TV-Avisen i aften LED-lamper..

Hejsa

Så i TV-Avisen her kl 18.30?

Der var en der havde "opfundet" en lysdiodelampe...
Jeg syntes det er grinagtigt, at kalde ham opfinder, når det ikke er andet
end lysdioder og en 230v forsats, så den kan tilsluttes 230v..

Og på nettet, kan man i forvejen finde 10000 konstruktioner til lige netop
det samme, så en opfindelse er det jo ikke..
Men ok, han scorer jo kassen, og det er jo det bedste ;o)

Mvh Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Nej, jeg læste det i Politiken.

Avisomtalen har åbenbart været mere grundig. Af den fremgik det at
opfindelsen mere gik på linsesystemet der blandede lyset i de rigtige
farver.

Og de arbejder på at lave en udgave med justerbar lysfarve. Dét er
genialt.
--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Patience?   Yeah, right -   how long will THAT take?

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Ok, det er jo sikkert mindst lige så godt ;)

Ok, for i TVA omtalte de godt nok begge ting, men at LED-delen var den
største opfindelse af det hele.

Hehe, ja enten bruger de 3 uafhængige LEDs med hver sin farve, eller også
RGB-LEDer. Men en nyhed er det nu ikke, da der for nogle måneder siden her i
gruppen, blev smidt en link til en der havde lavet soveværelsesbelysning,
lige netop med variable farver efter behag..
Men ok, som konsumprodukt er det nok en revolution, men for os andre der
godt kan lave elektronik selv, er der ikke så meget nyt i det.

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Døm selv:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID35%0838

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Alive, and simply delighted about the whole thing.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Så du spredningen på lyset fra "pæren" ?

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Øhm joeh. Men hvad er der af specielt ved den?

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Kan du sige spotlampe ?
En LED er oftest formet med en meget lav udstrålingsvinkel. At sætte en
røvfuld LED's cved siden af hinanden får du kun spotbelysning ud af og
ikke rumbelysning. Både glødetråd og lysstofrør spreder lyset i alle
retninger.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Den Sun, 26 Dec 2004 21:43:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Når man kan lave rumbelysning med 12V halogenspot kan man vel også med
LED spot.

Måske udviklingen giver os LED lamper med større spredning.

Det jeg især glæder mig til er en brændetid på 50000 timer og
justerbar lysfarve.

Og den fremtidige 3W lampe der svarer til en 80W glødelampe lyder da
heller ikke tosset.

Men lad os nu se hvad fremtiden bringer :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A friend is a person who knows you, but still likes you.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Sagtens, og så bliver man ikke solbrændt ;)

Evt. kik her: http://shop.dotlight.de/shop /

Brændetiden er allerede over 50000 timer for LEDs, og det har det såmen
været de sidste 10-20 år.

Med den hastighed hvorpå de er nået til det de er på i dag, så går der noget
længere tid, og det bliver til rimelige hamper priser.

Hehe, ja fortiden har da ikke bragt os så meget endnu, på det punkt ;)

Mvh Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Ja, en halogenspot spreder dog noget mere.....

Det har den allerede gjort, se på tog, biler, lyskryds osv.

Ja, lad os nu se, manden på Lolland har altså ikke opfundet den dybe
tallerken. Jeg var engang til jobsamtale hos et firma der bruger en
ordentlig røvfuld LED's til at gennemlyse ampuller (insulin) for fejl.
her var der styr på dioderne skulel jeg lige hilse at sige.

Hvad svarer et "foldet lysstofrør" (energispotpære) på 3W til ?

Jep, har hos mig en serie hvide lysdioder der kræver i uA klassen for at
lyse....

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Har du i mere end et års tid kunne købe postordre fra conrad.de - Den sidder
monteret i en køleplade og med et alm. stik så den kan ersatte en alm 12v
halogen

/A

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Den Mon, 27 Dec 2004 10:10:26 +0100, "anders majland"

Som bruger 3W, lyser som en 80W glødelampe og har styr på lysfarven?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Anarchy works!  Ask any Usenet-Site.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

sidder

Mon ikke det er varenummer  570557 - 13 han tænker på.
Det er en indbygnings spot til 230 volt, bruger 3 watt, lyser med 120 lumen
og prisen er 70 euro.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Det var ikke den jeg tænkte på - men nej det er ikke med "korrekt"
farvetemperatur... Den er i hovedktataloget (som jeg ikke har i nærheden)

I julekataloget er der bare de "almindelige" som 570228, 570954 og 570949 -
førstnævnte er med E14 sokkel, næste er GU 10 mens sidstnævnte er  GU5.3 og
12Volt.

Den jeg tænkte på med det stor lysudbytte var i reklamene sat i en GU5.3
sokkel på et wiresystem.

Jeg forsøger ikke at sige at der ikke er noget nyt i det der er annonceret,
men bare at jeg nok nærmere ser det som en naturlig udvikling istedet for så
banebrydende som artiklen giver anledning til... Men der kan jo godt lægge
mere bag, og jeg ønsker dem da alt held og lykke med at intage
verdensmarkedet :-)

/A

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Spot-lampe... Jo.. Jeg kunne sku.. ;)

Jeg bruger en energisparepære som har et 63mm udstrålinghul, hvorpå jeg
bruger en reflektor. Den er også en spot, dog ikke så meget som LEDs, men
alligevel kun 60 grader.
For som oftest er det rart med spot, det er jo derfor folk bruger de der
latterlige halogen-lamper.
Men vælger man fx. LEDs med 70 grader spredning, så er det knap så
spot-agtigt, ellers monterer man dem bare i svag vinkel ;)

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

De giver også et pissebehageligt lys.....
Men mange halogenlamper er med stiftpærer og de er ikke spotlamper

Se det er noget helt andet.....

Men LED belysning har altså været brugt i maaaange år, selv til tog har
de vundet indpas.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Hmm, det er der jo så heldigvis delte meninger om, jeg hader det skrigende
lys derfra.

Ændrer ikke ved lyset, set fra min side. Derudover vil jeg selv gerne styre
hvor mine radiatorer er placeret ;o)

Hehe ja, jeg brugte dem selv til mine modeltog for mere end 20 år siden (er
vokset fra det siden), så det ved jeg godt.
Men det er jo kun på det seneste, at de har været af interesse som reel
belysning, pga. lysmængden.

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Du har fundet ud af at du kan dæmpe dem ?

Hov, det var tog i 1:1 jeg mente
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/LED.html
De danske MR er igennem en "foryngelseskur" og får også diodelys.

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..
Hejsa

Jojo, men det ændrer ikke ved farven af lyset, som jeg ikke kan li'. Men
stadig, hvorfor lave små lokale radiatorer, når det er lys man har brug for?

Hm, er det anderledes end at jeg selv bruger det som kørelys til min egen
dyt? 80 stk. 7.6cd gule led, der godt og vel giver samme mængde lys som det
en 20w pære giver. Det svarer til det loven kræver.. Så vi private bruger
det også ;o)

/Hauge

Re: TV-Avisen i aften LED-lamper..

Afgiver en 25W halogen mere varme end en 25W glødetrådspære ?

Gule ?

Er lygten godkendt ?