TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Hejsa, Min kærstes Nokia TV, en gammel svend har fået det problem at der nærmest skal varme op.

Fejlen er at når man tænder kan ingen af kanalerne stille skarpt, og er mere eller mindre sorte, og lyden er væk... efter en venten på, ja nu godt 15-20 min, så er alle kanalerne skarpe igen.

nogen ide til hvad fejlen kan være, og hvor jeg skal lede når jeg åbner TV'et ?

Da det er første gang for mig med et TV, er der ting som jeg skal huske ?

--
VH
Lars Molnit

Hej Lars,

Hvordan skarpt... mørkt/sne eller bare uskarpt? :o)

Hvis der ikke er tegn på focusproblemer, så ville jeg nok kigge efter dårlige lytter/stelproblemer i tuneren. Focusproblemerne finder man gerne i linjedelen.

En fejl som denne er gerne et spørgsmål om en udtørret lyt eller en omlodning. Start med det første: Det er lettest! :-)

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Mørk/sne.. lidt lige som når man stiller programmerne ind, inden man rammer den rigtig frekvens.

Hvordan genkender man en udtøret lyt ? og ka jeg gå ud fra at tuneren sider som noget af det første lednigen fra antennestikket går hen til ?

--
VH
Lars Molnit

De knaser når man tygger dem.

Mange skifter bare alle lytter som kunne risikere at give problemer, sikkert fordi det er næsten lige så nemt som at lodde hver enkelt ud, teste den og sætte den tilbage.

Lytter har typisk levetider på 1000-5000 timer så i et TV kan den tid hurtigt gå.

Ja, det er gerne en sepparat kasse.

Flemming Frandsen

Har du prøvet? :-)

Tja, jeg bruger da bare mit ESR meter og tester dem mens de sidder i apparatet. Der er ingen grund til at pille dem ud for testens skyld... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Well, det var kun en teori, det kan godt ske at folk masse-skifter lytter fordi de alle sammen har ca. samme alder og derfor samme slid, med mindre selvfølgelig de bliver brugt meget forskelligt.

Flemming Frandsen

Eller at de ikke ejer et ESR meter ;) hmmmm, jeg har en Fluke 87V liggende, gad hvide om dette kan bruges ?

--
VH
Lars Molnit

Normalt behøver man ikke skifte alle lytter i et tv hvis een svigter, men der kan være strategisk gode steder at udskifte lytter...

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Udover almindelig fejlfinding, så er der: a) Lytter placeret opad varme komponenter (f.eks. cementmodstande). b) Kondensator-typer/fabrikater, som man har et særligt hadefuldt forhold til. c) Kondensatorer, der er bulede, revnede, lækker eller ser ud til at snart eksplodere.

find selv på flere...

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Nu har jeg hørt så meget om Bob Parkers ESR meter, så det lyder som om at det er pengene værd - også selv om det ikke lige er hver dag, man sidder og roder med gamle lytter.. Er det til at bestille til DK, eller skal man betale en masse i porto/told?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Hej Lars,

Mere til R, end til ESR! ;-) Afh. af hvorhenne vi er i fjernsynet, så kunne man evt. forsøge, at måle over lytten in-circuit med et oscilloskop og kigge på AC-indholdet over den.

Meget AC: Dålig lyt Hverken DC og AC: Dårlig lyt (sandsynligvis kortsluttet)

Næppe nogen superløsning, men kan sikkert være brugbart i mange situationer. Har man afloddet en mistænkt (evt. alligevel senerehen dømt ok), så kan man jo ligesågodt sætte en frisk i printet.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Hej!

Jonas Jalling wrote: ...

Jeg har ihvertfald ikke fortrudt mit indkøb. Og heller ikke den 25 års tv-reparatørsveteran jeg anbefalede det til :)

Jeg købte mit for 3-4 år siden gennem en biks i Australien, men der er sikkert nemmere metoder nu. Gav vist kun ca. 250,- alt incl. dengang :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kan det egentlig ikke selvbygges? - Der kan vel ikke være meget over et kræ som dette!? ;-)

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Tjo, det kan det da. Du skal bygge en dims som laver ca. 250kHz 0.1-0.3Vpp og så skal du måle den ækvivalente seriemodstand imens den påtrykkes.

Det er nok nemmere at bruge de få penge på skidtet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej Kim,

Du kan vel egentlig bare måle middelværdien af AC strømmen igennem kondensatoren.

Laver I ikke andet elektronik, end at reparere oldnordiske TV-apparater fra skrotpladsen? ;-) Er hele selvbyggerkulturen udryddet!? ;-)

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Hej!

Lars T. Thomsen wrote: ...

Nej da, langt fra. Men når der er tale om et måleapparat til beskedne 3-400,- og det vil tage 1-2 uger at få skidtet bygget, så valgte jeg altså den nemme udvej :)

Havde det kostet 3-4000,- ville jeg nok have bygget det selv :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

apparatet.

ESR meter? Er de dyre?

Hmm, bedre endnu, jeg fandt et sted som beskriver opbygningen af et :)

--
Venlig Hilsen
Michal

apparatet.

Tja, er under en plovmand dyrt? Bestem selv :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Det er det for en som får lærlingeløn eller SU.

--
Venlig Hilsen
Michal