Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Hej NG
Jeg sidder med et display med backlight af den type hvor man påtrykker
60-120V på en film som så lyser op.
mit problem er at inverteren får filmen til at synge med 400Hz. det er
mildest talt iriterende at høre på. jeg kan detsvære ikke dæmpe selve
filmen. men jeg tænker på at hælde spændingen igennem et intigrationsled.
det koster lidt spænding / lys men jeg er snart parat til hvad som helst.
men er der en anden løsning ? inverteren er en fra ERG's LPS serie.

Jacob

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en ba cklight

Kender ikke noget til LPS, men er det muligt at køre inverteren ved fex
20kHz? Så er det kunne dyr der hører larmen :)

Mvh
   Roberto

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Jeg har lige målt lidt på signalet. det er vekselstrøm ca 100Vrms 403Hz.
tror i ikke at man kunne drive sådanne en med en DC ? den er jo helt lydløs.
eller er det rent capasitivt ? for så har frekvensen jo en del at sige og så
kan jeg ikke drive den med 21KHz.
ved samme lejlighed fandt jeg ud af at lyspladen kun var fastgjort med et
stykke dobbeltsidet tape i den ene ende. jeg limede den fast med sillikone.
det tog meget af larmen. men helt perfekt er det ikke.

Jacob

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

EL backlight....

Fordi inverteren kører med 400Hz.

Mekanisk fastgørelse af EL enheden og så leve med resten af larmen.

For øvrigt. EL backlight har ikke så lang en levetid (vel en 8-10.000
timer maksimalt) så du kommer til at skifte den ud på et tidspunkt.

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Badluck. jeg har lige limet den fast.
det lyder som om jeg skal lave noget skades begrænsning samt et superfladt
print med smd lysdioder.
jeg læste at backlighten skulle holde 10000 timer. det er lidt under et år
kontinuerligt. det er blot en lader så den vil nok leve længe.

Jacob

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Hvis der er plads ja....

Okay, jeg har skiftet i hundredevis (nok nærmere tusindvis) af LCD med
EL backlight. Alle de steder vi kunne. gik vi over til LED lys, i
stedet, det holder meget længere.

Hvilket type display er det ?

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Displayet er er grafisk. det sidder på en schulze isl-8.
misionen med at lime det fast gik godt. nu siger den næsten ikke noget.

Jacob

Re: Trick til at dæmpe larmen fra en backlight

Okay, den kendte jeg ikke lige :-)

Fint, husk at have den slukket så meget som muligt, så du ikke sider
EL'en op...