TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Se subject. Det er et ældre Blaupunkt 25". Man kan ikke skrue ned for
kontrast eller lignende, så det forsvinder. Er der noget, jeg kan gøre ved
det?

Mvh
Linde

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Det problem havde jeg også på et 14" Grundig for nogle år siden. Meget
irriterende!

Peter

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Mon ikke Linde er enig i den kommentar, selvom den er noget nær ubrugelig :)

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Helt sikkert. Men heldigt at der er plads til den slags også.

Peter

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Er det noget der er opstået, eller har det været der hele tiden ?

Er det mekanisk knurren, eller lyd i højttalerne ?

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Nu har jeg fået TV´et for et par uger siden, men synes ikke, jeg har lagt
mærke til det før de sidste par dage. Signalet er dog ikke alt for godt, og
det virker lidt, som om det øges med fald af signalets styrke. Det er uro i
den hvide flade, og knitren/susen i højttalerne.

Mvh
Linde

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Tjak lytter og lyt lidt til transformatorene.

På den anden side kan det næppe betale sig at gøre noget ved det. 25"
4:3 tv koster næsten minus i forhold til nye elektrolytter.

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder
Mon ikke det er udtørrrede lytter, så når strømforsyningen kæmper for at
holde gang i apparatet, så oscillerer den svagt eller der kommer for
meget ripple på udgangen ?

Tjek forsyning på udgangstrinnet til højttaleren. den er næppe pæn.

// Per.

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Det lyder troværdigt. Nu er jeg ikke så bevandret udi elektronikmekanik, jeg
håbede snarere det kunne forklares med noget signalmæssigt eller
finindstilling...:-)

Vil det,  i givet fald du har ret, betyde et snarligt endeligt for TV´et
eller hvad?

Mvh
Linde

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder
Linde skrev:
<KLIP>

Nej det betyder bare, som Klaus påpegede, en del nye
elektrolytkondensatorer, men i småt styktal, hvis ikke du har dem
liggende, så løber det hurtigt op.

Et skud i tågen 100 - 300 kroner i  stumper + din tid + den tid det
tager at regne ud hvilke der er syge. Så er det jo op til dig, om det er
det værd ?

// Per.

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Hm nå, det får nok bare lov til at stå indtil det ikke kan længere...til 250
i anskaffelse er det næsten ikke det værd. Men det siger åbenbart en del om
de sønderjyder, jeg købte det af...de har vist haft en ide om TV´ets
tilstand, mere end de gav udtryk for:-)

Mvh
Linde

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder

Du kunne starte med at undersøge om der skulle være nogle
kolde (dårlige) lodninger på printpladen, det kunne jo være
du er heldig og finder en der skal loddes, så fejlen måske forsvinder.

//Michael

Re: TV brummer ved hvide/lyse TV-billeder
Det lyder for mig mere, som om synkrondetektoren, der blander billed- og
lydbærebølgen ned til 5,5MHz ikke har for meget billedbærebølge i de hvide
passager.

Er det lige galt på alle de sendere, som du modtager fra?

Mvh Kurt

Site Timeline