Udgangs transister til Jbl sa 600

Hej Ng ( Ved ikke om jeg er kommet det rigtige sted )

Jeg er den heldige ejer af en James b. Lansing inc. forstærker SA 600 ( gl.
dreng cå fra 68-70 ) , men udgangs transisteren i det en trin er brændt af ,
da jeg kiggede på det viste det sig at på et tidspunkt er de blevet skiftet
og nummerne er blevet slettet , er der nogle her der kan hjælpe med hvad de
orginale hedder/hed ...så jeg kan høre stereo igen (-;

Peter

På forhånd tak

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600
ndt af ,

Har du mulighed for at tage et par billeder? Jeg vil meget gerne se20%
transistorerne Q9, Q10, Q57 og Q58. Hvis der stE5%r noget pE5% Q57 og Q58=
,20%
sE5% gerne den info ogsE5%, please.

MVH
Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islE6%t ;-)

Et site for N-folk: www.jernhesten.dk
1:1 billeder fra mine ture:20%
http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600
Hej igen

Jeg har intet diagram så jeg ved ikke hvad Q XX er jeg har blot byttet om på
udgangstrinene og målt på de 2 udgangs transistere....( desværre defekte )
Men de er blevet skiftet en enkel gang ved jeg fra den forrige ejer ( Min
onkel ) ....Han har arbejdet i forsvaret og "lånt " nogle Motorola trans.
som kunne erstatte dem , dengang da farfar var ung (-;

Har forrresten været ude og se lidt mere på nettet og de bliver solgt for
1800- 2500 $ det er da for vildt , de er jo snart 40 år gl...

Peter

gl.
,
skiftet
de

Har du mulighed for at tage et par billeder? Jeg vil meget gerne se
transistorerne Q9, Q10, Q57 og Q58. Hvis der står noget på Q57 og Q58,
så gerne den info også, please.

MVH
Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk: www.jernhesten.dk
1:1 billeder fra mine ture:
http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600

Normalt stE5%r der et bogstav efterfulgt af nogle tal ud for komponenten =

pE5% printpladen. Da hverken du eller jeg har kunnet finde ud af, hvilken=
20%
effekttransistor der er tale om, mE5% vi gE6%stimere, og til dette er det=
20%
IMHO en god ide at finde ud af, hvilke driver-transistorer der sidder20%
foran.

SE5% det burde vE6%re muligt at se "Q9" og Q10" dE9%r, hvor20%
effekttransistorerne var loddet i printet pE5% komponentsiden (ikke20%
loddesiden). DE9%r i nE6%rheden skal sE5% sidde to lidt mindre transistor=
er -20%
mE5%ske endog spE6%ndt op pE5% en kF8%leplade - hvor der sE5% forhE5%bent=
lig staE5%r20%
trykt "Q57" hhv. "Q58".

Hvis alt dette ikke siger dig ret meget, sE5% mE5% jeg (igen ;-) bede dig=
 om20%
at fotografere printet og effekttransistorerne, sE5% man kan se, hvad det=
20%
er for noget. Og der bF8%r vE6%re mindst E9%t billede af dE9%r, hvor20%
effekttransistorerne sad loddet fast - set fra komponentsiden.

Han kan ikke hjE6%lpe lidt med oplysninger?

SE5% bF8%r man nE6%sten passe lidt pE5% og prF8%ve at fE5% fat i noget sE5%
 originalt20%
som muligt, men det bliver nok svE6%rt.

[...]

ndt af

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600
Jeg tror .... jeg kan løse knuden ...men giv mig lidt tid ...og jeg forstår
nu godt hvad du skriver (-;
Har min ....Onkel ...han ved mere om det end de fleste ...men er desværre
blevet "lidt " gammel , men han kommer sgu i tanke om det mest utrolige
..bare vent jeg vender tilbage  og tak for interesse end til videre...

Peter

Normalt står der et bogstav efterfulgt af nogle tal ud for komponenten
på printpladen. Da hverken du eller jeg har kunnet finde ud af, hvilken
effekttransistor der er tale om, må vi gæstimere, og til dette er det
IMHO en god ide at finde ud af, hvilke driver-transistorer der sidder
foran.

Så det burde være muligt at se "Q9" og Q10" dér, hvor
effekttransistorerne var loddet i printet på komponentsiden (ikke
loddesiden). Dér i nærheden skal så sidde to lidt mindre transistorer -
måske endog spændt op på en køleplade - hvor der så forhåbentlig staår
trykt "Q57" hhv. "Q58".

Hvis alt dette ikke siger dig ret meget, så må jeg (igen ;-) bede dig om
at fotografere printet og effekttransistorerne, så man kan se, hvad det
er for noget. Og der bør være mindst ét billede af dér, hvor
effekttransistorerne sad loddet fast - set fra komponentsiden.

Han kan ikke hjælpe lidt med oplysninger?

Så bør man næsten passe lidt på og prøve at få fat i noget så originalt
som muligt, men det bliver nok svært.

[...]

Jeg kan for en god orden skyld give dig de Motorola nr. jeg har imorgen (
har ikke forstærkeren her , ligger på arbejdet ) men skriver dem ned og
sender dem ...
Håber måske det kan hjælpe .....( nu når de er så dyre / fede skal de have
lov til at leve (-; )

[...]

Hej igen BO ..

Har du et diagram på kalorius ....( sa600 )

Peter
om
defekte )
Min
trans.
for
af

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600

http://www.jblproservice.com/pdf/Vintage%20JBL-UREI%20Electronics/JBL-SA6 =
00~SA660.pdf

DesvE6%rre stE5%r der intet om typer pE5% transerne. Men pE5% et billede =
kan man20%
se transerne, og pE5% disse stE5%r JBLs varenumre, sE5% der er ikke ret m=
eget20%
at komme efter. Men der stE5%r meget om fejlfinding, sE5% mE5%ske kan du =
lE6%re20%
din forstE6%rker bedre at kende?

Men transistorhuset er TO3, sE5% det hjE6%lper noget. Men hvordan er dens=
 to20%
ben tilsluttet til resten? Er der ledninger loddet fast, eller sidder20%
der et print?

Man kunne prF8%ve med 2N3055/MJE2955 eller 2N5884/2N5886 (mine favoritter=
).

BTW: Det sker desvE6%rre ogsE5%, at nE5%r udgangstranserne ryger, sE5% tr=
E6%kker20%
de andre komponenter med sig i "dF8%den". Derfor bF8%r de nE6%rmeste20%
komponenter ogsE5% testes efter, isE6%r de to transistorer der er montere=
t20%
lige ved siden af effekttranserne (de ligner effekttranserne, men de er20%
lidt mindre).

[...]

Hej Bo ..Igen

Jeg vender tilbage 2N3055 /MJE 2955 ( dejlig gl. piger ) god gl. kraft karle
....osv

Vi skrives ,,

Peter

http://www.jblproservice.com/pdf/Vintage%20JBL-UREI%20Electronics/JBL-SA600~SA660.pdf

Desværre står der intet om typer på transerne. Men på et billede kan man
se transerne, og på disse står JBLs varenumre, så der er ikke ret meget
at komme efter. Men der står meget om fejlfinding, så måske kan du lære
din forstærker bedre at kende?

Men transistorhuset er TO3, så det hjælper noget. Men hvordan er dens to
ben tilsluttet til resten? Er der ledninger loddet fast, eller sidder
der et print?

Man kunne prøve med 2N3055/MJE2955 eller 2N5884/2N5886 (mine favoritter).

BTW: Det sker desværre også, at når udgangstranserne ryger, så trækker
de andre komponenter med sig i "døden". Derfor bør de nærmeste
komponenter også testes efter, især de to transistorer der er monteret
[...]

Husk at checke, om benenes funktioner (base, collector, emitter) er20%
magen til dem, der er "dF8%de". Ellers vil det ikke fungere. IsE6%r20%
collector (3D%huset) er vigtig. Med base og emitter bF8%r det vE6%re muli=
gt20%
med lidt behE6%ndighed at bytte rundt pE5% dem, om nF8%dvendigt.

[...]

_____________________--
Alderen tatt i betrakting, det kunne også være germaniumtransistorer?

HM
--------------------------------------

[...]

Du kan bruge ca. hvad som helst.

MJ15024/MJ15025 er en mulighed, men selv MJ2955/2N3055 vil gå.

2SA1117/2SC2608 er guf, men nok svært at finde.
Re: Udgangs transister til Jbl sa 600 OT

 >Jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle betyde, at forbinde en 0,1
mm >X 1mm tin-fyldt kobberbane i ét apparat med en anden 0,1 mm X 1 mm
 >tinfyldt kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2
 >polafhængigt højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et
 >astronomisk beløb.

Den kan jeg sgu ikke stå for!

Tro flytter markedsandele (citat Kims Onde Broder)

/carsten

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600
Jeg har nu fundet nogle Motorola nr. ( Men igen desværre , ikke lige til at
skaffe )

Trans 1 M 12536-724
          2 M 12538-724
          3 M 12539-752
          4 M 12537-752

 Set fra front øverste trin 4-3-2-1

Peter

Håber der er en i verden der kan finde en erstatning for disse

1

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600

gl.
,
skiftet
de

Verdens første helkomplementære transistoriserte utgangstrinn. Den såkalte
T-krets. Designet av Barth Lochanti. JBLs universalgeni.
De originale transistorene ble sortert ut av Motorola og var i
utgangspunktet MJ4502(pnp) og MJ802(npn).
Jeg har fullstendig servicedokumentasjon som jeg kan sende en kopi av. Dette
var faktisk kanskje den første transistorforsterker som hadde bra nok
slewrate til ikke å forvrenge diskanten, lenge før Matti Ottala begynte å
snakke om TIM.
Jeg har selv SA660 som kom i 1968, SA 600 som er nesten den samme
forsterkeren men med litt dårligere materiale i laminatet kom i 1966.
Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Udgangs transister til Jbl sa 600
Tak for svaret Arne