triac i stedet for relæ - hvordan?

Lad det være sagt med det samme: Jeg er ret meget nybegynder udi elektronik,
så hjælp mig lige på rette vej :-)

I modeljernbane-verdenen er der åbenbart en lang tradition for at bruge
relæer som elektriske kontakter. Er det stadig den bedste løsning? Er det
den billigste?

Når det drejer sig om vekselspænding er det så ikke muligt at erstatte
relæerne med triacs?

Hvordan laver man et kredsløb med triacs, så den kan tænde og slukke for 16V
AC, ved hjælp af fx 5V DC? .....eller fx 24V DC (gerne henvisning til et
diagram)

Jeg har et konkret projekt jeg godt kunne tænke mig at lave, hvor der bruges
bistabile relæer .... en henvisning til kredsløbet er her
http://www.floodland.nl/trein/info/module.pdf . Igen er spørgsmålet - skal
jeg holde mig til relæerne (ca. 40 kr. stk hos www.conrad.de), eller er der
en anden oplagt løsning?

På forhånd tak.
Heine Ravnholt

Re: triac i stedet for relæ - hvordan?

elektronik,
16V
bruges
der

I dette tilfelle er det topolet veksling, og det krever mange triac's. I
tillegg mister du spenning (ca 2 Volt) over triacen, så det fornuftigste er
å holde seg til relæe. Om man skal skifte meget hurtig og veldig ofte kan et
relæe slites for fort, og da kan det være et alternativ med triac. Men i
ditt tilfelle: nei.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: triac i stedet for relæ - hvordan?
Hej Heine

Og relæere dør ikke ved kortslutninger, spændingsspidser og
fejlpolarisering.

Mvh Max

Re: triac i stedet for relæ - hvordan?
Tak for de fine svar .... jeg er overbevist .... jeg holder mig til
relæerne.

Hilsen Heine

Site Timeline