TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Jeg har planer om at trække mit TV-out signal fra min pc, der står på
kontoret, gennem ca. 30meter kabel ind i stuen. 30 meter er langt med et
CVBS signal, men hvilke type kabel skal jeg bruge for at få det bedste
billede på mit TV?

Er det noget med at udgangs impedansen fra grafik kortet er 75ohm? Vil man
så med fordel kunne bruge et alm. 75ohms coax kabel?

Jeg har også tænkt på at bruge et netværkskabel også lave noget elektronik
som kan overføre cvbs signalet balanceret. Nogen som har erfaringer med
dette?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Martin

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

CVBS er "beregnet til 75 ohm"... du kan med fordel bruge f.eks. SAT2
antennekabel til at overføre CVBS signalet med.
Alternativt vil jeg dog anbefale dig at benytte det 4-polede mini-DIN stik
der også gerne skulle være på dit grafikkort???
der er lys og farve information splittet op i to signaler hvilket giver
bedre billede... Jeg kan ikke se forskel på 20 eller 40 meter med denne
løsning...
mht. antennekabel så brug noget hvor inderlederen er god tyk og af kobber
f.eks. SAT2 som jeg skrev... det billigste hos onkel harald kan du istedet
bruge som tøjsnor...

Rasmus
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

... det billigste hos onkel harald kan du istedet

Ja, og kun til kulørt vask uden fosfater
Karsten H. (7870)
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

hehe... ligger der noget skjult i din besked?? :-)

Rasmus
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

 --Jeg glemte: Ved teperaturer under 40° C.

I øvrigt - næh, da ikke så vidt jeg kan se,

--
Karsten H., Men--
En yndet form for polemik

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?
du laver et kabel med et 4-polet mini DIN stik i den ene ende... 2 x 1 leder
m. skærm.
Luminance (Y) forbindes til ben 19 mener jeg på scartstikket i fjernsynet -
det er i hvert fald den der hedder CVBS input og Chrominance (C) forbindes
til R (Red input) indgangen - og skærmen naturligvis til R GND.

søg på google efter nøjagtigt diagram...

Rasmus
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Min server/router/firewall maskine står i mit teknikskab, da den altid
er tændt og der aldrig sidder en monitor direkte på den ville jeg gerne
bruge den til at spille serier på stuens TV.

Jeg har cat 5e PDS kabling mellem teknikskabet og alle steder, så derfor
ville jeg gerne bruge den kabling.

Til at starte på planlagde jeg at lave balun'er med opamper (ELFA har
nogle fine eksemplarer til ok priser), men jeg endte med at hælde vga
signalet uændret gennem PDS kablingen, med et helt fint resultat.

Jeg køerer RGB ud af PC'en (som kører Linux btw) VGA kortet skal
selvfølgelig køre PAL, men det kan de fleste hvis man piller lidt med dem.

Det eneste der er lidt tricky er at convertere H+V sync til composite
sync, men det kan klares med en transistor + 2 modstade:

H ---------+--[10k]---
            |         |
            / c       |
V --[4k]--|          |
            \ e       |
             ---------+---- composite.

Jeg bruger 2 cat 5e kabler (hver med 4 trådpar) til:

  Kabel 1:
   Rød+gnd, Grøn+gnd, Blå+gnd, H+V

  Kabel 2:
   Højre+gnd, Venstre+gnd, +12v+gnd, IR modtager signal+gnd

Det eneste problem jeg har set er at der er nogle lysere skygger af
vsnstre kant af billedet, men de bliver kun synlige hvis jeg skruer op
for brightness og der er et sort billede, så jeg lever med det.

MAO: Composite og coax suger, RGB og UTP hele vejen!

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Jeg glemte lige at sige at tvout ikke er nødvendigt i europa, for her
har alle fjernsyn SCART stik med RGB indgange.

Det forholder sig anderledes i USA hvor man aldrig kom længere end
composite eller svhs.

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?
hvem har fortalt dig det vås??
de fleste billig-fjernsyn og maaange af de små 10 år gamle fjernsyn har ikke
rgb indgang i scart...

hvad så med Y, Pb og Pr??
selvfølgelig overfører de også RGB signaler i US... de bruger blot ikke
SCART stik eftersom det er en fransk opfindelse...
over-there bruger de RCA stik... hva ellers... :-)

Rasmus
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Det er bare noget jeg ved:) jeg er også god til at generalisere:)

Ja, meget gamle fernsyn, men selv rigtigt billige små skodfjernsyn og
mange game har RGB indgang i SCART i dag (jeg har et nyere 14" billig-TV
og et ældre (det skal nok være 10 år) 28" TV, begge to har RGB via SCART.

Det nyere 14" har enda anamorfisk 16:9 squeeze:)

Klart, ja, men af en eller anden grund er der så vidt jeg har kunnet
regne ud ikke så ofte rgb (eller component) indgange på deres TV som der
er SCART med RGB/component i Europa.

Anyway, hvis man har muligheden for RGB så skal man bruge det, det
eneste der er bedre er et eller andet digitalt.

SDI > RGB > Component >> svideo >> composite > HF

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?
ja men derfra og så til at skrive at alle EU fjernsyn rgb indgang på
scart... det er noget sludder... :-)

aner det ikke... men igen... sludder at sige at de "aldrig kom længere" end
composite og YC...

enig... "den gamle vise"... :-)

Rasmus
Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Måske, men det er klart de fleste euopæiske fjernsyn under 10 år der har
RGB indgang på SCART.

Hvis man med "de" mener konsum fjernsyn så passer det fint nok, i hvert
fald hvis man skal tro de amerikanere som gerne vil bruge RGB...

Re: TV-out og 30meter kabel fra gfx kort?

Undskyld  men hvad er PDS en forkortelse af?

Hvilke op amps tænkte du på?

Jeg har godt hørt om denn metode, men er det ikke noget med at det er meget
afhængig af hvilke type grafikkort du har: ATI eller Nvida?

Har du ikke lyd overhøring fra højre til venstre og omvendt når du ikke har
nogen form for skærm?

Site Timeline