Tvivl om montering af termokoblere.

Hej.

Jeg er sku blevet noget i tvivl omkring monteringen af en termokobler.

Jeg har et print der er bygget på AD595, og det fungerer egentligt fint.

Nu skal det hele så mases i en kasse, og her kommer problemet.

I starten ville jeg egentligt blot terminere termokobleren direkte på
printet, i loddede klemmuffer, hvorefter jeg jo fik en god termisk kontakt
til ICen, og dermed en minimal fejl.

Så udviklede det sig da jeg så de små fine søde stik man kan få til
termokoblere, så dem måtte jeg jo selvf. have med. Så kommer spørgsmålet jo
så: Hvordan terminerer jeg disse stik så fejlen er mindst mulig?

1: i panel"hun"stikket fortsætter jeg inde i kabinettet med tilsvarende
termotråd, og derminerer i printet som beskrevet ovenfor. Så er der en
samling hvor den går fra termotråd til hanstik, igennem samlingen og fra
panelstik til print.

2: Alternativt er at gå fra termotråden til hanstikket, igennem samlingen,
og fra panelstikket via alm ledning til printet.

Jeg formoder at #1 er uafhængig af om kabinettets temperatur skulle være
lidt foskellig fra printets, og at #2 vil vise forkert proportionalt med
temperaturforskellen mellem print og kabint(hvor panelstikket jo sidder)

Er jeg galt afmarcheret her?

Mvh
Henrik

Re: Tvivl om montering af termokoblere.

Nej.

mvh
Orla

Re: Tvivl om montering af termokoblere.

-og du har læst AN-369 og AN-274 fra Analog ?

Bo //

Re: Tvivl om montering af termokoblere.

Det er en rigtig gó kreds... ( Har du set de application Analog Device har
på deres homepage - gode tips til layout )

De små søde stik du omtaler, består af samme materiale som termokoblerens
terminal-ledere så du kan i princippet lave alle de stik du vil, uden at
lave " nye " målepunkter. Det er derfor der er sign + - på terminalerne.
Anvend det rigtige tilpassede kabel ( type-K el. type-J ) el. hvad du nu har
valgt som termokobler type.
Kablet koste spidsen af en jetjager..... men det er nødvendigt. ( Kan købes
hos RS - Farnell ) øh... jeg har da også lidt på lager....

Nix.... ingen alm. ledning !

Nej da - Men husk at blive i de samme materialer fra målepunkt og hele vejen
ind til dine loddepads.

Mvh.

Esben

Re: Tvivl om montering af termokoblere.

Sædvanligvis anvendes kompensationskabler - specielt hvor thermokobleren er
af dyre legeringer. Der skal vel også kompenseres for svingende temperaturer
ved det "kolde loddested"?
Karsten H. Jensen