TRIAC - Line filter

Hej,

Jeg gE5%r og fifler lidt med tanken om at udskifte de KIP relE6%er som
sidder i mit hus med TRIAC's for at kunne lave lysdE6%mpning rundt
omkring - sE5% langt sE5% godt.

Der er tale om 10stk relE6%er d.d dvs. jeg skal have 10 triac's
kF8%rerende og jeg regner med at det totale strF8%mforbrug maksimalt vil
kunne udgF8%re 4,5A hvis alle 10 udtag er i brug.

SpF8%rgsmE5%let er sE5%... Kan jeg nF8%jes med at kF8%re L+N fra mE5%ler ta=
vlen
ind igennem et 5A line filter og sE5% grene ud til alle TRIAC's eller
skal jeg have et Line Filter for hver triac - og evt. hvorfor?

M2E%v.h.
Lasse

Re: TRIAC - Line filter

Desværre er det nemmeste og lovligste nok at bruge en færdig dæmper (LKs
IHC dæmpere, måske?) hvor du kun skal have fat på lavspændingssiden.

Re: TRIAC - Line filter

Hej Flemming,

Ja det er nok rigtigt men de er simplethen sE5% fantastisk svinedyre man
skulle tro de var lavet af guld ... og umiddelbart kan jeg ikke finde
nogen som f.eks. tager 0-10V input eller lignende sE5% jeg via en mikro
kan justere niveauet.

M2E%v.h.
Lasse

Re: TRIAC - Line filter

Ja, det er jo LK der har lavet dem, selvfølgelig er de dyre:)

Det er jeg nu ret sikker på de gør, SVJH er det kun 350LR der ikke kan
styres med en enkelt spænding.

Har du overvejet LD11E fra X10?

Den er relativt billig (300 kr) og den styres via de eksisterende 230V
ledninger så der skal ikke trækkes nye forbindelser.

Grænsefladen til din egen styring er rs232 via en CM11E og mon ikke du
kan læse ControlX10::CM11 koden for at finde ud af nøjagtigt hvilke
bytes der skal sendes for at styre sagerne?
http://search.cpan.org/~bbirth/ControlX10-CM11-2.09/CM11.pm

Envidere er der et fint program af decentrale moduler (så det f.eks. er
nemt at smide en dimmer på en tilfældig lampe i stuen, eller et relæ på
en kaffemaskine):
http://www.x10europe.com/general/allproducts.htm

Re: TRIAC - Line filter

Akkuratt /det/ svaret hører strengt tatt til i en annen gruppe?

HM

Re: TRIAC - Line filter

Jeg tror Du får flere relevante svar hvis Du spørger i news:dk.teknik.el
Her sidder der folk, der har forstand på husinstallationer.

Bo //

Re: TRIAC - Line filter

Først et lite sidespørsmål:
Jeg er ikke kjent med begrepet "kiprele". Jeg oppfatter det som et
vekselrele. Et som kan styres fra flere steder, en puls tenne , neste
puls slukker? Det releet er jeg vant med å kalle "ELTAKOrele." (Like
missvisende).

Hvilken hensikt skal filteret ha?
Den ene hensikten er å hindre at støyen fra triakkene slår tilbake til
resten av nettet. Her fungerer det godt med med et felles filter.

Det andre problemet du må løse, er støyen fra triakkene og frem til
lyspærene. Her vil ledningene fungere som antenner, og uvenskap med
naboer er "overhengende". Her trenger du andre løsninger.

Den siste løsningen er nok den "rette". Plasser triakken "så nær lampen"
som mulig.

Bare for å ha nevnt det. Vanlige folk har ikke lov til å "leke" med 230V.

HM

Re: TRIAC - Line filter

Præcis!

Mvh. Uffe Ravn