Trigger af skop på lange perioder

Hej,

Jeg vil gerne trigge et periodisk signal der består af 6 pulser,
hvorefter der kommer en periodes stilhed (ppm signal). Skopet kan fint
trigge på pulserne, men jeg har brug for en smart måde at få skopet til
at trigge på den lange periodetid. Problemet er nu at skopet kan trigge
på en hvilket som helst puls.

Er der en std. måde at løse den slags problemer ? .. signalgenerator der
kører ca. med samme frekvens som signalet kunne self være en løsning -
men sådan en har jeg ikke.

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Hej Per

Afhængig af PPM fasen - så benytter du blot reset signalet på ben
15...du er på ingen måder begrænset til 6 kanaler - det er jo et reset
signal på minimum 8 milliSekunder:

6-ch R/C Decoder:
http://www.keirle8122.fsnet.co.uk/gadgets/decoder/decoder.htm
Citat: "...These pulses can vary between 1mS and 2mS length. A final
longer pulse of between 8mS and 10mS is used to reset the counter. Once
the reset pulse has been detected, the counter goes back to channel 1
and the sequence starts over again...."

hilsen

Glenn

Re: Trigger af skop på lange perioder

Jeg ved ikke helt hvad du mener med ben 15. Jeg har een ledning, med
dette signal på.

Jep, men hvordan får man et skop til først at trigge på en puls efter
"længere tids stilhed" ? Lige nu trigger den på den næste flanke, efter
skopets sidste sample vindue.

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Hej Per

Du lader skopet trigge på reset-signalet på ovenstående kredsløb! Virker
det for dekoderen virker det da også for skopet...

Jeg gik ud fra at du mente PPM signaler.

hilsen

Glenn

Re: Trigger af skop på lange perioder

Du sender PPM signalet, med den rigtige fase, ind i venstre side ("In")
på 47k modstanden og jord. Du "tapper" trigger signalet til skopet på
ben 15.

Re: Trigger af skop på lange perioder

Ok. Jeg tror jeg har forstået dig. Du vil have jeg bygger det nævnte
kredsløb så jeg kan generere en trigger puls ?

I så fald skyder det lidt over hvad jeg ville opnå. Det er jo en større
opgave at købe komponenter hjem og opbygge et helt print, hvergang man
skulle trigge på et eller andet nyt signal. Men jeg søgte efter en mere
generel metode at styre et std. skop på.

Men dit kredsløb gav mig da en ide. Et lavpas filter af en modstand og
en capacitor, ville lave en flanke, der falder noget længere ned på den
stille periode. Jeg ville kunne trigge på dette og få et noget mere
stabilt signal.

Jeg mener dette signal:
http://per.nitro.dk/PPM.gif

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Hej Per

Her er yderligere forklaring:

Se på side 4-5:
http://www.omegaco.demon.co.uk/mectnpdf/mectn005.pdf

Fundet via denne side:
http://www.omegaco.demon.co.uk/mechtml/fmectech.htm

hilsen

Glenn

Re: Trigger af skop på lange perioder
Ok, mange tak, et spænnende dokument jeg vil gemme. Men det er ikke
denne opstilling jeg har. Jeg har fat i ledningen, der går ud til
antennen i en RC sender.

Mit spørgsmål var også mere generelt tænkt, det behøver ikke
nødvendigvis være et ppm signal, men blot et signal, der på kort sigt er
aperiodisk, men har en større periodetid. (og i ppms tilfælde har det en
lang peride i sig med stilhed.)

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Det ville hjælpe gevaldigt, hvis du fortalte, hvad det er du har at måle
med....

Re: Trigger af skop på lange perioder

Det er et bitscope 310N : http://www.bitscope.com/product/BS310 /

Men jeg er mere ude efter en generel teknik, der kan bruges på alle
mulige skoper, der har de normale funktioner. Det er muligt det bare
ikke kan lade sig gøre og så er det bare sådan det er :) Men ofte støder
man på smarte måder at anvende værktøjer på.

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Du skal have justeret triggeren. "Adjust" og skyderen nedenuder kan
hjælpe dig.

Sådan gør man på et "normalt" scop.

Re: Trigger af skop på lange perioder
Skyderen i bunden er noget noise reject .. og man kan nok godt betragte
pulserne som noise. Men den går ikke helt højt nok op til at kunne låse
på signalet. (der mangler lidt enheder på den skyder, så det er svært at
vide hvad den helt præcist gør.)

Heldigvis er det en del af et større projekt med en microcontroller, der
skal tolke signalet. Så jeg kan nemt få den til at lave en reset puls.

Mvh Per

Re: Trigger af skop på lange perioder

Beskriv dit signal og hvad det er du vil måle på dit signal. Så er det
lettere at fortælle, hvordan jeg ville måle.

Skyderen i bunden er en tidsindstilling der bestemmer hvor længe der går
fra et sweep til den må rigge igen næste gang.

Re: Trigger af skop på lange perioder

Billeder siger mere end 1000 ord:
http://per.nitro.dk/PPM.gif

Ok. Men ved du hvor lang tid den går op til ?

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Du vil gerne trigge på den første flanke af de 6 pulser og se dem, samt
pausen til den næste ?

Det afhænger (som regel) af din tidsopløsning - det skal siges at jeg
kun har erfaringer med rigitge scoper og ikke computerscoper.

Re: Trigger af skop på lange perioder

Nemlig.

Ok. Jeg har rodet med netop den indstilling og det kom ikke helt til at
virke.

Men man kan så heldigvis stoppe kurven, hvis det endeligt skal være.

Mvh Per Hansen

Re: Trigger af skop på lange perioder

Scop sættes i "Single shot" / "Storage mode" eller hvad det nu måtte
hedde for den model.
Trig sættes så den reagere på første positive puls (f.eks. 2V hvis det
er 5Vlogik du måler på)0.
Time/div sætter du så højt du kan.
dvs. så højt at du på din skærm kan fange den komplette tid du vil se,
men samtidig skal sample rate være høj nok til at kunne se den enkelte
puls flanker (min 2xfreq på de 6 hurtige pulser, gerne mere)

/Jan - tidligere indsat i Nexø ligesom per :-)

Re: Trigger af skop på lange perioder

Det er på den måde jeg har lavet det billede jeg linkede til tidligere i
tråden :)
Men det giver ikke noget godt billede at signalet imens det ændrer sig,
hvis man skal se på det som enkelte stilbilleder.

He ok, så har vi måske truffet hindanden ? :) - det er godtnok snart 10
år siden jeg flyttede fra Bornholm. Der er ikke desværre ikke mange
arbejdspladser for elektronik ingeniører derovre.

Mvh Per

Re: Trigger af skop på lange perioder

Du skal kun se den lange puls ?

Dit scope har flere triger modes, kan en af dem ikek bruges ?

Re: Trigger af skop på lange perioder

Ja, der findes en standard metode til dette.

Det findes på mange lidt dyrere (analoge) skoper: Funktionen hedder 'trigger
holdoff'.
Trigger holdoff  'lammer' triggeren i et forudindstilleligt tidsinterval, så
skopet ikke kan trigges igen indenfor dette.
I dit tilfælde stiller du 'holdoff', så holdoff-perioden er fra forkanten af
den første puls til midten af den manglende puls, hvis du forstår... det,
som du kalder 'den lange periodetid'.

Som jeg læser dokumentationen til dit skop, så har det desværre ikke denne
nyttige funktion.

Hilsen Sven

Site Timeline