Tynd fotoprintplade

Meget tynde fotoprintplader belagt med positiv foto.
Størrelse f.eks. 100x160m eller andre størrelser.

Hvor kan man få fat i dem?
Har du et link til hvor man kan købe disse tynde fotoprintplader?

Monie Jacobsen

Re: Tynd fotoprintplade
"Monie Jacobsen" <mjs at nypost dot dk> skrev i

Hvad tykkelse har du brug for ?

Jeg kan se at www.cypax.com kan skaffe fotoprint ned til 0,5mm i tykkelse.
Ellers kan du prøve her http://www.lautronic.dk /

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mvh
Monie

Re: Tynd fotoprintplade
"Monie Jacobsen" <mjs at nypost dot dk> skrev i
dem

Dobbelt sidet print består af en isolerende plade (kan være glasfiber) der
er belagt med en Cu folie på bægge sider.
Som du kan se så skal du ikke bruge lim.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Via EAGLE overføres jeg buttom til  en transparens og det virker fint for
enkelteside fotoprintplade.

Men hvordan skal det gøres, hvis også TOP-layout ønskes lavet?
Se printlayout til midt solfangerstyring: www.sunwind.dk/printlaout.jpg

Det er ligesom om, at der er slubben UV-lys igennem, under fremstillingen
Se TOP-layout'et

Har du opskrift på hvordan man som privat kan lave dobbeltside printplader?

Mvh
Monie Jacobsen
http://www.sunwind.dk

Re: Tynd fotoprintplade

printplader?

Dobb. sidet fotoprint..
Print top og bottom layer ud på hver sin folie..
 Sørg for at der er nogen mærker eller andet et stykke udenfor layoutet, som
du kan bruge til at "aligne" de 2 layers med...

Printet tapes fast til folien og belyses..

Lad folien sidde og monter det andet lag folie.. Brug de førnævnte mærker
til at styre placeringen efter..
Belys den anden side.. Fremkald begge sider og æts.... Vær obs på at du ikke
overætser den ene side..

Mht. printet på billedet: Har du bare lagt folien ovenpå eller har du holdt
den på plads med f.eks en glasplade?...

Jeg plejer at lægge en tynd glasplade over folie + print, for at holde det
på plads mens jeg belyser ( 30 minutter med en 100W "potlampe" fra
Bauhaus..)

/peter

Re: Tynd fotoprintplade
Hej Q

Tabes lægges om folien og om til bagsiden på beskyttelseplast..Ok så langt!
Men vil tabet nu ikke vanskeligører montering af den anden sides folie.
Tabet skal væk for, at få beskyttelseplastfolie af og monteret af den andes
sides folie.
Kan folien holdes plads på kanten alene?
Har vi de sikkerhed på at det første folie ikke skrider?

Har holdt folien på plads med en 12mm tyk gladsplade størrelse som A4 papir.

Bruger UV-lys 3 stk. lystofrør monteret i en kasse.
Belysningstid 10 minutteres for 100x160mm og med en afstand til rørene og
printpaden på ca 20 cm

Re: Tynd fotoprintplade

langt!
andes

Det kommer an på hvordan du griber monteringen an... Normalt er det en
fordel at printet er noget større end layoutet.. Du kan snildt skære det
overskydende materiale væk inden du begynder at lodde..

Prøv at eksperimentere lidt med belysningstiden.. Det kommer selvf. an på
hvor kraftige dine UV rør er, men så vidt jeg husker brugte jeg omkring 3
minutters belysning i en rigtig lyskasse da jeg havde adgang til en sådan..

/peter

Re: Tynd fotoprintplade
Hej Peter

Det er nok der skal gørres, alså lidt større print.

10 minutter har til dato givet gode resultatter på enkelside print.

Ud på en HP-laserJet 4P laves 2 stk transparentsom limet sammen for, at få
det tæt-muligt.

Re: Tynd fotoprintplade

printplader?

Jeg kan huske fra min HTX tid, at en af lagene skal spejles, og umiddelbart
vil jeg gætte på at det er toplaget... Så vidt jeg husker var
argumentationen at "det sorte" kommer tættere på printet og der derfor ikke
slipper lys ind under de "sorte" områder. Om det er det der er problemet ved
jeg ikke helt, da jeg kan huske at jeg var noget skeptisk, men jeg fik
aldrig prøvet om det havde nogen betydning... Btw. fik vi lavet udemærket
dobbeltsidede print, når man bare lige undgår at skulle lodde på topsider
hvor der skal sidde en IC sokkel :-)

Mvh
Thorbjørn

Re: Tynd fotoprintplade

Nej det ser mere ud som om lyset er sluppet ind under fordi kanten ikke
har ligget tæt til pladen.

Lav en sandvich af to glasplader gerne styret af nogle stykker
printplade af samme tykkelse  som dit 'rigtige' print så det ikke vipper.

Og sørg for at spejlvende din film så den side du printer på
("emulsions") vender ind mod den fotofølsomme side - ellers kryber lyser
i den klare film - der er jo afstand imellem det sorte mønster og den
følsomme plade.
Iøvrigt kan det være et problem at få alm transparenter til at være
tætte nok - jeg har gode erfaringer med kalkepapir og laserprinter.

/carsten

Re: Tynd fotoprintplade
Tak for svaret Carsten
Ved næste printfremstilling, vil jeg nøje følge dine instrukser!

Mvh
Monie

Re: Tynd fotoprintplade

God fornøjelse... luksus udgaven er selvfølgelig en rigtig vakuumramme...

Tænke - tænke... er der nogen der har prøvet med en kraftig plastikpose
og en lille pumpe? (forsøge med en støvsuger?), nå det skal da prøves
ved lejlighed.. ;-)

/carsten
--
Standard disclaimer (total uansvarlighed) apply, ...

Re: Tynd fotoprintplade
Hej Igen

Det er alertideres med lidt kreativitet.
Glæder mig til at se et billede serie af processen ;-)

Mvh
Monie