TV-højtaler som centerhøjtaler

Jeg har købt en surroundreceiver, og vil i den forbindelse gerne bruge mit
TVs højtalere som centerhøjtaler. Jeg har haft det kørende sådan før, men
det var med et liniesignal fra min DVD (der har indbygget dekoder) ind i
scartindgangen på TVet. Nu vil jeg imidlertid gerne bruge effektudgangen på
min nye receiver.

Kan jeg bare åbne fjernsynet, lodde et par ekstra ledninger på højtalerne
(koble dem i mono), og føre ledningerne hen til en højtalerterminal, jeg
monterer på bagsiden? På denne måde vil der være to forstærkere om den
samme højtaler. Går det (evt. med dioder), eller skal jeg lave en
omskifter?

Venlig hilsen
Anders Spliid Hansen

Re: TV-højtaler som centerhøjtaler

Hvis du montere en firepolet omskifter fungerer det fint, når bare du tager
hensyn til at TVets højtalere ikke tæler fuld effekt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: TV-højtaler som centerhøjtaler

Vær opmærk som på den impedans du får når ko kobler hele skidtet sammen. få
det til at "ligne" impedansen på ´dine resterende højtalere.
du skal lave det med en omskifter. med dioder vil det ikke du da det er ac.
træk hver højtaler hen til en omskifter (begge poler). lav eventuelle
ændringer efter omskifteren henne ved dit højtaler stik.
kom med antallet af seperate højtalere (tegn det gerne) så skal jeg tegne
hvordan du skal forbinde det.

Jacob

Re: TV-højtaler som centerhøjtaler

Er tv-højttalerne ikke ofte så ringe at man skal undgå at benytte dem hvis
man har et par ordentlige fronthøjttalere ?
Måske får du bare et dårligere lydbillede ved at benytte dit tv som center.

Bare en tanke.

Mvh Kim

Re: TV-højtaler som centerhøjtaler
Jeg har besindet mig, og fundet en JBL ATX 10 centerhøjtaler på ebay.
Det ville nok blive lige fusket nok, og det er da sikkert rigtigt at
klangforskellen ville blive ret stor.

Tak for alle svar.

Venlig hilsen Anders

Re: TV-højtaler som centerhøjtaler
Ja og jeg tror heller ikke lige plast kabinettet er ideelt hvis du gerne vil
skrue bare lidt op
mvh
René

Site Timeline