TV-Avisen i aften LED-lamper.. - Page 2

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Nej, hvilket jeg heller ikke har udtalt mig om. Men 25W i en lille snoldet
lampe, bliver meget varm, altså lokalt. Og jeg kan *stadig* ikke li' lyset.
Og dem der bruger disse halogener, har jo typisk 25 lamper, bare for at lyse
en håndvask på lokummet op, og det er for mig rablende latterligt..

Jæp, da de skal være med enten hvidt eller gult lys.

Hvis du kan finde det sted i loven, der står at kørelys skal være E-mærket,
så bliver jeg glad (du behøver ikke for min skyld). Alt hvad jeg kan finde,
er at kørelys er den eneste lygte der ikke behøver være E, alle andre lygter
skrives at de skal være E-mærket. Derfor udleder jeg at kørelys *ikke* skal
være det..
Nå men det er OT her, og derfor EOD fra min side. Kører med dem uanset hvad.

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

I princippet ikke, når du tager farvetemperaturen med i betragtning. En
almindelig glødelampe har en ca. farvetemperatur på 2500 - 2800° Kelvin. En
halogenpære - igen med nominel spænding har en farvetemperatur på ca. 3500>>
Hm, er det anderledes end at jeg selv bruger det som kørelys til min.
Kelvin.

Reflektor-halogenspots kan være dicroic, hvilket vi sige, at lys med de
laveste og mest varmegivende bølgelængder lige så vel stråles gennem
reflektoren bagud og således ikke er årsag til, at f.eks. belysning af
farvede stoffer, gardiner etc. falmer. Dette er en fordel i f.eks. museer.

Reflekter-spots findes også med frosted (matte) glas-bulbs eller hvor, der
er tale om et fronglas på selve reflektoren, der også er mat.

Endvidere er sortimentet af forskellige spændingsgrupper og effektgrupper
stærkt udvidet gennem de senere år, specielt hvor de i større og større
omfang vinder indpas som stuebelysning eller downlights i badeværelser etc.

KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
det

Af ren nysgerrighed (har overvejet at gøre det samme), - er bilen blevet
synet med det?

/MJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Næeh, men glæder mig til at skulle prøve, om godt et år..

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Det ser nu godt nok sjovt ud, med det lys.
Kig nøje på det øverste billede:
1 rødt lys.

Kig så på det nederste
1 hvidt + 1 rødt (det i midten)

Ved ikke hvad Siemens tænker i den sammenhæng, men logisk er det ikke.

IC3 har da diode-baglys.

--
mvh Uffe

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Ja

Det ser lidt "fun" ud.

Har de ?
Fik de det efter "foryngelseskuren" eller havde de det i forvejen ?

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Jo, det helt standard.

Sidder de i et cluster bare af 3, er der faktisk ikke tale om noget
udstrålingsvikel, der kan udtrykkes i grader. - Har selv en lommelygte med 3
lysdioder, der spreder som en møgspreder. Har også in i en nøglering til
bilnøgler, der også spreder, så du næsten (overdrivelse fremmer forståelsen)
kan se hele døren til bilen, der eller er stor nok, til at man kan komme
ind.:-)

Der er overhovedet ikke tale om nogen spot med en udstråling afgrænset som
et spot i en ring. Det kan heller ikke skabes, da alene "glasset" bryder
lyset, så det er umuligt. De indbyggede reflektorer, der lige netop dækker,
så dioderne sidder "begravet" i dem, skaber ingen illusion om en
spotvirkning. Eneste mulighed herfor er en linse, der tillader
gennemstrømning af lyset uden at bryde det op i spektrale farvemuligheder.
Der er jo svjv heller ingen lysdioder, der udsender et helt neutralt, hvidt
lys, og hvor man kan bryde farvetempetaruren op i en gråtoneskala.
KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Der findes RGB lysdioder hvor du kan justere farven - så kan man ramme den
farvetemperatur man ønsker - men lyset består jo stadig af få
bølgelængder....

/A

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Diodelys er nu en del bredere end lysrørslys i spektrum. En hvid ser f.eks.
sådan her ud.
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/hvidled.jpg

Så en kombination kan sagtens give et pænt fladt spekter, sammenlignet med
sparepærer.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Ja, det er der vist inge tvivl om. Jeg blot ikke har beskæftiget mig med
sammenligninger. Men sparepærer synes jeg mangler meget i farvebalance -
uanset hvor meget der gøres for at få dem til at ligne en glødelampe på
2800° K. for slet ikke at tale om andre floucent-lyskilder (lystofrør,
f.eks. Soft White til kontorbrug)
KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Ja da, ellers var der vel ikke noget, der hed TFT-skærme? Men RGB-lysdioder
kræver vel stadig en klynge af 3 (RGM).
KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

TFT er LCD teknologi her slipper man baggrundsbelysning gennem et
LCD(TFT) panel

Hvorfor ?

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Det bliver i hvert fald spændende at se udviklingen inden for det område.
Jeg tror, det først lige er begyndt, og udviklingen vil gå videre i stor
hast bl.a. efterhånden som flere og flere anvendelseformål dukker op.
KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Den er også en spot, dog ikke så meget som

Du kan få halogenspots med reflektor i mindst 3 forskellige beamvinkler. Jeg
kan ikke lige huske, hvilke vinkler, det er, men det kun et spørgsmål om at
gå ned på lageret og kikke efter. De har kunnet fås de sidste 25 år - f.eks.
12 eller 24 V/50 W. til downloghts, spotlights eller spotlights med
indbygget trafo - rigtig trafo.
KHJ

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

nyhedsmeddelelse:41cefc10$0$33648$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...
andet
netop

Husk lige og bemærke, at han har selv(i samarbejde med Risø) udviklet
dioden, så den må også være ny.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID22%3155

Lyt til indslaget.

Ejvind Andersen
Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Det er nu linsen han har udviklet i samarbejde med Risø.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Det lyder i forhold til Ingeniøren som om det er lidt nye lysdioder:

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID20%04112310001&NL=1

En nye type diodepære bruger 5-10 gange mindre energi som almindelige
el-pærer.

Af Erik Holm | mandag 27.12.2004 kl. 12:17

Opdateret: mandag 27.12.2004 kl. 12:18

Den nye diodepære vil om et par år erstatte andre el-pæretyper, mener
Forskningscenter Risø.

Sammen med en række virksomheder er Forskningscenter Risø nu klar til at
teste en ny diodelys-teknologi. Den vil erstatte gøde- og halogenpærer,
der bruger 5-10 gange så meget energi.

Det er en såkaldt LED (Light Emitting Diode), der er under udvikling.
Lyskilden har et elforbrug på kun 1,1 W og kan erstatte konventionelle
glødepærer, der bruger 5-10 gange mere energi, oplyser Risø.
Erstatter almindelige pærer
Teknologien så langt fremme, at den inden for et til to år vil kunne
erstatte glødepærer og halogenpærer. Fordelen ved den nye lyskilde, er
at man kan specialdesigne lyskildens farvesammensætning og derved opnå
god farvegengivelse kombineret med høj energieffektivitet.

Eksempelvis har elsparepærer allerede denne høje energieffektivitet, men
lyset fra disse indeholder ikke alle farver, hvilket gør, at de ikke kan
gengive alle farvenuancer. Den nye 1,1 W LED-lyskilde indeholder derimod
alle farver således, at lyskvaliteten er i top.

Udviklingsprojektet, der skal være afsluttet sommeren 2005, støttes med
2,4 mio. kr. fra ELFORs PSO midler til forskning og udvikling af
elbesparende teknologier.

Jørn

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Hehe, ja sådan lyder det..

Er da ganske normalt, og slet ikke noget nyt. Det er måske noget nyt som
belysning i alm. konsum-produkter, men derudover intet nyt under solen.

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

http://www.martin-architectural.com/product/product.asp?product=alien02

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Ja? - Har da intet med LED at gøre, og ligger i et ganske andet prisleje end
omtalte LED-lampe, halogen, glødepære, sparepære o.s.v.

/MJ

Site Timeline