Uddannelse ??

Hey

Nu er tiden jo snart inde til at søge ind på diverse uddannelser.. men jeg
er rimelig lost i forhold til hvad jeg skal....

Jeg er færdig med ET her til sommer, og før havde jeg en EM..

Jeg kan ikke helt finde ud af om det kan betale sig at bruge 3 år mere på at
blive diplom inginør i svagstrøm, eller jeg vil få mere ud af at bruge de 3
år på erfaring ??

Jeg var til et introduktions møde sidste år på SDU hvor jeg så et skema for
de 3 år, umilbart syntes jeg vi har været igennem de samme emner på teknolog
uddannelsen, bortset fra der jo nok er godt 1 år til forskel, så selve
niveuet på de emner er jo ikke gået så meget i dybden.

Hvad mener i, kan i uddybe fordele og ulemper der er i at fortsætte og
ikke...
(desuden kræver det også lige jeg skal have noget mere matematik)

Jeg satser på det kunne blive på inginør højskolen i odense jeg skulle
studere

Kasper

Re: Uddannelse ??

Det kommer jo sådan set an på, hvad du vil med din uddannelse.

Re: Uddannelse ??

Det er sandt, men måske nogle der har prøvet nogle af delene kan give deres
erfaring til kende om hvad de har fået ud af det de har gjordt.

Jeg ved det er et mere "nlødt" spørgsmål, men kom med hvad i kommer i tanker
om :)

Kasper

Re: Uddannelse ??

Jeg "strandede" allerede ved elektronikmekaniker uddannelsen. Jeg har
til gengæld en masse erfaring (som i forhåbentligt og så nyder godt
af). Men min store interesse er ikek at sidde med næsen nede i
loddekolben eller regne på konstruktioner. Til gengæld er mit erhverv
at hjælpe andre.

I mit tidligere arbejde var jeg leder af en lille
elektronikreperationsafdeling, samtiigt med at jeg kørte support og
installation af bestemte japanske maskiner (fuck - de kan lave
elektronik). Der var en fast stand af ca 50 teknikere der havde mig
som teknisk backup.

I nuværende arbejde er det mest support til serviefolk, samt
installation af styringer i vindmøller. Til jobsamtalen var der ingen
der gad at se mine papirer, de ville hellere høre om, hvad jeg står
for og hvad jeg kan/vil.

Så, ja tag du bare en ingenøruddannelse, man lad nu være med at blive
"hæmmet af din viden" som mange andre ingenører...:-)

Re: Uddannelse ??

Hmmm....

Bo //

Re: Uddannelse ??

Hov hov, jeg sagde ikke "alle" ingenører.

Re: Uddannelse ??

Joo, en gang i mellem :-)

I den stilling jeg har nu ?
Nej........

I det gamle Dancontrol Engeneering (efterfølgende NEG-Micon Control
Systems og i dag Vestas Technology) var der da ingenører blandt
udvilkerne, men lige så mange uden ingenørbeviset til at udvikle
elektronik. Alligevel fik de lavet nok markedets bedst
vindmøllecontroller.....

Re: Uddannelse ??
Hejsa

Hehe ;o)

Ingeniør betyder ikke at man kan sine ting bedre, men at man har papir på
det.
En praktiker, altså fx. en ET'er, har ret ofte en bedre viden inden for den
praktiske del, og det er også ret ofte det der kræves i firmaer nu om dage,
ikke teoretikere der kun kan det der står i en bog.
Om en ET/EM'er der så bagefter bliver ingeniør er bedre, det tør jeg ikke
svare på, jeg tillader mig at tvivle en lille smule, men hvis det kan hjælpe
med at finde et job, så er det jo fint.

Mvh Hauge (ET'er), der nok har trådt nogen over tæerne.

Re: Uddannelse ??

Og sådan en bliver Kasper vidst ikke....

Re: Uddannelse ??

Min erfaring (indrømmet, snart 10 år gammel) med at interviewe folk
til en stilling som hardware udvikler var, at akademi ingeniørerne
godt nok forstod hvad det de havde lavet var og hvordan det fungerede,
men de havde lille til ingen forståelse for hvordan deres "klump"
passede ind i et større system.  Den forståelse/overblik havde civil
ingeniørerne vi havde til samtale.

(dermed ikke sagt at det altid er sådan, se nedenunder)

Jo længerevarende uddannelse man har, jo bedre vil man være rustet til
at ekstrapolere ens viden fra et "kendt" område til et højere område,
baseret på en lærdom at "de grundlæggende principper siger X, Y og Z,
så derfor må det være sådan og sådan".  Om ikke andet skulle det helst være
sådan, imho :-D

Omvendt kender jeg en klejnsmed uddannet, som er et knag til at lave
store telefon systemer og bredbånds løsninger for teleselskaberne.
"Generne" betyder meget!

Kai

Re: Uddannelse ??

Der hvor de højtuddannede har problemer er når det er den anden vej.
Jeg har godt nok set mange eksempler på at de fine tegninger og
beregninger ikke virkede i praksis. Og hvor det hver gang er endt med
at "manden på gulvet" måtte løse problemerne til sidst.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Uddannelse ??

Det var da unægtelig en generalisering, der vil noget :-)

Ingen tvivl om at der findes endda en del ingeniører, der ikke har den
store praktiske forståelse, og som du nævner, så er resultatet heraf vel
ofte, at de ikke rigtig kan realisere ideerne.

Men omvendt så er faguddannede heller ikke altid helt så bevidst om
deres egne begrænsninger på det teoretiske område som de burde være. Jeg
har tilsvarende set en del eksempler på faguddannede, som vælger en
dårlig (men dog som regel brugbar) løsning på et problem, fordi de ikke
har den teoretiske baggrund for at se den smarte løsning.

En del af teoretikerne kommer efter den praktiske forståelse med tiden,
efterhånden som de får noget joberfaring, men de faguddannede kommer
sjældent efter teorien, med mindre de gør noget ud af efteruddannelsen.

Repzak, hvis du har mod på det og ikke er bange for lidt matematik og
fysik ved siden af teknikken, kan jeg varmt anbefale dig at læse videre,
og IOT er nok ikke helt dumt. Du kunne også se lidt på datateknologi
uddannelsen, der deles mellem SDU og IOT i Odense. Nu vi er ved det, så
husk, at der er netstik på værelserne på de fleste kollegier i Odense
:-)

KJ

Re: Uddannelse ??

Der er på samtlige i Sønderborg. :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Ved det, men nu er der heller ikke så mange dernede :-)

http://www.kollegie6400.dk/ekstern /
http://odense.kollegienet.dk

KJ

http://www.cetus.dk

Re: Uddannelse ??

Det er bare et spørgsmål om at gøre tingene ordentligt _første_ gang. I
Sønderborg blev alt lavet og sat idrift i samme omgang.

Og Kollegie6400 har offentlige IP-adresser, så alt er i princippet
muligt :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

BLA !!

Jeg kan så fortælle som som boende der, at det køre virkelig af HELVEDE
til.. !!!

der er 4Mbit til alle 7-900 brugere, til tider om eftermiddagen er et 56K
modem meget hurtigere !!

Men der er lys forude, der er snakket om opgradering til febuar, til en
20-30 Mbit linie

Kasper

Re: Uddannelse ??

Jeg boede der da det startede (jeg var en af de første der blev koblet
op).

Studerende på SDU kan benytte sig af SDU's forbindelse - der er mere
end 30Mbps til rådighed (155Mbps, for at være helt nøjagtig)...

Jesper G. Poulsen

Re: Uddannelse ??

Men så snakker vi ikke om kollegierne mere, fer det er jo ikke alle der
kan..

Desuden er det "kun" 400" mbyte/dagen og den 155 skulle efter hvad jeg har
hørt være låst ned !

Kasper

Re: Uddannelse ??

Der er ingen trafik-begrænsning på kollegienettet i Odense, nogle kollegier
har dog lokale begrænsninger.
Her er der et lille overblik over netværket:
http://odense.kollegienet.dk/info/download/current-kort.pdf

    Kimjand

Re: Uddannelse ??

Yesterdays news...

Yesterdays news :-)

FKO har i dag 100 mbit uplink til forskningsnettet udenom SDU, den deles
af alle brugere. Linien er vist langt fra fuldt belastet.

Når det er sagt, så er kollegienettet i Sønderborg uendelig meget
lettere at håndtere, fordi kollegierne her er få og store.

I Odense er der rigtig mange kollegier tilsluttet. For de flestes
vedkommende er det små kollegier med et beboerantal ned til 22, og en
pæn del af dem ligger i Odense centrum, hvor det er dyrt at lave
netværk.

http://odense.kollegienet.dk/info/download/current-kort.pdf

KJ

http://www.cetus.dk