TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Hejsa,
    Min kærstes Nokia TV, en gammel svend har fået det problem at der
nærmest skal varme op.

    Fejlen er at når man tænder kan ingen af kanalerne stille skarpt, og er
mere eller mindre sorte, og lyden er væk... efter en venten på, ja nu
godt 15-20 min, så er alle kanalerne skarpe igen.

    nogen ide til hvad fejlen kan være, og hvor jeg skal lede når jeg åbner
TV'et ?

    Da det er første gang for mig med et TV, er der ting som jeg skal huske ?

--
VH
Lars Molnit

Hvordan skarpt... mørkt/sne eller bare uskarpt? :o)

Hvis der ikke er tegn på focusproblemer, så ville jeg nok kigge efter
dårlige lytter/stelproblemer i tuneren. Focusproblemerne finder man gerne i
linjedelen.

En fejl som denne er gerne et spørgsmål om en udtørret lyt eller en
omlodning. Start med det første: Det er lettest! :-)

Hilsen
Lars

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

    Mørk/sne.. lidt lige som når man stiller programmerne ind, inden man
rammer den rigtig frekvens.

    Hvordan genkender man en udtøret lyt ? og ka jeg gå ud fra at tuneren
sider som noget af det første lednigen fra antennestikket går hen til ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

De knaser når man tygger dem.

Mange skifter bare alle lytter som kunne risikere at give problemer,
sikkert fordi det er næsten lige så nemt som at lodde hver enkelt ud,
teste den og sætte den tilbage.

Lytter har typisk levetider på 1000-5000 timer så i et TV kan den tid
hurtigt gå.

Ja, det er gerne en sepparat kasse.

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

Har du prøvet? :-)

Tja, jeg bruger da bare mit ESR meter og tester dem mens de sidder i apparatet.
Der er ingen grund til at pille dem ud for testens skyld... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Well, det var kun en teori, det kan godt ske at folk masse-skifter
lytter fordi de alle sammen har ca. samme alder og derfor samme slid,
med mindre selvfølgelig de bliver brugt meget forskelligt.

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

    Eller at de ikke ejer et ESR meter ;) hmmmm, jeg har en Fluke 87V
liggende, gad hvide om dette kan bruges ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej Lars,

Mere til R, end til ESR! ;-)
Afh. af hvorhenne vi er i fjernsynet, så kunne man evt. forsøge, at måle
over lytten in-circuit med et oscilloskop og kigge på AC-indholdet over den.

Meget AC: Dålig lyt
Hverken DC og AC: Dårlig lyt (sandsynligvis kortsluttet)

Næppe nogen superløsning, men kan sikkert være brugbart i mange situationer.
Har man afloddet en mistænkt (evt. alligevel senerehen dømt ok), så kan man
jo ligesågodt sætte en frisk i printet.

Hilsen
Lars

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

Normalt behøver man ikke skifte alle lytter i et tv hvis een svigter, men der
kan være strategisk gode steder at udskifte lytter...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Udover almindelig fejlfinding, så er der:
a) Lytter placeret opad varme komponenter (f.eks. cementmodstande).
b) Kondensator-typer/fabrikater, som man har et særligt hadefuldt forhold
til.
c) Kondensatorer, der er bulede, revnede, lækker eller ser ud til at snart
eksplodere.

find selv på flere...

Hilsen
Lars

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Nu har jeg hørt så meget om Bob Parkers ESR meter, så det lyder som om
at det er pengene værd - også selv om det ikke lige er hver dag, man
sidder og roder med gamle lytter.. Er det til at bestille til DK, eller
skal man betale en masse i porto/told?

Jonas Jalling

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

Jeg har ihvertfald ikke fortrudt mit indkøb. Og heller ikke den 25 års
tv-reparatørsveteran jeg anbefalede det til :)

Jeg købte mit for 3-4 år siden gennem en biks i Australien, men der er sikkert
nemmere metoder nu. Gav vist kun ca. 250,- alt incl. dengang :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Kan det egentlig ikke selvbygges? - Der kan vel ikke være meget over et kræ
som dette!? ;-)

Hilsen
Lars

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

Tjo, det kan det da. Du skal bygge en dims som laver ca. 250kHz 0.1-0.3Vpp og så
skal du måle den ækvivalente seriemodstand imens den påtrykkes.

Det er nok nemmere at bruge de få penge på skidtet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej Kim,

Du kan vel egentlig bare måle middelværdien af AC strømmen igennem
kondensatoren.

Laver I ikke andet elektronik, end at reparere oldnordiske TV-apparater fra
skrotpladsen? ;-)
Er hele selvbyggerkulturen udryddet!? ;-)

Hilsen
Lars

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

Nej da, langt fra. Men når der er tale om et måleapparat til beskedne 3-400,- og
det vil tage 1-2 uger at få skidtet bygget, så valgte jeg altså den nemme udvej
:)

Havde det kostet 3-4000,- ville jeg nok have bygget det selv :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
apparatet.

ESR meter? Er de dyre?

Hmm, bedre endnu, jeg fandt et sted som beskriver opbygningen af et :)
   <http://www.albany.net/~gwoods/esr_meter/esr_meter_index.html

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...
Hej!

apparatet.

Tja, er under en plovmand dyrt? Bestem selv :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: TV problemer.... uha, mon det er noget for mig...

Det er det for en som får lærlingeløn eller SU.

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline