Troubleshooting af Gasloddekolbe

Hej.

Nu hvor en loddekolbe er elektronik-relateret, tillader jeg mig at prøve
herinde :-)

Jeg har 2 gasloddekolber, en Portasol med nogle rædderlige dårlige
spidser. I disse spidser er der noget "uld" af en art som bliver
rødglødende, nu er jeg ikke ekspert, men kaldes dette ikke
"katalysatoren" ? Anyway, jeg har nu fået foræret en lidt mere solid og
lækker gasloddekolbe, det er en Steinel GL 1300, og den ville jeg gerne
igang med at bruge:

http://www.solderingiron.org.uk/steinel-gl1300-gas-soldering-tool-with-case /

Den er brugt, og jeg har fået den "as-is"

Der er påfyldt gas, men jeg kan ikke få den til at tænde korekkt med
nogen af de 4 medfølgende spiser. Den sender bare en flamme ud, istedet
for at "tænde"

Jeg har kigget i manualen, og har fulgt den til punkt og prikke, men det
hjælper ikke. I 2 af spidserne (dem til varmluft) der er noget ståltråds
lignende der måske kunne være katalysatoren, det ser meget sort og
anløbent ud, og det har tilsyneladende heller ingen funktion...

Kan det passe at spidserne alle mangler dette "uld" for at virke ? Og
kan man købe sådan noget nogen steder, eller må jeg ud efter et nyt sæt
spidser ? De fejler jo som sådan intet, så det ville være fedt hvis man
bare kunne købe lidt af dette "uld" og putte ind i dem, og så virker de...

På forhånd tak for tips og ideer.

// Per.

Re: Troubleshooting af Gasloddekolbe

Skift spidserne ud. Nogle af dem holder ikke længe. Det er ikke
meningen, at det skal brænde med lang og klar flamme,

Bo//

Re: Troubleshooting af Gasloddekolbe
Jo tak, jeg er skam klar over at der ikke skal være åben flamme, men
ikke des mindre er der en åben flamme. Det er jo nok fordi at dette
katalysatoruld mangler i spidserne....

// Per.

Re: Troubleshooting af Gasloddekolbe

... og det er derfor du skal skifte spidserne.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Godt så, konklusionen er, at dette uld ikke kan købes i løs vægt. Det
tyder ellers på at det er platinbelagt glasuld.

Tak for indspark, og undskyld fordi at jeg har spildt jeres tid :-/

// Per.

Site Timeline