tv'et klikker - Page 2

Re: tv'et klikker
Hej Claus!

Ej nødvendigt...Til alm. hobbybrug, der kan man sagtens lave udemærkede
lodninger med en 15W-20W 230V loddekolbe!

Hilsen
Lars

Re: tv'et klikker

Ja, men ikke mærkevare kolber med termostat er så billige at det næsten
ikke kan betale sig at lade være.

Re: tv'et klikker
Hej Klaus,

... nå!? - Ikke når man kan få kastet mærkevarerne i nakken! ;-)

Hilsen
Lars

Re: tv'et klikker

Så få da fat i en !

Re: tv'et klikker
Hej Klaus,

... det har jeg... uden thermostat... jeg kan da bedst lide, at bruge en fin
loddestation (uunværlig til SMD-brug), men en fornuftig og alm loddekolbe
(uden thermostat) det virker fint nok til de krav, man har til hobbybrug.

Hilsen
Lasr

Re: tv'et klikker

Der er forskel på loddetin! Har du købt noget ordentligt?
Mit foretrukne mærke er Fluitin. Det giver rigtig flotte lodninger!
Det kan jo også være at loddekolben er for varm.

/Bo.

Re: tv'et klikker

Købte lodetin i biltema :s tror det er deres eget mærke (ved ikke hvem der
producerer det)

Re: tv'et klikker
det???
ikke

Er du automekaniker ?

I så fald ved du også der er en procedure for fejlfinding på biler hvis de
går dårligt i motoren.

Er der gnist på alle tændrør. får skidtet bensin osv. osv.  Den
fremgangsmåde er rimelig generel for de fleste biler. Der er også forskel på
om det er en karburator eller indsprøjtningsmotor, selvom de begge kunne
sidde i en Opel.

På samme måde har vi andre en fremgangsmåde for reparation af TV, som i
langt de fleste tilfælde kan bruges..

Nå nu skal vi også være ordentlige ved hinanden ;-)
Ja,Thomas kunne godt have oplyst mærket, selvom det ikke er sikkert det
havde hjulpet af førnævnte grund. Kunne han fortælle os Chassistypen, var
det fint.

Nå men I det konkrete tilfælde her, kunne han starte med følgende.

? Kører netdelen

S: Ja, men den "pumper/tikker"

Altså i 99% af tilfældende en overbelastning af  netdelen. Hvad kan trække
så meget strøm. ??
Højspændingen/liniedelen som også er strømforsyning for en del andre ting i
apparatet.

Mål om højspændingstransistoren er kortsluttet (C-E). Ja =  Fralod
midterbenet på højspændingstranstoren og se om netdelen nu starter uden at
tikke. Ja = skift transistor og eventuelle elektrolytkondensatorer på
basis/driver kredsløb.

(mere følger, hvis det ikke løste problemet)

Med venlig hilsen
JBH

Re: tv'et klikker

af

Hejsa

Nu siger i chassistypen... det ved jeg ikke noget om, den er bare firkantet
bed bløde buer

men anyway fik skidtet skildt ad, og fandt ud af at en højspændings
kondensator stod og lyste kraftigt imens det røg fra den :)

Nå fik printet ud og målte på transistoren og det viste sig den var stået
af, så nu skal der bare bestilles nyt :)

Thomas

Site Timeline