Tv Skyder?

Hej NG.

Jeg har et ældre Grundig tv som til dato har fungeret fint,
men i går aftes gav det et "smæld", noget i stil med lyden
fra en Knaldperle eller Et´øres kanonslag. Så flimrede
billedet lidt og så kørte det igen? Der har ikke været
noget siden, kan det være en afmagnatesering eller
står det for at skulle skiftes, nogle der ved hvad det kan
skyldes?

Mvh. Kenneth.

Re: Tv Skyder?
Over slag i et gnistgab der vist et par stykker ved billedrøret (focus er
den ene).

--
Hilsen Madsen

Re: Tv Skyder?

Undskyld jeg spørger igen, men hvad betyder det?
Jeg er overhovedet ikke med :o)

Re: Tv Skyder?

At din højspænding genere en for høj spænding, kan dog også være at der er
støv eller fugt i gnistgabet som kan være årsag til at der springer en
gnist.
--
Hilsen Madsen

Re: Tv Skyder?

 - Der vil jeg så tillade mig at korrigere...

Din split-diode-transformator ( HSP Trafo ) er sandsyndligvis ved at stå
af...
Hvis der er tale om CUC2030, er der sikkert også snart fejl i E/W
korrektionen...

Lars / Viborg

Re: Tv Skyder?
Hej!

Har du evt. taget det ind fra kulden og tændt inden det havde klimatiseret?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Tv Skyder?
Hej Kim

Aklimatiseret? ;-))

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tv Skyder?
Hej!

Ingen fugt i spillen, stuetemperatur, whatever :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Tv Skyder?

Af med bagdøren og så rengøre tv indvendigt. Brug børste, tandbørste,
støvsuger og lign. Billedrøret kan "vaskes" med en sulfo-opvredet klud. Det
kan være noget så simpelt som støv og fugt. Røg er bla. en stor fjende. Hvis
dette løser problemet, har du undgået næste stade - afbrændte komponenter...
Husk at lade evt. fugt forsvinde, inden du tænder igen.

Behøver jeg at huske dig på at tage strømstikket ud af stikkontakten :-)
/Henrik

Re: Tv Skyder?
Hej!

Det er ikke en god idé at anbefale en hovedvask af apparatet, mens der
sandsynligvis er 30kV(!) på billedrøret selv i slukket tilstand...

Iøvrigt bør støv under normale omstændigheder slet ikke give anledning til
overslag i en kasse som denne... Jeg har fikset tv der var _meget_ grelle mht.
tjære fra rygning og de havde ikke skyggen af overslag. Måske lidt i fokus
gnistgabet, men det lyder slet ikke som problemet hér.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Tv Skyder?
Lad mig starte med at takke for hjælpen, det er rigtig pænt
af jer at hjælpe.

Jeg kan fortælle at tvét har stået i mit soveværelse de sidste 3
år og det er ikke blevet flyttet eller på nogen måde udsat for
fugt, røg osv. Det jeg er mest nervøs for var om der kunne gå
ild eller noget andet jeg skulle være bange for når nu jeg ligger
lige klods op og ned af det når jeg sover?

Sådan en 20" tv er jo ikke så dyrt og erstatte, men omvendt så
har jeg været glad for det tv så hvis i ikke mener der sker noget
ved det ville jeg gerne beholde det så længe det virker, for det
kører perfekt lige ud over det kan "skyde" en sjældent gang imellem?

Mvh. Kenneth.

Site Timeline