Tv fader langsomt ud

er ikke sikker på det er den rigtige gruppe, men min datter har 21" samsung
tv med indbyget vcr. som lige pludselig er begyndt at " fade" langsomt ud
intil der er sort skærm men lyden er der stadigt. efter den har været
slukket nogle minutter virker den igen i lige fra 2min til flere timer, før
den igen bliver svagere og dør ud ?
Er der nogen der har en ide`om hvor fejlen kan ligge ?
Mvh. Far & Datter...

Re: Tv fader langsomt ud

samsung
før

Det er med 99% sikkerhed en løs forbindelse på spædingen til "gløden" altså
den tråd som varmer billedrøret op. Spændingen bliver ofte genereret af
højspændingstrafon og løber så via en modstand og et par stik op til
billedrørsprintet.
Prøv at banke forsigtigt rundt omkring på printet, så kan du måske være
heldig at finde stedet.

Og pas nu på hvis du ikke er hardcore tekniker, der er mange måder at dø på
når man roder i et tændt tv !

Brian Østergård

Re: Tv fader langsomt ud
Ok det vil jeg prøve....
Er det den der print hvor alle benene til " Gløden "er mont. ?
men hvordan ser jeg hvilket ben som er løs/defekt ?
Skal den være tændt imens kan jeg ikk prøve at nørkle med den slukket, da
jeg bestemt ikke er nogen hardcore tv teknikker, og bestemt ikke ønsker at
dø sådan.;-)
Mhv Far & Datter...

ud
altså

Re: Tv fader langsomt ud

Det vil nok være svært at finde noget når den er slukket. Du kan eventuelt
prøve at kigge på lodningerne ( måske under lup ) og se om der er nogle som
ligesom har en rund "krakkelering" rundt om komponent benet.
Ellers er fremgangsmåden at man med en isoleret genstand prøve at
banke/trykke lidt rund omkring, mens tv´t er tændt. Oftest vil man kunne se
og høre lidt "sprutten" fra den dårlige forbindelse når man nærmer sig den.
Og så loder du selvfølgelig det dårlige sted efter når det er fundet.

Du skal både fejlsøge på printet bag på billederøret og på bundprintet, hvis
fejlen ligger på bundprintet vil det nok være omkring højspændingstrafoen,
det er den sorte plastiktingest som der går en ledning fra op til
billederøret.

Men pas nu på som ind i hel..... gider ikke læse om en død mand i avisen :o)

Brian Østergård

Site Timeline