Tryk sensor til højde måling ?

Hej !

Jeg leder efter en super duper tryk sensor der mindst skal kunne måle til 1
Bar.
den skal bruges til at måle højde over havet/jorden med. så vidt jeg har
forstået skal den derfor være af typen "Absolut".

Jeg har kigget rundt på nettet og der er mange firmaer som laver tryk
sensorer men hvem laver "Creme de' la' creme?"

Jeg kunne forestille mig der er mange som har arbejdet med tryk sensorer til
alverdens pneumatik og lignende så der må være nogen der lige ved at XYZ
sensor har en følsomhed på 1uBar med digitalt interface og temperatur
kompensering osv hehe :o)

Om XYZ super sensoren er analog eller digital gør ikke så meget selv om
digital foretrækkes.
Temperatur kompensering indvendigt i sensoren var også fedt men heller ikke
et krav.

Hit me :)

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Tryk sensor til højde måling ?

Bare af nysgerrighed: Hvor nøjagtigt skal du have højde-angivelsen? Og
kan GPS være en mulighed?

Med venlig hilsen Preben

Re: Tryk sensor til højde måling ?
Hej Preben,

Jeg har GPS højde måling men den standard jeg prøver at overholde kræver at
man har en tryk sensor der kan måle med en nøjagtighed på mindst 0,33hPa
(2,74meter).

M.v.h.
Lasse

Re: Tryk sensor til højde måling ?

hej. hvis du skal have en nøjagtighed på 2.74 meter så glem alt om en
trykmåler. du vil være voldsomt påvirket af trykket som varierer en del. jeg
har lejet en del med noget metrologisk udstyr med 3 decimaler efter kommaet.
allerede på andet decimal kan man se vindpust åbne / lukkede døre om trykket
er stigende eller faldene. lidt vildt. jeg vil mene at du skal have en ny
reference værdi hvert tiende minut som minimum.

Jacob

Re: Tryk sensor til højde måling ?
glem det, bare en temperaturændring eller et vindpust mm. vil få den flere
meter ud af tur. For det andet koster den mere end spidsen af en jetjager.
--
  Calle.

Re: Tryk sensor til højde måling ?

en ganske almindelig MPX2010 fra Freescale (det der hed Motorola i gamle
dage)
Der findes 2 typer: AP, der måler absolut tryk, og een, der måler
differentielt.

Jeg har nogle liggende. Hvis du så bruger en GOD forstærker kommer du
langt, men støjen og specielt 1/f støjen er kritisk.

Bo //

Re: Tryk sensor til højde måling ?

-ja og så lige databladet:

www.freescale.com/files/ sensors/doc/data_sheet/MPX2010.pdf