ802(npn). Jeg har fullstendig servicedokumentasjon som jeg kan sende en kopi av. Dette var faktisk kanskje den første transistorforsterker som hadde bra nok slewrate til ikke å forvrenge diskanten, lenge før Matti Ottala begynte å snakke om TIM. Jeg har selv SA660 som kom i 1968, SA 600 som er nesten den samme forsterkeren men med litt dårligere materiale i laminatet kom i 1966. Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Tak for svaret Arne

Har sendt en Mail til dig