Tryk/pres sensor

Hejsa

Jeg ønsker at måle det tryk en robothånd, jeg har, trykker med for at
 kunne justere dette tryk. Men hvad hedder en sådanne sensor?

Altså en sensor, der ændrer impedans ved trykpåvirkning.

En tryksensor måler jo væske/lufttryk, så det er jo ikke lige navnet
;)

Re: Tryk/pres sensor

Det hedder en strain gauge.

-Søren

Re: Tryk/pres sensor

Kunne evt være denne: http://dk.rs-online.com/web/p/vejeceller/4140821/

-Søren

Re: Tryk/pres sensor
har, trykker med for at
½virkning.
er jo ikke lige navnet ;)
40821/

Hej Søren

Jeg kender godt strain gauges :)
Men de er jo primært brugt til måling af udbøjning af emner. Dog sidd
er der i mange badevægte også strain gauges, men sammenlignet, så ø
nsker jeg en sensor, der kan måle det tryk, jeg påvirker mine fingre me
d, når jeg ex presser tommel- og pegefinger sammen. Jeg har dog fundet no
get, der måske kunne være svaret?: http://www.ebay.com/itm/FSR402-Force
-Sensitive-Resistor-Force-Sensor-/220916323198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash
=item336fa3937e
Og ja, den er opbygget lig strain gauges :)
Den står til at kunne måle 100g - 10kg's tryk - Burde jo reelt være o
pgivet i Newton, men hva' ... ;)

Re: Tryk/pres sensor

[...]
 opgivet i Newton, men hva' ... ;)

Men som de selv angiver, så bør den ikke anvendes til mere præcis m
åling - derfor min efterlysning.

Re: Tryk/pres sensor
"T." skriver:

http://da.wikipedia.org/wiki/Piezoelektrisk_effekt

Re: Tryk/pres sensor

En piezo er desværre ikke DC-koblet, så man kan ikke måle statisk kraft med
den.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Tryk/pres sensor
raft med

Det er noget af det rigtige. Men kan man så i stedet koble piezoen op s
åledes, at der opnås en frekvens som funktion af kraftpåvirkningen?

Re: Tryk/pres sensor

Den er vist ikke så egnet til det. Den afgiver en 'ladning' når den
deformeres, på samme måde som en spole giver strøm når den bevæges i et
magnetfelt.

Men man kunne måske lave noget med to plader der bliver trykket imod
hinanden (uden at røre), som danner en kondensator man kan måle. Lad en
oscillator svinge over kondensatoren, så falder frekvensen når pladerne
nærmer sig hinanden.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Tryk/pres sensor

pressure sensor

http://www.digikey.com/us/en/techzone/sensors/category/Pressure.html

Robotens fingerspidser er små "balonger" hver med en slange til sensoren
(0 - 100mV).
Systemet skal kalibreres for max tryk på de aktuelle emner.

Hilsen Søren

Re: Tryk/pres sensor
r at
net ;)

Hej Søren
Disse sensorer er da vist til lufttryk - Det er jo på sin vis det samme f
ænomen, jeg er ude efter - nemlig en påvirkning af en 'plade' som funkt
ion af trykpåvirkningen, men jeg tror ikke, den kan bruges til det, jeg g
erne vil måle - men tak alligevel :)

Re: Tryk/pres sensor

Jeg ved godt det er en lidt gammel tråd, men lige en idé hvis du stadig
ikke har den:

Lad robothånden gribe en almindelig lille digital "brevvægt" og kig på
displayet.  Gang derefter med den tyngdekraft (lille g) som vægten er
designet til (og som vægten altså har divideret med for at vise vægten
af det den tror der er lagt på den).  Til meget hyppige målinger kan
man bruge en vægt med digitalt interface og kode en kontrolenhed til
at styre hele testforløbet (hvis automatisk test er en del af pensum),
men til enkeltmålinger er hovedregning mere pædagogisk.

Det er også en god lejlighed til at forklare eleverne hvad forskellen
på kraft og masse er, og hvad det betyder når de rundt omkring støder på
folk der alligevel opgiver kraft i enten masse-enheder eller de
gamle (korrekte) kgf og kilopond enheder.  Til en dyr godkendt vægt
skal værdien af g passe til der hvor man bruger den (f.eks. Kbh eller
Nuuk), men til omregning fra de gamle kgf og kilopond enheder skal man
bruge den internationale standardværdi som blev vedtaget dengang man
stadig brugte disse enheder.

Forskellen i g har selvfølgelig først betydning ude på 3. betydende
ciffer i resultatet, så på robothånden kan man bare regne med 9.8
eller 10 m/s­², men det er en god lejlighed til at manuducere dem
i hvorfor og hvornår det er lige meget.

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors