TV i stykker

Jeg flyttede mit TV (Sony Trinitron 32") i fredags (koldt udenfor) på en
ladvogn.
Det var udenfor i fem minutter.

Da jeg bar det op igen lod jeg det stå i 2 timer og få stuetemperatur,
hvorefter jeg tændte det og det virkede fint i to timer.

Så røg billedet og kun en hyletone kunne høres.
Det lyder lidt som en strømforsyning med løse vindinger, bare en del højere.

Når man slutter strøm til er der ikke lys i lampen foran eller noget, kun
denne hyletone.

Nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

Spørg til den information I sikkert mangler :-)

Mvh
Jimmy

Re: TV i stykker
Lyder som om at det er den berømte transistor (tit BU508) der sidder på
højspændingstrafoen der er gået.

Mvh Jesper

Re: TV i stykker

Jeg har et billigt multimeter, som kan måle transistorer.

Kan jeg måle på transistoren uden at lodde den af først?

Hvor finder man typisk denne transistor?

Kan man aflade TV'et på nogen let måde så jeg minimerer risikoen for at få
stød? :-)

Mvh
Jimmy

Re: TV i stykker

Den skal sidde i nærheden af linietrafoen, på en stor køleplade.
Du kan starte med at hive den ud, og se om fjernsynet så kan starte op
(kommer dog an på om der er noget failsafe kredsløb som lukker ned).
Du kan jo måle mellem kollektor-emitter, om den skulle være kortsluttet.

Mvj Jesper

Re: TV i stykker

Jeg kan faktisk ikke finde den.
Jeg tror jeg må få en mekaniker ud til Herlev, da de ca 65 kilo tv'et vejer
bliver for meget for min bagagebærer :-)

Er det normalt, at teknikere kommer forbi eller kræver det blot den rette
pris?

Mvh
Jimmy

Site Timeline