Triasat SR 4005

Jeg har en satellitbox Triasat SR 4005. Den er lidt ustabil ved
standby, sE5% jeg gE6%tter pE5% at jeg skal have kigget pE5% strF8%mforsyni=
ngen.
Det er jo en gammel svend, sE5% lytterne er nok klar til udskiftning. Er
der nogen, som ligger inde med et diagram til sE5%dan en?
Venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Triasat SR 4005

Det er min ogsE5%. Den kan finde pE5% at tE6%nde af sig selv. Det er dog
ikke 4005 men ADR udgaven til modtagelse af radioprogrammer over
Astra's ADR kanaler.

Jeg har en servicevejledning (som en af de fE5% her i landet) til 4003
og 4006. Den er lidt svE6%r, isE6%r at scanne med godt resultat - og det
kan ikke vE6%re, den vil vE6%re dig til hjE6%lp.
Men prF8%v at beskrive, hvori fejlen bestE5%r, sE5% kan jeg mE5%ske hjE6%lp=
dig.

Mvh
Frej JF8%rgensen

Re: Triasat SR 4005

Det er min også. Den kan finde på at tænde af sig selv. Det er dog
ikke 4005 men ADR udgaven til modtagelse af radioprogrammer over
Astra's ADR kanaler.

---

ADR?

Findes det på Astra endnu?

Mvh
Brian

Re: Triasat SR 4005

Jeg har en satellitbox Triasat SR 4005. Den er lidt ustabil ved
standby, så jeg gætter på at jeg skal have kigget på strømforsyningen.
Det er jo en gammel svend, så lytterne er nok klar til udskiftning. Er
der nogen, som ligger inde med et diagram til sådan en?

Er den så gammel at den ikke er med switchmode netdel, men med konventionel
jernkernetransformator og serieregulering i strømforsyningen ?   (er den ved
drift varm som en brødrister i den ene side (venstre ?) af kabinettet ?)

mvh
JBH

Re: Triasat SR 4005

Fejlen bestE5%r i at satboxen, nE5%r den er pE5% standby, kan aktivere scar=
porten, Det ytrer sig pE5% den mE5%de, at TV'et kortvarigt slE5%r over pE5%
scart indgangen. Det er sandsynligvis en ganske kort puls, der kommer
pE5% satboxens scart port, idet TV'et ikke viser noget signal eller
billede, men blot skifter tilbage til den TV-kanal det var i gang med
at vise.
Triasat boxen er uden tvivl af den type med konventionel
strF8%mforsyning, da den varmer meget i  bagerste venstre side.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Triasat SR 4005

Fejlen består i at satboxen, når den er på standby, kan aktivere scart
porten, Det ytrer sig på den måde, at TV'et kortvarigt slår over på
scart indgangen. Det er sandsynligvis en ganske kort puls, der kommer
på satboxens scart port, idet TV'et ikke viser noget signal eller
billede, men blot skifter tilbage til den TV-kanal det var i gang med
at vise.
Triasat boxen er uden tvivl af den type med konventionel
strømforsyning, da den varmer meget i  bagerste venstre side.

Så var det måske bedre at finde en lidt nyere model. SR4003/SR4007/SR50.
Hvis SR4005'eren har 2 indgange (?)  og du bruger begge, er det
SR4006/SR4009/SR55 du skal have fat i.  Det er alle analoge/D2MAC modtagere
og dem får man kastet i nakken idag.... (Jeg har lige solgt en hel bunke,
incl fjernbetjeninger for 20kr/stk :-/

Ellers er det lytter og løse forbindelser (pga. varmen) som du skal kigge
efter i dinSR4005

mvh
JBH

Re: Triasat SR 4005

Ja, jeg tE6%nkte nok, at det er sE5%dan noget man bare smider vE6%k i dag.
Jeg har nu tE6%nkt mig at gF8%re et ihE6%rdigt forsF8%g pE5% at reparere de=
n, sE5%
jeg mE5% ha' kigget nE6%rmere pE5% lytter mv. Er der der nogen, der har et
diagram, sE5% giv mig lige et praj.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Triasat SR 4005
Det er nE6%ppe varme eller dE5%rlige lytter, der er skyld i fejlen. NE5%r
TV'et skifter, tE6%nder displayet sE5% pE5% 4005?

HVIS det var en 4003 eller 4006, sE5% er netdelen en switch-mode med en
brokoblet ensretter direkte til nettet med en pE5%fF8%lgende elko 47u/400
V. Herfra gE5%r spE6%ndingen til en IC, der kan hedde SPH4692 eller
TDA460S.

Det ser ud til, at der er en optokobler i modstandsnetvE6%rket fra ben 1
pE5% SPH4692, og som kan vE6%re en LTV817B, PC817 eller TLP621 (4 bens
IC), men fejlen er nE6%ppe her.

Derimod - pE5% sekundE6%rsiden af trafo'en - kommer der en styrespE6%nding
for at stille i standby. Denne  spE6%nding kommer fra en 74HC574 ben 18
og gE5%r sE5% til hver sin BC848 B gennem hver sin modstand pE5% 22 k. De t=
BC848'er indgE5%r i de stabiliserede ensretterkredslF8%b pE5% trafo'ens
sekundE6%rside for hhv. 5V og 15V. SE5% derfor kunne jeg godt mistE6%nke
74HC574 for fejlen eller endnu vE6%rre de kredse, der styrer den, nemlig
27C1001 eller megt vE6%rre CCU30001. Pas pE5%, der er 3 stk 74HC574!. -
Alt dette er for de to modeller 4003 og 4006, om det er det samme med
en 4005 ved jeg ikke.

SE5% lF8%sningen er mE5%ske, at bruge en netafbryder i stedet for og sE5% k=
un
tE6%nde for SAT-boxen, nE5%r den skal bruges.
---------------------------------------------------------------------------=
---------------------------------------

PE5% Astra er der bE5%de frie analoge kanaler, de fleste tyske, digitale i
lE6%ssevis og sE5% Astra Digital Radio (ADR). Frekvenslisten kan hentes
ned pE5% Astra's hjemmeside. Jeg bruger min Triax ADR 50 til at lytte pE5%
klassisk musik med. Jeg synes, kvaliteten her er bedre end pE5% de rent
digitale programmer, hvortil jeg bruger Triax DVB 75SI. Komprimeringen
er en anden. I "gamle dage" havde Astra DSR (digital satellit radio),
hvor der ingen komprimering var, men her fyldte kanalerne for meget,
sE5% det ophF8%rte, desvE6%rre.

Mvh
Frej

Re: Triasat SR 4005
Nej, displayet tE6%nder ikke, sE5% det mE5% vE6%re en kortvarig puls.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Triasat SR 4005

Ja, jeg tænkte nok, at det er sådan noget man bare smider væk i dag.
Jeg har nu tænkt mig at gøre et ihærdigt forsøg på at reparere den, så
jeg må ha' kigget nærmere på lytter mv. Er der der nogen, der har et
diagram, så giv mig lige et praj.

Det skulle ikke undre mig om jeg havde et liggende, men diagrammer er
ligesom brugsanvisninger....Man kigger først i dem når alt andet er prøvet.

Du skal checke lodningerne på de komponenter som bliver varme. Det er
primært dioder og transistorer (også dem på køleplade)  Derefter checker du
elektrolytkondensatorerne, især dem i strømforsyningen. . Selvom det ikke er
en switchmode strømforsyning kan varmen og tiden sagtens have ældet dem så
en eller flere har mistet kapacitet. Se om de ser bulet ud i toppen eller
viser tegn på lækage.
Der kan sælfølgelig også være fejl i kredsløbet som genererer
skiftespændingen til scartstikket i TV'et.

mvh
JBH

Re: Triasat SR 4005
Uden diagram tror jeg, at jeg fF8%lger anbefalingen og skifter lytter og
fornyer lodninger. Jeg har ingen chance for at se fejlen, nE5%r den
kommer sE5% sjE6%ldent, sE5% det bliver udskiftning pE5% mistanke.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Site Timeline