Triax DVB 360 S

Jeg har en Triax parabol modtager som ikke virker.

Den tænder godt nok nogle lysdioder på fronten når der sættes strøm til, men
viser ingenting på tv'et. Efter et minut begynder den at hyle.

Jeg skildte den ad og fandt en lille spole "LP1" som var brandvarm.
Kobberviklingerne på denne er også blevet mørke / sorte.

Skyldes problemet denne spole, eller skal jeg kigge efter andre ting?

Der står umiddelbart ikke noget på spolen.

Med venlig hilsen
Henrik

Re: Triax DVB 360 S

Tag et billede af det... sikkert strømforsyningen?

Kasper

Re: Triax DVB 360 S

Her er billeder:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/TPL24182.jpg

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/RkW24292.jpg

Modtageren får 12v fra en extern adapter.

--
Henrik

Re: Triax DVB 360 S

Hvornår er fejlen opstået?

Hvad skete der?

Re: Triax DVB 360 S
On Fri, 16 Oct 2009 21:45:05 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er ikke min egen, men fejlen er kommet efter den muligvis har været tændt en
hel weekend (glemt at slukke den).

Den har stået på gulvet med masser af luft over kabinettet..

Hvad gør sådan en spole egentlig og bliver de normalt så varme?

--
Henrik

Re: Triax DVB 360 S

Spolen er en del af en switchmodeforsyning, der ændrer de 12 volt som
den får fra lysnetadaptoren til de spændinger der er brug for inde i
modtageren.

Spolen vil blive varm, men ikke så varm at du ikke kan røre ved den.

Er der nogen af kondesatorene der er "bulet op" i toppen?

Det kan også være en kortslutning et andet sted inde i modtageren der
belaster strømforsyningen for meget.

Re: Triax DVB 360 S

Det nemmeste for dig vil være at skifte de lytter der sidder og så se om det
hjælper. Men den spole er blevet så varm at lodningen på den 470ohm smd
modstand der sidder til venstre måske er ødelagt. Det skal du tjekke.

Det kan være du er heldig at kunne ohme dig til noget. Strømforsyningen på
sådan en giver mange forskellige spændinger ud og de er pænt delt op så det
er rimelig til at finde ud af hvad der forsyner hvad. Find databladet på den
IC og se på om det eksempel producenten foreslår ikke passer forbløffende
med det du har på printet der.

Så alt i alt: du kan måske være heldig at finde fejlen men det er ikke
nødvendigvis "bare lige", især ikke hvis du ikke ved så meget om SMPS'er i
den slags udstyr.

Peter

Re: Triax DVB 360 S
ffende

Syns at cp3 pE5% http://imageshack.dk//viewimage.php?file3D%/imagesfree/RkW =
24292.jpg
ser ud som om den er "gravid" i toppen...
i tvivlstilfE6%lde, sE5% skift den...
Willy

Re: Triax DVB 360 S

Godt set :-)

Her er fra en anden vinkel:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/cCX90647.jpg

--
Henrik

Re: Triax DVB 360 S

Som andre har sagt, så kig efter 'gravide' lytter.
Det kan godt være der er flere lytter der er defekte.

En anden ting kunne være at den externe adapter også kan være defekt.
Er det en ren 12V den leverer?

Der kunne jo også være 'gravide' lytter i den.

--
Uffe Bærentsen

Re: Triax DVB 360 S

Den eksterne adapter gav ca. 12,5V.

Der sidder en stor BGA chip:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/v9z90595.jpg

Det der guldfarvet "ben" ser lidt svedent ud, har det noget at sige?
Har den en varmeledende funktion?

Har i øvrigt fundet en brugt modtager, så nu kan jeg pille i denne når tiden er
til det :-D
--
Henrik

Site Timeline