Transportabel strømforsyning

Hejsa

Jeg planlægger en cykelferie i sommeren 2009.
På turen vil jeg gerne blogge lidt på en Asus EEE undervejs, men da strøm
ikke er trådløs får jeg brug for et alternativ.
Her har jeg så tænkt på at lave en cykelvogn hvori jeg kommer et bilbatteri
eller lign.
Dertil skal jeg bruge en 12V DC til 230V AC konverter, eller alternative
ladere til mobiltelefon, GPS og den lille bærbare.

Opladning af batteriet kommer i anden række, der er jo nok campingpladser
rundt omkring hvor jeg kan få strøm til opladningen.
Men jeg kan jo komme ud for længere ture hvor campingpladser ikke lige er
inden for rækkevidde ;P

Mine udfordringer:

 - Batteri, hvilken type til være bedst (max. belastning vil være <50W),
skal holde strøm så længe som overhovedet muligt og samtidig være så let som
muligt.
 - Konverteren, jeg har googlet lidt efter diagrammer men ikke rigtigt
fundet noget jeg kan bruge, som sagt er max belastning mindre en 50W.

Idéer og forslag modtages gerne, simpelt som avanceret :o)

Mvh
Benjamin

Re: Transportabel strømforsyning

Umuligt.

Måske fordi en 12-230 volts converter koster "næsten gratis" hos Harald
Nyborg ?

Re: Transportabel strømforsyning

Intet er umuligt, jeg må jo så bare gå på kompromis mht. til vægten.
Så er det kun det med at holde strøm så længe som muligt der er på tale.

Ja måske, men jeg søger mere noget jeg selv kan bygge og evt. reperare
undervejs hvis noget skulle brænde af.

Mvh
Benjamin

Re: Transportabel strømforsyning

Bilbatteri.

Det kan ikke betale sig.

Re: Transportabel strømforsyning

billigt, men ikke egnet, da syren kan løbe ud. Desuden er de ikke egnede
til dybdeafladning. Kig på blygel batterier. De er tætte, og tåler at
blive afladet.

Den kan vendes på to måder: hvis du bygger selv, kan det være at det
bliver nødvendigt at reparere. De to 12V/230V convertere jeg har har
ikke kostet en formue, og jeg har haft dem i 5-7år. Desuden er det noget
man kan købe "alle steder".

Bo //

Re: Transportabel strømforsyning

-jo: "som muligt"

Hvis der ikke er prisbegrænsninger, er der lithiumbatterier af den
slags, der bruges i moderne elbiler. Med tilhørende ladekredsløb koster
de en formue.

Bo //

Re: Transportabel strømforsyning
Hej Laziter

Brug din fantasi og find stikkontakter under vejs. F.eks. siger min
søn at der er stikkontakter i de shelters der er på den cykelrute
han har brugt til tider. På tankstationer, hos købmanden i den
lille by, på campingpladser, på vandrehjem, på lystbådehavne,
ja alle disse steder og mange flere steder kan man jo finde en
stikkontakt man lige kan låne.

Re: Transportabel strømforsyning

Ja den mulighed har jeg også overvejet og vil benytte mig af den hvor jeg
kan.
Men da jeg er typen der gerne "afviger" fra cykelruter og anden civilisation
og ofte ender i en eller anden ødemark, så ville det være rart at have lidt
strøm med i "baglommen" :D

Mvh
Benjamin

Re: Transportabel strømforsyning

Hej Benjamin

Kig på:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=b%C3%A6rbar+str%C3%B8mforsyning+12V&meta=lr%3Dlang_da

F.eks.:

Strømforsyning til bærbar 12V Inp. 12-13.8V Outp. 15 til 24V:
http://www.pchonline.dk/p2920.asp

Strømforsyning til bærbar 12V Inp. 12-16V. Outp. 15/16/18/19 20V 6000mA:
http://www.easytech.dk/p/12878

Strømforsyning Notebook 12 Volt 120W:
http://www.lddata.dk/str%C3%83%C2%B8mforsyning_notebook_12_volt_120w-p-739.html

-

Mobiltelefonen:

Solcelle lader til MP3 og mobilen (med USB stik):
http://batterinet.dk/product.asp?product27%1&sub65 %

Denne er endnu bedre:

8. februar 2007, Torsdagstippet: Strøm på ferien:
http://www.pcworld.dk/art/8429?page=1
Citat: "...
Og kan dit produkt lades over USB, så kan du for under 100 kroner
erhverve dig en omformer fra bilens cigarettænder til et USB-stik. Har
du allerede en GPS-navigator, er der stor chance for at du kan anvende
opladeren fra den til din telefon eller dit headset.
..."

Flere fund er her:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=mobiltelefon+lader+cigarett%C3%A6nder&meta=lr%3Dlang_da

hilsen

Glenn

Re: Transportabel strømforsyning [ Valenc e lithium-fosfat akkumulatorer og andre akku. ]

Hej Benjamin

Overordnet set kan det nok betale sig at have 2 batteribanker á 12V. Når
den går i stykker kan du falde tilbage på den anden - og bestille en ny
akkumulator i stedet for den defekte bank.

What's the best battery?:
http://www.batteryuniversity.com/partone-3.htm

Chapter 8: Choosing the Right Battery:
http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp

-

Her kan du nok nøjes med en bank, da de burde være yderst holdbare:

Deres lithium-fosfat akkumulatorer kan klare de fleste dybe ladecykler.
Herudover er de robuste og har intelligens indbygget:

http://www.valence.com/products/ucharge_rt.html
Citat: "...
Benefits & Features:
     * Built-in automatic protection for over-charge, over-discharge and
over-temperature conditions
     * Built-in electronic monitoring for state-of-charge, current,
voltage and temperature
     * Internal cell balancing
     * LED battery status indicator
     * Series connection up to four (4) batteries
Thousands of cycles, under normal conditions
..."

http://www.valence.com/contact/index.html
Citat: "...
Europe/Asia Pacific Sales
Unit 63 Mallusk Enterprise Park
Mallusk Drive,
Mallusk, Newtownabbey
Co. Antrim, Northern Ireland
BT36 4GN
Main Number: +44 (0) 2890845400
Fax Number:   +44 (0) 2890838912
Click here to email »
..."

Får du nogle priser, må du meget gerne sende dem til denne tråd. ;-)

-

Bly:

12V blyakkumulator - gå efter deep-cycle facilitet (de er ca. 5-    0 gange
så dyre i forhold til bilstartakkumulatorer). Levetiden på almindelige
bilstartakkumulatorer ved deep-cycle-drift er elendig (max. 2 år):
http://www.batteribyen.dk/akkumulator__bly__12v-c-239_213_446.html

God information er her:

Batterier - Fritidsbatteri / solarbatteri og AGM batteri - læg mærke til
de få cykler halvvejs nede:
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Batterier/index.htm

VRLA:
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA

Gel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gel_battery

AGM:
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorbent_glass_mat

-

Lithium akkumulatorer er dyre, men har en af de højeste Wh/kg og kan
holde 300-500 cykler.

http://www.iccom.dk/Hobby/Batterier/LiPo%20batterier/LIPObatterier.htm
Citat: "...
7,4 volt Li-Po batteri 5000 mA  C30 / 40
160 x 60 x 15 [mm]
302 gr.
580,00 [kr]
..."

To styk af dem i serie, så har du 14.4V (14.8V) 5Ah i 600 gram. Du skal
dog sætte et nyt balancerstik på laderen kan lade akkumulatoren som 4
celler i serie.

Ladere er her:
http://www.iccom.dk/Hobby/LiPo%20Ladere/LiPo%20ladere.htm

-

http://batterier.dk /
Citat: "...Vi har nu også opladere til mobiltelefoner...Til bilen
LH-601C...69 kr..."

hilsen

Glenn

Re: Transportabel strømforsyning

Hvad med sådan noget her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr29%41&n10 %

De findes også i bedre kvalitet.

mvh. Per

Hvorfor 12VDC-230 VAC converter?

Kan du ikke lave lidt kabel-sager så du kan give tingene strøm direkte fra
batteriet?
Hvorfor først lave 12 V om til 230 V, bare for at lade adapterne lave det
tilbage til 12 V ???

(Hvis mobiltelefonen skal have f.eks. "7.8" volt præcis, så kan du jo ordne
det med en lille spændingsregulator.)

Mvh
Mads

Site Timeline