Uddannelse ?? - Page 3

Re: Uddannelse ??
Hejsa

Jeg er nu ellers rimelig enig.
Jeg gik selv på ET for at få et stykke papir på det jeg kunne i forvejen.
Intet, og jeg mener seriøst intet, lærte jeg på skolen. Jeg var til tider
lærer for den klasse jeg selv gik i, for jeg kunne en del mere end en del af
de lærere vi havde..

Så det er altså ikke altid man kan lære noget på en skole, for hvis lærene
var så dygtige, så var de nok ansat i en virksomhed, hvor de kunne få lidt
mere i kassen.

/Hauge

Re: Uddannelse ??

Jae.. en del af det ser jeg gå igen,... Men alligevel kan man jo i den tid
lære sig selv noget... jeg snakker primært om 1-2 Sm for mit vedkommende..
3Sm var der pænt tryk på og vi lærte også en del.. bla havde jeg aldrig haft
om DSP / Z-Transform / Bilinære Filtere etc. før

Tjae syntes nu nok de lære vi har ved pænt meget, og de er også villige til
at hjælpe selvom det ikke lige er et skole gennem gået projekt

Kasper
(Der har lavet mange andre spændende projekter i stedet de obligatoriske)

Re: Uddannelse ??

Der findes også de lærere der hellere vil undervise end knokle i en
virksomhed - i Sønderborg (EUC Syd) findes der et par stykker og Sven
Dyhr er nok den mest kendte af dem :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Jae, man må sige, han ved sku hvad han snakker om, nok specielt inden for
analog..

Kan lige ved samme lejlighed fortælle han er ved at strikke et
efteruddannelses kursus sammen om gammeldags RØR... sådan et 3 dages kursus

De har købt rør forstærker etc for 15-20K til det kursus, og mankommer vidst
til at rode en del i en RIAA eller PREAMP med rør...

Så ved i det, hvis nogen får lyst :)

Kasper

Re: Uddannelse ??

Uhh ... sig endelig til hvis der sker noget i den retning !

m.v.h.
Lasse

Re: Uddannelse ??

Var det ikke det jeg gjorde :)

Det skulle komme op og køre nok i første ½del af dette år

Kasper

Re: Uddannelse ??

Hehe jo ! men det var nu nærmere hvis du hørte noget om hvornår det skulle
starte (dato osv) der er lidt langt til sønderjylland her fra frederikshavn
men jeg ville da gerne tage turen hvis jeg vidste at det var interessant

/lasse

Re: Uddannelse ??

Og loddeteknik. På det felt er Sven Dyhr og Søren Knudsen ret
enestående (du kender sikkert også Søren Knudsen).

Om ikke andet så er han ihvertfald en kapacitet indenfor sit felt :-)

Jeg skal vist ned og snakke lidt med Sven :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Selvfølgelig, mg og en mere polerede hans båd mens vi var på skole, og så
fik vi 11'taller til svendeprøven :)

Har været på hans SMPS kursus, det er bestemt heller ikke dumt. !
for nok ikke snakke emc (har dog ikke været på det)

Jep, det er herligt han er blevet "driftleder" af skp'erne, så han har som
regel altid tid til en snak og løsning på div. problemer :)

Kasper

Re: Uddannelse ??

Hmmmm :-)

Jeg var til svendeprøve ved ECR, tiltrods for at vi havde SK på 7.
skoleperiode.

Det er faktisk rimeligt OK.

- Kender du Anders Christensen (forfatteren bag HF-bogen, som Sven Dyhr
læste korrektur på)?

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Nej det gør jeg desværre ikke...

Men er ikke vildt betaget af den nye HF bog...

Kasper

Re: Uddannelse ??

Den er mere opslagsværk end lærebog. Det skinner nok igennem at Anders
Christensen har sin daglige gang på Kursusejendommen.

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Arh.. Anders.. jo jo ham kender jeg da...
den skulle bare lige fise ind... hehe

Kasper

Re: Uddannelse ??

-jeg var ikke klar over at ingeniørskolerne beskætiger sig med
historieundervisning...

Bo //

Re: Uddannelse ??

Det ved jeg heller ikke om de gør, det er EUC-SYD der laver det, jeg mener
det er som et amu kursus noget

Kasper

Re: Uddannelse ??

Rør anvendes i stigende grad indenfor no-nonsens hifi. Det kræver viden
omkring rør-teknik at kunne reparere disse apparater.

Og det er ikke en ingeniørskole, men derimod en teknisk skole der
udbyder kurset.

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??
Hej,

Små slag der var skam ikke noget ondt i det .... jeg har bare en fem, seks
kammerater og bekendte der er ET'ere og jeg har da fulgt lidt med i hvad de
har foretaget sig igennem uddannelsen.
Jeg vil hårdnakket påstå at jeg ikke kunne lære noget om programmering på ET
uddannelsen som jeg ikke kendte eller havde prøvet i forvejen fra min
erhvervserfaring ... måske er jeg bare "heldig" men jeg har siddet hver dag
i hele min lære tid fra klokken 8 til 16 og haft uhyggeligt mange overtimer
på ren C programmering til mikroprocessorer for diverse kunder da jeg stod i
lære. Den slags hands on slår alt.

Jeg kunne skam godt lære noget men så skulle jeg ikke læse ET uddannelsen !
nærmere noget datamatiker eller hvad de nu hedder der programmerings
orienteret uddannelser.

Der var skam ikke noget ondt ment i det, overhovedet ! jeg føler bare ikke
at jeg vil kunne forbedre mig indenfor C programmering på ET uddannelsen med
det kendskab jeg har til den... at jeg der imod kunne lære en helvedes masse
om alt det andet jeg har glemt fra EM'eren og alt det nye ET'eren bringer
DSP osv... det er straks en anden sag og det tager jeg hatten af for...

/Lasse

Re: Uddannelse ??

Dataingeniør. En datamatiker beskæftiger sig ikke med hardware (not
even close). Jeg har læst til datamatiker engang, men sprang fra fordi
der ikke skulle skrives til hardware'n.

Nu er jeg elektronikmekaniker og kan ikke døje digitalteknik (jeg er
udlært indenfor analogteknik og HF). :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??
Hejsa,

Nu er der allerede skrevet mange vise ord om fordele/ulemper ved de
overvejelser du har gang i. Jeg vil dog godt bidrage lidt...

Det uddannelsesforløb du beskriver er godt kendt. Jeg kender både IOT Odense
og SDU Sønderborg, og kan kun sige at du træffer det rigtige valg ved at
vælge IOT!! (Åhh ja, jeg kender også Håndværkerskolen i 6400), Min
uddannelsestid på SDU gav ikke det forventede udbytte (formodentlig på grund
af fusionen mellem Sønderborg Teknikum og universitetet - det var ski' noget
rodet noget). På IOT kunne man dengang, modsat SDU, høre sætninger som 'så
langt nåede vi med dette pensum på sidste semester'.

Med fare for at træde mange ET'ere over tæerne (jeg er selv ET'er, og har
aldrig lært så meget om elektronik på så lidt tid...), så mener jeg ET er en
uddøende race. Det synes klart, at der bliver færre og færre stillingsopslag
hvor der søges efter ET'ere.

Du er på rette spor; Du har en erhvervsfaglig grunduddannelse (EM), hvor du
har lært at møde til tiden..;-> Du er ET'er, hvor du har tillært dig en
række håndværksmæssige færdigheder indenfor elektronik.

Bliver du svagstrømsingeniør, har du opbygget en solid erfaring i at finde
informationerne - en teoretisk ballast.

Har du alle de færdigheder er du en 'hel' arbejdskraft (igen uden at
fornærme andre...); Du kan praktisk taget selv vælge hvad du vil beskæftige
dig med.

Bliver du batteri-ingeniør er jeg sikker på du få en følelse af at spænde
fagmæssigt utrolig bredt - også ud over de elektriske grænser -- sådan noget
der vist nok kaldes for kompleks systemforståelse.

Mit råd:
Tag ingeniøruddannelsen, du vil komme lettere til den end alle de andre. Du
har en en fantastisk god ballast i form af EM og ET, og du vil blive en
eftertraget arbejdskraft.

/Claus

Re: Uddannelse ??

IOTs skrotcontainer har doneret en masse udstyr til mig ;)
Men de gamle HP'ere, GE'ere og Marconi'er bliver nok ikke dumpet lige med det
samme...

    Kimjand

Site Timeline