Transistorkarakteristik

Hej gruppe!

I forbindelse med et skoleprojekt har jeg brug for en
transistorkrakteristik(Plot af Ic mod Vce) for en BC547 eller lignende
transistor. Jeg har fundet en (
http://www.fairchildsemi.com/ds/BC/BC548.pdf, første diagram på siden to ),
men problemet med denne er, at jeg har brug for en karakteristik hvor ib er
noget mindre end 50uA til 400uA. Jeg vil gerne have en karakteristik hvor iB
er på 5uA til 20uA eller deromkring. Er der nogen der ved hvor jeg kan få
fat i sådan en, eller kan jeg evt. lave den selv?

På forhånd tak.
--
Hilsen Anders.

Re: Transistorkarakteristik

Nu er det ikke så svært at regne ud hvordan kurven vil se ud: Vandret over
ca. 1 Volt. ved Ic. 1 mA. hvis Ib er 5 uA. Strømforstærkningen ser ud til
at være 200. Tilsvarende ved 20 uA blot med Ic. på ca. 4 mA. Men den kan
selvfølgelig også måles.

Ove

Re: Transistorkarakteristik

Hej igen.

Okay, så kan jeg vist godt selv tegne nogle kurver selv, men jeg har lige et
enkelt spørgsmål: Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre for transistoren
at lede hvis Vce er mindre end 0.6V? For det gælder vel at basis skal ligge
på 0.6V, og at kollektor skal være højere end basis?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Transistorkarakteristik

De 0.6 volt er en cirka værdi, transistoren begynder at lede før, men
det er kun for små strømme.
C-E kan sagtens være 0.1 til 0.2 volt for en åben transistor med rigelig
basisstrøm.

Re: Transistorkarakteristik

Okay :)

Jeg har lige endnu et spørgsmål til transistorkarakteristikken. Hvis
transistoren har en VCE(sat) på max. 600mV, hvordan kan det så være at fx
kurven for iB = 400uA bliver ved med at stige selvom VCE bliver højere end
VCE(sat) ? Hvis VCE overstiger den maximale VCE(sat)-værdi, har transistoren
så ikke forladt mætnings-området, og burde kurven derfor ikke flade ud?
Eller gælder der nogle andre regler når man opererer med strømme på over
50uA ? Eller jeg har misforstået noget?

Databladet ligger her: http://www.fairchildsemi.com/ds/BC/BC548.pdf

På forhånd tak.

Venlig hilsen,